Google AdWords Enhanced CPC uitleg

De AdWords Enhanced CPC (in het Nederlands ook wel ‘Verbeterde CPC’ genoemd) is een nieuwe bid-management tool, welke als doel heeft het realiseren van meer conversies en een hogere ROI op bestaande AdWords campagnes. Na deze tool reeds enkele weken als bèta te hebben getest, is deze functie nu voor elk AdWords account in Nederland beschikbaar.

Hoe werkt de AdWords Enhanced CPC tool?

De Enhanced CPC verhoogt of verlaagt dynamisch de maximum CPC biedingen van een AdWords campagne op zoekwoordniveau. Wanneer de tool bij een specifieke veiling op een zoekwoord een grotere kans op een conversie verwacht dan voor een gemiddelde veiling voor dat zoekwoord, wordt de maximum CPC verhoogd met maximaal 30%. Andersom verlaagt de tool de maximum CPC als blijkt dat er een kleine kans is dat de veiling op een bepaald zoekwoord resulteert in een conversie op de AdWords campagne.

De AdWords Enhanced CPC tool maakt voor zijn schattingen voor de verhoogde of verlaagde conversiekansen gebruik van historische conversiegegevens. Voorwaarde voor het gebruiken van de AdWords Enhanced CPC tool is daarom uiteraard dat de AdWords campagne gebruikt maakt van AdWords Conversion Tracking. Naast de historische conversiegegevens wordt bovendien gebruik gemaakt van gebruikers gegevens, zoals de browser van de gebruiker, de locatie van de gebruiker en het tijdstip op de dag.

Lees het officiële Inside AdWords blog over de Enhanced CPC.

Voordelen Enhanced CPC

  • U kunt maximum CPC-biedingen blijven beheren en optimaliseren zo vaak u wilt;
  • Het gebruik van de bid-management tool heeft een positieve of neutrale invloed op het aantal conversies;
  • De bid-management tool is beschikbaar voor zowel Google Zoeken als het zoeknetwerk en het Google inhoudsnetwerk;
  • Enhanced CPC maakt gebruik van historische gegevens en gebruikersdata die niet allemaal voor de adverteerder beschikbaar zijn;
  • Het inzetten van de Enhanced CPC is gemakkelijk en tijdbesparend.

Enhanced CPC inschakelen voor uw AdWords campagne

  • log in in uw AdWords account en ga naar de actieve AdWords campagne;
  • ga naar het tabblad ‘instellingen’;
  • kijk onder het kopje ‘bieden en budget’;
  • klik op ‘biedoptie bewerken’;
  • vink het vierkante hokje ‘verbeterde CPC’ aan;
  • en sla tot slot deze instellingen op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *