Google AdWords Audiences, de basis van een succesvolle campagne

Als Google Premier Partner volgt SDIM de ontwikkelingen op het gebied van de Googles Tripple A’s (Attribution, Automation, Audiences) op de voet. Vooral Audiences krijgt de laatste tijd veel aandacht mede dankzij de stijgende populariteit van Googles automatische biedstrategieën. Toch maakt nog niet iedereen optimaal gebruik van Google AdWords Audiences.

Googles automatische biedstrategieën

Automatisch bieden in Google AdWords is al enige tijd mogelijk. Automatisch bieden betekent niets meer dan dat u aangeeft in AdWords dat de biedingen voor een deel of volledig automatisch door de algoritmes en ‘machine learning’ van Google mogen worden ingesteld. Door het opzetten van automatische biedstrategieën, ook wel flexibele biedstrategieën genoemd, kan men voor een deel of volledig automatisch biedingen instellen op basis van de kans dat een advertentie een klik of conversie oplevert. Wat het doel is van deze biedstrategie en hoe deze precies werkt, kunt u lezen in het helpcentrumartikel over automatische biedstrategieën.

Audiences zorgen voor de juiste doelgroepinformatie

Een belangrijk, zo niet essentieel, onderdeel van automatische biedstrategieën wordt dus gevormd door de Audiences. Deze doelgroeplijsten voorzien de automatische biedstrategie van de juiste informatie om beter resultaat te kunnen behalen. Zo geven ze inzicht in het gedrag van bepaalde doelgroepen, waardoor fullfunnel advertising beter en efficiënter kan worden ingezet. Denk hierbij aan het uitsluiten van bepaalde doelgroepen in een volgende fase van het aankoopproces (effectieve retargeting). Door gebruik te maken van de juiste doelgroepstrategie kunnen met de (automatische) biedstrategieën betere resultaten worden behaald. AdWords kan namelijk met de juiste retargetingstrategie bepalen welke doelgroepen meer/minder potentie hebben om een doel te realiseren. Hierop kan een bodaanpassing worden gedaan.

De inzet van Similar Audiences zorgt voor extra websiteverkeer

SDIM ziet vooral veel potentie in het ‘Standaard’ toevoegen van Similar Audiences, waar collega Boris eerder al over schreef. Het grootste voordeel van Similar Audiences for Search is dat deze functionaliteit kan zorgen voor extra kwalitatief verkeer op de website. Dit is het geval wanneer er een bodaanpassing op wordt gezet die gecombineerd wordt met de juiste Remarketing Lists for Search Ads-strategie (RLSA). Met behulp van de juiste RLSA wordt de doelgroep in de Similar Audiences-lijst namelijk automatisch gegenereerd en zorgt de strategie voor een perfecte match met bestaande remarketinglijsten. Door deze Similar Audiences-lijst in te zetten ziet SDIM in veel gevallen meer conversies en een daling van de kosten per conversie.

AdWords remarketingtag in plaats van Google Analytics-tag

Werd er voorheen, in verband met de toen geldende voordelen, vooral gebruikgemaakt van de Google Analytics-tag, tegenwoordig is het veel effectiever om 540 dagen cookielijsten toe te voegen met behulp van de AdWords-remarketingtag (onderdeel van de algemene sitetag). De doelgroeplijsten die voorheen via Google Analytics aan AdWords werden gekoppeld beschikken namelijk over veel minder goede crossdevice tracking. De inzet van een cookieperiode van 540 dagen draagt bij aan betere resultaten omdat het Google de kans geeft om zelf in te schatten welke potentiële sitebezoekers een grotere kans op gewenst resultaat zullen realiseren.

Vanzelfsprekend heeft SDIM al flink geëxperimenteerd met het implementeren van deze ‘nieuwe’ tag, zowel voor haar eigen website als voor haar klanten. Voor de eigen website zag SDIM een toename in het totale relevante verkeer. Maar de focus lag – uiteraard – vooral op de audiences van haar opdrachtgevers. Om hen optimaal te laten profiteren van deze nieuwe mogelijkheden zijn ‘Standaard’ onder andere de volgende doelgroeplijsten aangemaakt en toegevoegd aan hun account:

  • Alle websitebezoekers
  • Alle bezoekers van een specifieke pagina
  • Alle bezoekers van een specifieke dienst / productgroep
  • Alle converters
  • Zodra beschikbaar ook Similar Audiences

Inmiddels zijn de lijsten verder uitgebreid en is er een flinke historie opgebouwd, waardoor de resultaten van deze doelgroepen nog duidelijker worden en dus beter ingezet kunnen worden.

Meer weten over Google AdWords Audiences?

Wilt u meer weten over alle mogelijkheden van Audiences in Google AdWords en wat dat voor uw campagnes kan betekenen? Of heeft u een specifieke vraag over Similar Audiences of het opzetten van een RLSA-strategie? Neem dan contact op met een van de SDIM-search specialisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *