IAB Ad Spend Study H1 2017: Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017

HomeBerichtenIAB Ad Spend Study H1 2017: Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017
Geplaatst 10 oktober 2017 - Geschreven door: Jan Dirkzwager

Elk half jaar voert Deloitte in opdracht van IAB Nederland de Online Ad Spend Study uit. De resultaten van het eerste half jaar van 2017 zijn vandaag gepubliceerd en laten onder andere zien dat video en mobile advertising de groei van de online advertentiemarkt (13%) stuwen.

De resultaten over de bestedingen in de digitale advertentiemarkt kwamen mede tot stand dankzij de input van SDIM.

SDIM is verheugd om te zien dat de online advertentiemarkt explosief blijft groeien. Zo groeiden in het eerste halfjaar van 2017 de online bestedingen wederom met +13% naar een omzet van 954 miljoen euro. Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in. Van de totale online spend is inmiddels 40% van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices.

IAB Ad Spend Study 2017 H1

Groei social media en online video zet door

Waren de social media-uitgaven in 2014 nog 95 miljoen euro, inmiddels is dit toegenomen tot 129 miljoen euro in de eerste helft van 2017. Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met +42%. Inmiddels is online video met 73 miljoen euro goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.

Verschuiving van desktop naar mobile

De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40% van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst +35% laten zien. De indrukwekkende groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.

Over de Online Ad Spend Study

De Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte 31 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study 2017 is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.