Intelligent Tracking Prevention (ITP) 2.0 & Facebook pixel update

Mogelijk bent u de afgelopen tijd ook berichten tegengekomen over Intelligent Tracking Prevention 2.0 en een update over de Facebook pixel. U bent dan niet de enige. Ook wij worden bestookt met deze berichten. Maar wat betekent dit precies voor u? En wat moet u nu gaan doen?

First-party en third-party cookies

Om duidelijk uit te kunnen leggen wat deze nieuwe ontwikkelingen voor u betekenen is het belangrijk om te weten wat first-party en third-party cookies zijn. Cookies zijn niets meer dan tekstbestanden die op uw computer worden opgeslagen door browsers. Hierin staan gegevens over u opgeslagen. Een cookie kan bijvoorbeeld functioneel worden gebruikt om u ingelogd te blijven houden als u later de site weer bezoekt, maar kan ook voor marketingdoeleinden worden gebruikt om u over websites heen te kunnen volgen. Een first-party cookie wordt in dit verhaal geplaatst door de website die u op dat moment bezoekt, een third-party cookie wordt geplaatst door een andere partij (vaak een advertentienetwerk).  Voorbeeld: indien u www.sdim.nl bezoekt, dan kunnen er cookies worden geplaatst op naam van .sdim.nl (first-party) of op naam van derde partijen zoals .doubleclick.net of .facebook.com (third-party).

Intelligent Tracking Prevention 1.0

Vorig jaar introduceerde Apple Intelligent Tracking Prevention 1.0 binnen hun Safari browser. Met deze nieuwe feature werden third-party cookies na 24 uur niet meer bruikbaar. Apple geeft aan dat ze dit doen om de gebruiker te beschermen zodat er geen (privacygevoelige) gegevens meer worden gedeelde met derde partijen. Voor de online marketeer heeft dit als gevolg dat je na 24 uur voor Safari gebruikers geen conversies meer registreert voor netwerken die gebruik maken van een third-party cookie. Het opbouwen van remarketinglijsten wordt daarmee ook belemmerd. Omdat deze third-party cookies pas na 24 uur niet meer beschikbaar werden gemaakt, vielen de gevolgen in de praktijk mee.

Intelligent Tracking Prevention 2.0

Hadden we eindelijk het Intelligent Tracking Prevention 1.0 verhaal achter de rug komt Apple met Intelligent Tracking Prevention 2.0. Hierin gaat Apple nog een stukje verder met het blokkeren van third-party cookies. Deze cookies worden niet meer na 24 uur onbruikbaar, maar worden direct geblokkeerd! De gebruiker krijgt daarbij wel de optie om de cookies van derde partijen te accepteren, maar wordt standaard dus niet meer gedaan. In de praktijk kan dit tot gevolg hebben dat je conversie- en remarketingdata mist van alle Safari gebruikers als je bijvoorbeeld gebruik maakt van Google Ads of Facebook Ads.

Intelligent Tracking Prevention

Bedrijven als Google en Facebook staan gelukkig niet stil bij deze ontwikkelingen. Vorig jaar kwam Google al met oplossingen waaronder de Conversion Linker waarmee gegevens in een first-party cookie worden opgeslagen. Nu komt ook Facebook met een antwoord op deze kwestie.

Facebook pixel update

Maakt u gebruik van Facebook Ads, dan heeft u mogelijk ook een mail vanuit Facebook gekregen met het onderwerp ‘Important Facebook pixel update’. In dit mailtje staat uitgelegd dat Facebook voorheen gebruik maakte van een third-party cookie voor tracking en remarketing en dat ze nu ook gebruik maken van een first-party cookie. Deze optie staat standaard aan (ook voor bestaande Facebook Ads account). Om gebruik te maken van deze update zijn er dus geen actiepunten vereist. Wel kunt u terug naar de oude situatie en gebruik maken van de third-party cookie.

Op moment van schrijven hebben Google en Facebook een oplossing gevonden voor Intelligent Tracking Prevention 2.0. Ook Microsoft heeft voor Bing Ads een werkbare oplossing. Los van deze partijen zijn er nog tal van andere bedrijven die gebruik maken van third-party cookies. Gezien de impact zullen ook deze (waar mogelijk) op zoek gaan naar een antwoord op Apple’s Intelligent Tracking Prevention.

Hulp nodig?

Heeft u vragen over dit (lastige) onderwerp of wilt u zeker weten of bij u alle instellingen goed staan zodat u het maximale haalt uit uw online campagnes, neem dan gerust contact met ons op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *