Dit zijn de 7 beste presentaties van Friends of Search 2019

De zesde editie van Friends of Search zit er weer op en was wederom een groot succes. Friends of Search 2019 was een inspirerende dag waarvan de belangrijkste presentaties zijn gebundeld in deze blogpost. Een ding werd duidelijk en dat is dat ‘Voice’ steeds belangrijker gaat worden.

James Whittaker – AI is coming (and Search will never be the same again)

Friends of Search 2019 werd afgetrapt door James Whittaker van Microsoft. James nam ons mee door de tijd vanaf het eerste moment dat het ‘world wide web’ werd opgericht tot nu waar we aan de vooravond staan van een nieuw tijdperk met Artificial Intelligence. Consumenten van de toekomst zullen een digitale wereld in stappen waar ze op een visuele manier informatie te zien krijgen. Een mooie quote waar James Whittaker zijn presentatie mee afsloot was: ‘This is going to change your career and the way you do business in the coming 2-6 years. Enjoy it while it last. Because after that there will be no search, there will only be found’’.

Alouette Edens – Case: How Schiphol uses a DMP to show relevant messages to passengers

Na de vlammende aftrap van James Witttaker presenteerde Alouette Edens hun prijswinnende case over hoe Schiphol dankzij het gebruik van een Data Management Platform (DMP) heeft gezorgd dat hun remarketing campagnes zo optimaal mogelijk worden ingezet. Schiphol verkoopt twee commerciële diensten: parkeerplekken en een kortingsvoucher voor de winkels op het vliegveld. Door slim gebruik te maken van alle beschikbare data kon Schiphol achterhalen op welke momenten zij welke passagiers moesten retargeten (en uitsluiten!) voor het boeken van een parkeerplek en kortingsvoucher.

Aleyda Solis – Optimizing for conversational search

Het onderwerp Voice Search was goed vertegenwoordigd in deze zesde editie van Friends Of Search. Aleyda Solis (Best Search Personality 2018) legt uit dat Voice Search op dit moment vooral gebruikt wordt voor bepaalde type actiegerichte zoektermen als weer, nieuws, locaties. Veel zoekopdrachten hebben alsnog een scherm nodig om een goed beeld te krijgen van het zoekresultaat. Ongeveer 70 procent van de gesproken zoekopdrachten zijn natuurlijke taal i.p.v. de zoektermen die gebruikt worden in de browser. Om gevonden te worden in voice search is het belangrijk dat de content goed gestructureerd is. Aleyda geeft tips over het gebruik van kopteksten, tabellen en andere zaken die helder het antwoord op een vraag formuleren. Ze raad aan alle documentatie van Google goed door te nemen en aan de slag te gaan met Google Actions om voorbereid op de toekomst te zijn.

Arturo Ronchi –  How to win the IT-resources battle (case study on how we build our food wiki)

Toen was het de beurt aan Arturo Ronchi, head of SEO global bij Takeaway.com. Hij vertelde hoe er goed omgegaan kan worden met beperkte IT resources zonder dat dit afdoet aan de SEO prestaties. Toen Takeaway een FoodWiki op wilde zetten, hadden ze het dilemma om een apart domein, subdomein of subfolder aan te maken. Door een combinatie van SEO belangen en IT resources te combineren is er uiteindelijk gekozen voor de subfolder in combinatie met een proxy. Hierdoor kon Takeaway een eigen platform maken binnen het hoofddomein waardoor de autoriteit die de FoodWiki opbouwt ook door wordt gegeven naar het hoofddomein.

De tweede case van Arturo Ronchi ging in op SEO QA testen. Dit probleem werd opgelost door Google Sheets in combinatie met Google App Scripts efficiënt in te zetten waardoor er automatische meldingen worden gestuurd worden als er SEO technisch een fout optreed. Wel geeft Arturo aan dat dit erg tijdsintensief is om op te zetten, maar wat uiteindelijk de moeite waard is.

Martin Splitt – Technical SEO for JS sites

De opkomst was groot voor Google spreker, Martin Splitt; die een sessie hield over technische SEO voor Javascript sites. Met de enorme toename van het gebruik van JavaScript frameworks als React, Angular en VUE, is er een groeiende behoefte aan kennis hoe hier mee om te gaan als SEO. Martin vertegenwoordigt het development team bij Google en weet daarom precies welke haken en ogen er zitten aan het renderen van dit type sites. Tijdens zijn sessie legde hij uit hoe het crawlen en indexeren van Javascript in zijn werk gaat. Ook werd op grappige, maar effectieve wijze getoond welke valkuilen hij zoal tegenkomt. De rode lijn in zijn verhaal was dat SEO en Javascript met behulp van de juiste maatregelen kunnen samenwerken. Hij refereerde dan ook aan een “speciale vriendschap”. Hij sloot zijn sessie echter af met de volgende woorden: “If you have the possibility to do it without JS, you should”.

Lee Boonstra – How to build & measure natural conversations for Google Assistant

Na de lunchpauze was er weer een keynote voor iedereen in de grote zaal van de kromhouthal. Deze keynote werd verzorgt door Lee Boonstra van Google. Zij gaf ons een aantal handige tips met betrekking tot het gebruiken van Voice Search voor bedrijven. Via de tool DialogFlow is het namelijk mogelijk om conversaties te bouwen die vervolgens door de Google Assistent kan worden gebruikt. Op die manier kunnen bedrijven de eerste stappen zetten in het gebied van Voice en Conversational AI. Google maakt deze stappen vrij eenvoudig voor de gebruiker. Er is dan ook niet veel technische kennis nodig om een tool als DialogFlow te gebruiken.

Friends of Search 2019

 

Will Critchlow – SEO + CRO testing: When ‘what’s good for users’ isn’t good for Google

Later in de middag vond een sessie plaats, gehouden door Will Critchow, CEO van Distilled. Distilled is een online marketing bureau met kantoren in zowel Londen, New York als Seattle. Bovendien is Distilled het brein achter het populaire trainingsplatform DistilledU en split testing platform DistilledODN. En juist dat laatste is waar het deze sessie over ging: SEO split testen. Als SEO is de volgende situatie herkenbaar: Soms zijn optimalisaties wel goed voor bezoekers maar niet voor Google. De organische resultaten zijn alleen afhankelijk van zoveel factoren. Will benadrukte dan ook hoe belangrijk het is om in dit soort gevallen niet uit te gaan van SEO aannames, maar de resultaten van optimalisaties voor zich te laten spreken. Hoe? Door altijd te split testen. Tijdens zijn presentatie toonde hij voorbeelden uit de praktijk, waarbij hypothesen achteraf niet bleken te kloppen. Will grapte: “Als SEO heb je meer kennis en kloppen je hypothese vaker dan niet SEO’s, maar nog steeds verlies je het van een coin flip”.

Conclusie

Friends of Search 2019 (#FOS2019) was wederom een uiterst geslaagde editie. Met als kers op de taart de Friends of Search hamburger die tijdens de borrel werd uitgedeeld. Heeft u vragen over Friends of Search 2019 of specifieke vragen over de presentaties dan kunt u altijd contact opnemen met SDIM.

Friends of Search 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *