Meta description betekenis

Wat is een meta description?

Een meta description is een beschrijving van de inhoud van de pagina, welke zichtbaar is in de zoekresultaten op de zoekresultatenpagina (ook wel SERP genoemd). De meta description is onderdeel van de metadata. De metadata als geheel bestaat uit de URL, pagetitle en meta description.

HomeHelpcentrumBegrippenlijstWat is een meta description?

Waarom is het belangrijk om een meta description te optimaliseren?

De metadescription geeft de gebruiker informatie over wat zich op de pagina bevindt. Het is belangrijk om deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat de gebruiker eerder geneigd is om op het zoekresultaat te klikken.

Waaraan voldoet een goede meta description?

Het is belangrijk dat de meta description maximaal 156 tekens bevat, inclusief spaties. Worden er meer tekens gebruikt? Dan kort de zoekmachine de meta description in, door middel van een aantal punten (…). Is de meta description te kort? Dan wordt er geen optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte.

Naast een bepaald aantal tekens is het ook belangrijk dat de metadescription beschrijft waar de pagina over gaat. Zo geef je inzicht in welke content de gebruiker op de pagina kan verwachten. Zorg echter wel dat de content aansluit bij deze verwachtingen, anders is er het risico dat de gebruiker meteen weer wegklikt en terug gaat naar de zoekresultatenpagina.

Verwerk zoektermen in de meta description voor herkenning. Indien de gebruiker deze zoektermen gebruikt worden de zoektermen dikgedrukt vertoond in de zoekresultaten. Zo weten ze zeker dat de website de informatie bevat waar zij naar op zoek zijn.

Als laatste is het belangrijk om de gebruiker te motiveren om op het zoekresultaat te klikken. Voeg daarom een call to action toe: waarom moet de gebruiker op dit zoekresultaat klikken en niet op die van de concurrent?

Wordt de geoptimaliseerde meta description altijd vertoond?

Is de meta description geoptimaliseerd? Dan is de kans groot dat deze vertoond wordt in de zoekresultaten. Soms komt het echter voor dat Google toch een ander stukje tekst selecteert van de pagina om te gebruiken in de meta description. Dat betekent dat Google de ingevulde meta description niet vindt aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Kijk dan nogmaals kritisch naar je invulling van de meta description en optimaliseer de metadata.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *