2 benchmarks om te bepalen of uw AdWords voldoende scoort

We krijgen vaak de vraag of we een lopende AdWords campagne willen beoordelen. Een second opinion is natuurlijk ook een veelgebruikte verkooptechniek. Dat is echter niet voor niets. Een goede second opinion zet uw huidige Google AdWords campagne resultaten immers af tegen benchmarks en daar heeft u iets aan.

Op basis van de gangbare metrics waarop een campagne beoordeelt kan worden(CTR, Conversieratio, kosten per conversie, Quality Score, etc.) is redelijk aan te geven of een campagne beter kan. Het wordt echter lastiger als er moet wordt gevraagd hoeveel beter een campagne minimaal toch zou moeten kunnen scoren.

In de loop der jaren hebben we een dermate groot aantal campagnes beoordeeld, geoptimaliseerd en opgezet, dat we met vertrouwen een tweetal benchmarks kunnen delen:

1. Het conversiepercentage van AdWords campagne in vergelijking met het website conversiepercentage

Wij gaan er vanuit dat een campagne conversiepercentage niet meer dan 25% lager dan uw website gemiddelde mag liggen. Hier kunnen een aantal mitsen en maaren aan zitten, maar het is een goede vuistregel om de kwaliteit van uw campagne op te beoordelen.

Tip: gebruik ‘Advanced Segments’ in Google Analytics om het segment ‘alle bezoeken’ te vergelijken met het ‘betaald zoekverkeer’.

2. Het AdWords conversiepercentage vs. het conversiepercentage van de organische zoekresultaten

Als uw betaalde zoekmachine bezoeken veel slechter converteren dan uw organische, onbetaalde zoekmachinebezoeken, is er iets aan de hand. Het kan natuurlijk zijn dat u fantastisch goede organische bezoekers uit Google realiseert, of dat u enkel op eigen naam gerelateerde zoekwoorden wordt gevonden. Het kan echter ook zijn dat uw AdWords campagne kwalitatief slechte clicks genereert. Wij gaan er vanuit dat een AdWords campagne conversieratio niet meer dan 10% onder het organic search conversiepercentage mag liggen. Hogere conversiepercentages zijn overigens zeker geen uitzondering.

Door koppeling van Google Analytics aan Google AdWords krijgt u automatisch uw organische en AdWords bezoeken separaat gerapporteerd.

Wilt u zelf ook een kostenloze, geheel objectieve second opinion op uw huidige Google AdWords campagne? Neem dan gerust en geheel vrijblijvend contact op met een AdWords Qualified medewerker van S&D Interactive Media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *