Sliders, niet doen

carousselWanneer we vanuit het oogpunt van conversie kijken is er een discussie die blijft terugkeren. Sliders. Ons standpunt: Niet doen! Ook niet wanneer ze heel mooi zijn. Ook niet wanneer ze een sfeer neerzetten. Nee, zelfs niet wanneer u er acties in zet. En wanneer u de sliders nodig heeft omdat u anders geen ruimte genoeg heeft om alle boodschappen op de homepage te plaatsen, dan al helemaal niet.

Dat is een harde stelling, want estetisch is het wel, al die prachtige foto’s die vanzelf langskomen. Hoog tijd om het uit te leggen.

 

Onderzoek

De conversie van een slider is een doorklik. Bezoekers zien de foto, de interesse is gewekt en ze klikken er op om direct naar de relevante pagina te gaan. Onderzoek en testen zeggen het echter keer op keer weer. Sliders zien er mooi uit, maar er wordt niet of nauwelijks op geklikt. Kortom, ze converteren niet.

Vier redenen waarom ze niet converteren

1. Bannerblindheid
Ze zien er uit als advertenties. Bezoekers zien ze daarom niet.

2. Het menselijk oog reageert op beweging (en mist de rest)
Wanneer de rest van het beeld stilstaat en er iets op de pagina beweegt, dan trekt het oog daar naartoe. “Klinkt goed,” zou je denken. Wanneer de slider het enige is op de site, dan valt er wat voor te zeggen. In alle andere gevallen betekent het dat er content niet wordt gezien. Zoals bijvoorbeeld de USP’s. Of producten.

3. Te veel boodschappen staan gelijk aan geen boodschap.
In een poging om de bezoeker alle slides te laten zien, gaan ze vaak te snel om de boodschap te laten landen, voordat er alweer een volgende uiting komt.

4. Het maakt (vaak de home-)page tot een momentopname.
Zelfs al zien bezoekers de slider, dan nog zien ze niet alle slides. Dus wanneer er belangrijke boodschappen/informatie in de sliders staat, dan wordt dat gemist. En wanneer de informatie niet belangrijk is… waarom zou je het dan plaatsen?

Conclusie

Het is een discussie die voorlopig nog wel zal blijven. Er gebeurt iets op de site. Het ziet er mooi uit. Dat maakt het geliefd bij zowel designers als site eigenaren. Verschuif de actie vanaf de site naar de gebruiker. Laat die persoon bepalen wat hij of zij wil zien. En vervolgens verschuift u de actie naar interactie  tussen de gebruiker en u. Daar draait het uiteindelijk om. Om conversie.

Bron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *