Vreemde Google AdWords conversie data, storing?

Data uit Google AdWords krijgen die de wereld beter voor doet komen dan ie is? Het kan blijkbaar. Log maar eens op je AdWords account in en klik bovenin bij het tabblad hulpprogramma’s en analyse op ‘conversies’. Terwijl je daar aan het genieten bent van al die conversies die je de afgelopen 30 dagen hebt binnengehaald valt er, in de meeste accounts, nóg iets op.

Getroffen data: het tabblad conversies  > webpagina’s

Klik je op het tabje ‘webpagina’s’, dan ziet het leven er ineens nog een stuk rooskleuriger uit.  In veel AdWords accounts wordt ineens het viervoudige aantal conversies weergegeven. Als je de cijfers die je hier ziet zou gebruiken voor je campagne rapportage dan zou het rendement met minimaal 200% stijgen. Geweldig, maar wel een beetje te mooi om waar te zijn. Op geen enkele manier zijn deze cijfers namelijk  terug te vertalen naar de rest van de resultaten.

Nou kun je er natuurlijk voor kiezen om deze gunstige resultaten voor waarheid aan te nemen, maar dan zul je helaas terugkomen van een ijskoude kermis. Als je namelijk je campagne optimaliseert op dergelijke resultaten die niet kloppen dan is het risico groot dat je de verkeerde zoekwoorden op- of afbiedt en daardoor je complete campagne overhoop gooit. Niet echt fijn.

Reden genoeg voor ons om even een telefoontje te plegen met Google zelf. Ook hier kon men geen uitsluitsel geven over de oorzaak maar wel werd al snel duidelijk dat het waarschijnlijk gaat om een doodgewone storing. De cijfers die je dus vindt onder het tabje “webpagina’s” kunnen vooralsnog de prullenbak in, ze hebben geen betekenis.

Welke AdWords cijfers zijn nou betrouwbaar?

Vergeet dus even de cijfers die u vindt onder het tabje hulpprogramma’s en analyse > conversies > webpagina’s. Alle andere data lijkt vooralsnog wel betrouwbaar. Mochten we in de toekomst alsnog rare cijfers zien, zullen we het hier zeker melden.

Zo zie je maar, Google is ook maar een mens en maakt soms fouten. Datzelfde Google geeft overigens ook aan dat deze storing geen (negatieve) gevolgen zal hebben voor uw campagnes. Uiteraard belooft men binnen afzienbare tijd het probleem te hebben opgelost. Komt dit verschijnsel je bekend voor maar maakt dit verhaal je alleen nog maar meer in de war? Bel of mail ons dan gerust even!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *