Uitrol eerste Product Listing Ads campagne – hoe werkt het

SDIM is verheugd om te kunnen mededelen dat ze deze week haar eerste product listing ad campagne heeft uitgerold. Van deze nieuwe manier van adverteren zijn de verwachtingen hoog en na tests in de VS, UK en Duitsland is de dienst nu ook in Nederland beschikbaar.

Product listing ads, wat zijn dat ook alweer?

Product listing ads zijn zogenaamde dynamische advertenties in de zoekmachine van Google die als aanvullende dienst gezien kunnen worden op het huidige AdWords. De meest gangbare manier van adverteren in Google(AdWords dus) is nu ‘keyword-based’, waarbij een adverteerder biedt op voor hem/haar belangrijke zoekwoorden. Als er op die zoekwoorden gezocht wordt door gebruikers in Google, komt er een advertentie naar voren die gemaakt is door een adverteerder.

Wat is er anders aan product listing ads? Product listing ads maken niet zozeer gebruik van keywords, maar van de producten die op de website van een adverteerder staan. De database van producten wordt gekoppeld aan een advertentie als er gezocht wordt op een product uit de database. Een voorbeeld hiervan is dat je als gebruiker een advertentie van een webshop te zien krijgt als je zoekt op een bepaald type fiets van bijvoorbeeld Batavus. Deze advertentie wordt dan dus automatisch aangemaakt op basis van de producten die een webshop in z’n database heeft.

Het voordeel van product listing ads

Er zitten een aantal voordelen aan product listing ads. Stel dat je bepaalde zoekwoorden niet in de reguliere AdWords campagne hebt staan, dan loop je als adverteerder potentiele klanten mis. Met product listing ads wordt dat probleem ondervangen. Een ander voordeel is het visuele aspect. Een advertentie wordt vertoond met het product en een gebruiker ziet dus een afbeelding van het product zelf in de zoekresultaten.

Overige voordelen en kenmerken van product listing ads zijn in een eerder blog van SDIM beschreven. Klik hier om naar dit blog te gaan.

Hoe zien product listing ads er concreet uit?

Product listing ads worden zichtbaar boven en aan de rechterkant van de zoekresultaten in Google, net als de reguliere advertenties dus. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een product listing ad. De bovenste advertentie waar de oranje pijl naar wijst laat het product zien waar ik op gezocht heb. Zoals je ziet wordt het product uit de database gekoppeld aan een advertentie. Omdat het zoekwoord deur knoppen ook in de reguliere AdWords campagne opgenomen is, zie je de reguliere AdWords advertentie ook daaronder verschijnen. Je exposure is dus dubbelop!

Wat zijn de kosten van product listing ads voor een adverteerder?

De kosten van product listing ads zijn te vergelijken met het huidige adverteren via AdWords. Er wordt gebruikt gemaakt van hetzelfde ‘veilingprincipe’ alleen dan niet op zoekwoord niveau, maar op advertentiegroep niveau. Dit betekent dat je woorden bundelt in een groep en aan die groep een bieding hangt. Als er in Google gezocht wordt op een woord die in de groep zit creëert Google een advertentie gebaseerd op dat woord gekoppeld aan de producten in de database. Diegene die het meest biedt komt op de hoogste positie.

Hoe voeg ik product listing ads toe aan mijn campagne?

Product Listing Ads zijn alleen te activeren als er ook een Google Merchant Center account is aangemaakt en deze is gekoppeld aan je AdWords campagne. In het Merchant Center dient er een productfeed te worden geupload. De productfeed bevat alle informatie met betrekking tot de producten. De richtlijnen voor de opmaak van zo’n feed zijn hier na te lezen.

 Nadat uw productfeed met succes is geupload in het Merchant Center, zijn de volgende stappen nodig om de Product Listing Ads te activeren:

  1.  Meld u aan bij uw AdWords-account
  2. Maak een nieuwe campagne waarin u advertenties met productvermeldingen wilt maken. Zorg ervoor dat voor de campagne ‘Google Zoeken’ is geselecteerd onder Netwerkinstellingen.
  3. Vink bij Advertentie-extensies > Producten het selectievakje naast ‘Mijn advertenties uitbreiden met relevante productdetails uit Google Merchant Center’ aan.
    1. Selecteer een gekoppeld Google Merchant Center-account dat u wilt koppelen aan uw campagne.

  1.  Maak op de volgende pagina uw eerste advertentiegroep in deze campagne. U kunt ervoor kiezen alleen een advertentie met productvermeldingen te maken door het keuzerondje voor een advertentie met productvermeldingen te selecteren, of u kunt een advertentie met productvermeldingen maken naast een tekstadvertentie. Op deze pagina voegt u standaard het productdoel ‘Alle producten’ toe.
  2. Onder het tabblad ‘Automatische doelen’ (dit tabblad is niet altijd automatisch zichtbaar, indien nodig kan deze worden geactiveerd bij ‘Tabbladen weergeven’), kan het de gewenste Max. CPC per Productdoel worden gedefinieerd.
  3. Het duurt meestal 24 uur voordat uw Product Listing Ads ook daadwerkelijk zichtbaar zijn in de zoekmachine.

 

Een eigen product listing ads campagne?

SDIM is specialist in online vindbaarheid en de ideale partner voor de set-up en optimalisatie van product listing ads. Mocht je ondanks dit blog problemen ondervinden met het opzetten van een product listing ads campagne, neem dan vrijblijvend contact op. SDIM heeft jarenlange ervaring en ruime kennis op het gebied van online vindbaarheid en dat maakt SDIM de ideale partner voor het opzetten en onderhouden van uw campagne!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *