Klikfraude met mobile apps: oude trucjes in nieuw jasje

Apps spelen een belangrijke rol in ons smartphonegebruik en zijn voor veel bedrijven een steeds groter onderdeel van hun (digitale) businessstrategie. De stijging in advertentiebudgetten voor mobile app advertising heeft in de laatste jaren helaas ook gezorgd voor vernieuwde vormen van fraude.

Bronnen schatten de schade van advertentiefraude in 2016 op 350 miljoen dollar en de verwachting is dat die in 2017 alleen maar is toegenomen. Advertentiefraude leidt niet alleen tot directe financiële schade (verkeerd besteed budget bijvoorbeeld) voor een adverteerder, maar ook tot wantrouwen richting publishers, wat het gehele advertentie-ecosysteem uit balans haalt.

Fraude in online marketing is overigens geen nieuw onderwerp. Sinds de opkomst van het online adverteren zijn er steeds nieuwe vormen bijgekomen en worden oude vormen aangepast. Het is dan ook niet heel verrassend dat in het mobile app advertising domein nieuwe fraudevormen ontstaan, waarvan installatiefraude, emulatiefraude en klikfraude de drie veelvoorkomende zijn.

Lees de rest van dit artikel op Marketingfacts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *