Google Shopping anno 2013, wat gaat er veranderen?

Google kondigt al lange tijd aan dat Google Shopping, zoals we dat tot nu toe in Nederland kende, gaat verdwijnen. Dit betekent o.a. dat de gratis Shopping resultaten zullen verdwijnen. Iets later dan gepland, eerst werd 13 februari 2013 genoemd als d-day, nu lijkt dat 1 maart 2013 te worden. Wat deze verandering inhoudt, lees je in dit blog.

Google Shopping oud vs Google Shopping Nieuw

Sinds de uitrol van Google Shopping in Nederland werden de producten uit het Merchant Center op 2 manieren vertoond:

1.) Als Product Listing Ads (PLA’s).

Producten kunnen alleen als PLA worden vertoond als je hiervoor een campagne hebt aangemaakt in Google AdWords.

2.) In de Google Shopping resultaten. Soms tussen de organische resultaten:

en onder het ‘tabje’ Shopping:

Tot 1 maart 2013 worden producten in Google Shopping ook vertoond zonder AdWords setup. Er is alleen een goedgekeurde productfeed nodig in het Google Merchant Center. De kliks vanuit Shopping waren gratis.

Maar de opzet zoals hierboven beschreven gaat dus verdwijnen. In de nieuwe opzet zijn er voor webwinkel eigenaren geen gratis vermeldingen meer.

Deze nieuwe opzet lijkt natuurlijk erg op de manier waarop tot nu toe PLA’s werden vertoond. Maar let op de categorie links direct onder de producten. Via deze linkjes kan met via het Google Shopping platform meer producten bekijken in een specifieke categorie. En hiermee komen we ook gelijk bij de grootste verbetering voor de product vergelijkende consument. Producten zullen beter gecategoriseerd worden. Hiermee wordt het gemakkelijk om binnen een productgroep/categorie te zoeken. Wanneer hetzelfde product door meerdere winkels wordt aangeboden, zullen deze beter gegroepeerd worden weergegeven. Hiermee zal het gemakkelijker worden om winkeliers met elkaar te vergelijken, vooral op prijs.

Wat heb ik nodig om 1 maart te kunnen starten met Google Shopping 2.0?

  1. Een Merchant account: www.google.nl/merchants
  2. Een productfeed die aan de nieuwe vereisten voldoet: http://support.google.com/merchants/bin/answer.py?hl=nl&answer=188494#NL Let op dat het opgeven van een ‘google product category’ en ‘beschikbaarheid’ nu verplicht is!
  3. Een Google AdWords account (het Google AdWords account id geef je op in het Merchant Center om te koppeling te maken.
  4. In Google AdWords een campagne met productvermeldingen.
product listing ads campagne maken in adwords

Hoe optimaliseer ik een PLA campagne?

De optimalisatie van een Product Listing Ads campagne werkt anders dan de optimalisatie van een reguliere search campagne. Je kunt namelijk geen zoekwoorden toevoegen. Je bent dus overgeleverd aan het algoritme van Google voor de vertoningen van je producten. De zoekwoorden waarop je producten vertoond worden natuurlijk wel gebaseerd op de titels en beschrijvingen van je producten. Je kunt hier dus invloed op uitoefenen door de productfeed te optimaliseren. Door bijvoorbeeld je juiste zoekwoorden in de titels van je producten te zetten.

Daarnaast is er nog een aantal andere zaken die je kunt optimaliseren zodra de campagne enige data heeft verzameld. In een volgende blog (Hoe optimaliseer ik een Product Listing Ad campagne?) zullen we hier wat dieper op in gaan. Hieronder alvast een paar korte tips:

  • Zorg dat je de campagne zoveel mogelijk opsplitst m.b.v. productfilters. Hierdoor kun je de biedingen gerichter instellen;
  • Probeer elk productfilter in een aparte advertentiegroep te plaatsen. Zo kun je beter achterhalen welke vertoningen door welke producten werden ‘getriggered’;
  • Sluit irrelevante vertoningen uit;
  • Optimaliseer de promotietekst (voor een PLA campagne geef je een promotietekst op i.p.v. een advertentietekst);
  • Voeg goed scorende producten via een eigen productfilter (filter op product id) toe. Immers, hoe specifieker je kunt bieden, hoe beter;

Hulp nodig?

Mocht u hulp of advies kunnen gebruiken bij het opzetten van Product Listing Ads, neem gerust contact met ons op. Wij kunnen u o.a. helpen bij:

  • Google Merchant Center aanmaken/inrichten;
  • Product Listing Ads campagne opzetten;
  • Hulp bij de productfeed specificaties en de veranderingen per 1 maart;
  • Uw huidige PLA campagne doorlichten en voorbereiden op de veranderingen van Google in maart dit jaar;

Uiteraard kunnen wij u ook helpen bij de optimalisatie van uw PLA campagne. Vraag onze medewerkers naar de mogelijkheden en prijzen.

2 Comments

seo optimalisatie

Wauw bedankt voor de handige tips! die kan ik zeker implementeren in mijn eigen webshop. Ik heb nog niet zon goede seo strategie, maar het begint beetje bij beetje te komen door artikelen als deze. Bedankt!

Reply
Thijs van Kuijeren

Hoi Seo optimalisatie. Bedankt voor je comment. Nog een gratis tip als je van plan bent om nog meer blog berichten te spammen: Veel blogs voegen een nofollow tag toe aan de backlink naar je website. rel=’external nofollow’

Hierdoor wordt er geen linkpopulariteit overgedragen en is de link dus nagenoeg waardeloos, vooral als het je om linkpopulariteit te doen is. Niet echt iets voor SEO expert om toe te passen dus. Succes met je business.

Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *