Helpcentrum Google AdWords campagnes

Door jarenlange ervaring met zoekmachine adverteren (SEA) voor bedrijven, weet SDIM waar de informatiebehoefte op dit gebied ligt. Om de service aan opdrachtgevers en geïnteresseerden te verbeteren, heeft SDIM de meest gestelde SEA (met name Google AdWords) vragen geprobeerd te beantwoorden. In dit menu vindt u een aantal pagina’s vol informatie waar u direct zelf mee aan de slag kunt. Doe er u voordeel mee, of laat SDIM helpen met uw AdWords of Bing campagnes.

Google AdWords helponderwerpen

Een kleine selectie van de Google AdWords gerelateerde onderwerpen die aan bod komen:
  • hoe bepaalt u de doelstellingen van uw Google AdWords campagne;
  • handleiding voor een goede Google AdWords campagne structuur;
  • handleiding voor de meest effectieve optimalisatie van uw Google AdWords campagne;
  • Quality score uitleg;
  • het plaatsen van een Google AdWords conversiecode;
  • veel voorkomende Google AdWords autocodering problemen;
  • Google AdWords & handelsmerken.
  • Google Analytics koppeling
  • Google Display Netwerk, Gmail en Youtube

Google AdWords uitbesteden?

SDIM is dé specialist op het gebied van Google AdWords. Zowel het opzetten van nieuwe AdWords campagnes, als het verbeteren van bestaande AdWords campagnes. U krijgt de garantie dat de campagne altijd, direct, ruim meer oplevert dan de budget investering. Lees meer over de zoekmachine advertising diensten, of neem direct contact op.Onderstaand vindt u het overzicht van de meest recent gewijzigde of nieuwste AdWords helpcentrum toevoegingen. Periodiek voegen we hier nieuwe praktische informatie en links toe, dus bookmark deze pagina, of volg SDIM via het SDIM blog of Twitter (@sd_im)

Doelstellingen en uitgangspunten Google AdWords, Marktplaats en andere performance online marketing kanalen

Speerpunt in het advies van SDIM aan opdrachtgevers is het adviseren in het vooraf opstellen van uitgangspunten van, bijvoorbeeld, een AdWords campagne. Hetzelfde principe geldt voor alle performance kanalen, zoals Beslist.nl, Marktplaats Admarkt. Het blijkt in de praktijk vaak lastige materie, vandaar hier meer uitleg over dit proces. Idealiter heeft u de volgende informatie. Als… Lees meer »

Google AdWords campagne opzetten handleiding

Een Google AdWords campagne opzetten is geen rocket science, maar vraagt wel een flinke tijdsinvestering als u het goed wilt doen. Iedereen kan het, maar veelal ontbreekt de tijd om handigheidjes aan te leren en de ontwikkelingen van nieuwe mogelijkheden bij te houden. Dit artikel geeft u een beeld van de mogelijkheden. Uitgangspunten van de… Lees meer »

Google Adwords campagne optimalisatie handleiding / checklist

Deze handleiding heeft tot doel om Google AdWords adverteerders een praktische handleiding te geven bij de optimalisatie en opzet van hun zoekwoord gerichte Google AdWords campagne. U krijgt hiermee inzicht in de werkzaamheden die gepaard gaan met het opzetten en onderhouden van een goede Google AdWords campagne. De secundaire doelstelling van deze handleiding is het… Lees meer »

Google AdWords Quality Score – uitleg van de kwaliteitsscore

Google hecht waarde aan relevantie. Relevantie voor de zoekers op Google heeft voor Google veel waarde. Voor het maken van een relevante AdWords campagne, beloont Google de adverteerders. Dat doet Google op basis van de Google AdWords Quality Score (kwaliteitsscore / QS). Hierdoor krijgen advertenties een hogere advertentie positie tegen lagere kosten per click, maar let… Lees meer »

AdWords Conversion Tracking: Doelen, Code en Plaatsing

Elke webpagina heeft een doel. Voor e-commerce websites is dit een aankoop en voor een adviesbureau zal het invullen van een leadformulier het voornaamste doel van de website zijn. Het meten van de belangrijkste acties van mensen die via AdWords op de website zijn gekomen heet Google AdWords conversion tracking. Dit is het meten van… Lees meer »

Google Adwords conversion tracking – orderwaarde

Naast Google Analytics e-commerce tracking is het ook mogelijk om order waarde te meten in AdWords met de Google AdWords conversion tracking code (GACT) op een “bedankt-bestelling”-pagina. Hierna vindt u de instructie over hoe u dat kunt (laten) doen. AdWords meting orderwaarde voordelen AdWords meet op van basis cookies Meting AdWords results tot 30 dagen… Lees meer »

SEO of AdWords, wat eerst?

Een veelgestelde vraag aan SDIM: “Ik wil beginnen met SEO en niet met AdWords, want SEO is gratis”. Hoewel begrijpelijk is deze redenering toch te kort door de bocht. Eerst AdWords: reden 1 Hoewel gratis traffic uit zoekmachines natuurlijk prachtig is kan het effect van een zoekmachine optimalisatie traject wel een jaar op zich laten… Lees meer »

Adwords meting in Google Analytics – Autocodering Problemen

Om in Google Analytics de Google AdWords campagne data apart te meten van de organic search results kunt u de Google AdWords autocodering inschakelen. Soms zorgt dit echter voor problemen met doorclicks vanuit de Google AdWords advertentie naar de (juiste) webpagina. Om in Google Analytics onderscheid te kunnen maken tussen betaalde kliks vanuit AdWords (CPC)… Lees meer »

Handleiding website conversie percentage verbeteren

U werkt hard om veel verkeer naar uw website te realiseren. Maar welk percentage van deze bezoekers resulteert uiteindelijk ook in een betaalde klant? Oftewel: hoe groot is het conversiepercentage van uw website? De meest succesvolle online bedrijven: definiëren duidelijke doelen voor hun website; begrijpen hoe effectief hun sites zijn in het realiseren van deze… Lees meer »

Google AdWords learnings

Hieronder vindt u een work-in-progress. Zomaar een aantal AdWords learnings die SDIM in de loop der jaren heeft opgedaan. Doe er uw voordeel mee, maar let op: AdWords basis kennis is vereist: Elke budgetverdubbeling levert gemiddeld omstreeks 15% tot 40% meer conversies op en andersom Indien campagnes op gemiddeld hogere advertentie posities draaien wordt het… Lees meer »

Google AdWords Handelsmerk bescherming

Google AdWords beleid inzake handelsmerbescherming toegelicht – advertenties op merknaam U kunt uw eigen handelsmerk beschermen bij AdWords. U voorkomt daarmee dat andere adverteerders (concurrenten) op uw handelsmerk adverteren. Een handelsmerk kan op verschillende manier in AdWords campagnes worden gebruikt: als zoekwoord in advertentietekst in de zichtbare URL van een campagne Het Google beleid inzake… Lees meer »

Google AdWords Search Funnels

In Google AdWords worden de conversies toegekend aan het laatste zoekwoord dat is aangeklikt voordat een conversie wordt gemaakt. Echter, het conversiepad bestaat vaak uit meerdere vertoningen of klikken van zoekwoorden die ook hun bijdrage hebben geleverd aan het conversieproces. Met behulp van de Google Search Funnels is het mogelijk om ook deze zoekwoorden in… Lees meer »

Het Google Merchant Center: alles wat je moet weten

Wie wil adverteren op Google Shopping kan er niet omheen: het Google Merchant Center. Maar wat is het nou precies? Het Google Merchant Center is het platform waarop u als webshopeigenaar uw productaanbod kunt uploaden naar Google. Met als uiteindelijk doel om uw webshop- en productinformatie door te zetten naar de advertentieplatformen van Google zoals… Lees meer »

Google AdWords Remarketing

Met remarketing is het mogelijk om uw website bezoekers, daarna meerdere malen te benaderen met een reclameboodschap. U kunt zelfs bezoeken aan een bepaalde webpagina gebruiken en laatst-bekeken producten tonen.  Google AdWords biedt een groot aantal websites waarop dit mogelijk is. Er zijn legio andere platformen, sites en kanalen waar dit mogelijk is, zoals Facebook,… Lees meer »

Bedrijf aanmelden bij Google Maps / Google Places / Google Mijn Bedrijf

“Ik wil mijn bedrijf aanmelden bij Google Maps & Bing Maps.” Het Google bedrijvencentrum en Google Places heet nu Google Mijn Bedrijf Google heeft de naam van het bedrijvencentrum in juni 2014 gewijzigd in Mijn Bedrijf. U kunt uw bedrijf gratis aanmelden bij de Google Mijn Bedrijf. Uw bedrijf wordt daarna weergegeven op Google Maps en… Lees meer »

Google Trends (voorheen Google Insights for Search) – wat kunt u er mee

Google Insight for Search is vanaf heden Google Trends. Vanaf nu wordt u dus automatisch doorgestuurd naar Google trends. Alle informatie en mogelijkheden blijven grotendeels hetzelfde, maar u zult het nu onder de nieuwe naam Google trends gebruiken. Google Trends kunt u nu onder andere gebruiken om Nederlandse zoekvolume trends te analyseren. Wat kunt ermee (bron:… Lees meer »

Zoekmachine marketing begrippenlijst

SDIM heeft voor u een beknopt overzicht gemaakt met de meest voorkomende begrippen binnen de zoekmachine marketing. AdWords – het Google advertising programma. AdWords Editor – software van Google waarme gemakkelijker wijzigingen kunnen worden gemaakt in Google AdWords. Adsense – het Google partner programma. Websites kunnen via Google advertentieinkomsten genereren door Google advertenties op de… Lees meer »

Zoekmachine Adverteren – veelgestelde vragen

SDIM heeft voor u een overzicht gemaakt van veelgestelde vragen. Zit het antwoord op uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact op. Kan mijn bedrijf op de eerste positie van een zoekmachine terecht komen? Ja, dat kan, alleen kan het nooit 100% worden gegarandeerd door online marketing bureau’s. Laat u niets wijsmaken door mooie… Lees meer »

AdWords Quality Score optimalisatie handleiding

Belangrijk bij de optimalisatie van een goede AdWords campagne is de optimalisatie van de AdWords Quality Score. SDIM schreef eerder al een uitleg bij de AdWords Quality Score, inclusief een aantal basis tips. Met name nuttig om te begrijpen waaruit de AdWords Quality Score is opgebouwd. In het algemeen geldt: zorgt voor hoge CTR’s en… Lees meer »

AdWords rapporten nu ook in Google Analytics

egin deze maand introduceerde Google een nieuwe rapportage in Google Analytics: Google AdWords (Bèta). Door uw Google AdWords account te koppelen aan uw Google Analytics account is het nu mogelijk om nog dieper in de resultaten van uw Google AdWords campagne te duiken. Hieronder een kort overzicht van de nieuwste Google AdWords rapporten in Google… Lees meer »

Schrijf briljante Adwords advertenties – de learnings

Voor het succes van AdWords campagnes is een goede advertentietekst cruciaal. Een goede tekst schrijven lukt meestal wel, maar een echt briljante tekst is moeilijk. Om te kunnen concurreren is dit echter wel een must. In alle jaren dat SDIM advertentieteksten schrijft heeft voor een enorme hoeveelheid kennis over advertentie teksten schrijven gezorgd. De basis… Lees meer »

Product prijzen in AdWords ads tonen – de 4 opties

Wij krijgen vaak de vraag of het mogelijk is om prijzen in AdWords advertenties te vermelden. Het goede nieuws is dat dat inderdaad kan, maar het slechte nieuws is dat het wel complex kan worden. Er zijn vier manieren om uw product prijzen vermeld te krijgen in uw Google AdWords campagne. 1. Handmatig natuurlijk U… Lees meer »

Verloren vertoningsaandeel (budget) AdWords terugbrengen naar nul

Bij het geven van de gratis second opinion op AdWords campagnes lopen wij erg vaak tegen het feit aan dat campagnes een hoog verloren vertoningsaandeel hebben door een te laag ingesteld dagbudget. De advertenties uit de campagnes worden dan niet áltijd weergegeven omdat het dagbudget daarvoor te laag is ingesteld. U loopt dus advertentie vertoningen… Lees meer »

Hulpprogramma Advertentievoorbeeld en advertentie diagnose

Met behulp van het hulpprogramma Advertentievoorbeeld en -diagnose kunt u zoeken naar uw eigen advertentie zoals deze verschijnt binnen de Google-zoekresultaten. Als u dit hulpprogramma benadert vanuit uw AdWords account (onder tabblad Hulpprogramma’s en analyse -> Advertentievoorbeeld en -diagnose) kunt u tevens diagnostische gegevens bekijken met betrekking tot uw AdWords campagne(s). Het hulpprogramma is een… Lees meer »

Wel of niet Analytics doelen importeren in Google AdWords?

Regelmatig krijgt SDIM de vraag van opdrachtgevers waarom er een AdWords conversiecode dient te worden geplaatst op de te meten conversiepagina (bijvoorbeeld: bedankt-contactpagina, bedankt-offertepagina of bedankt-aankooppagina). De doelen worden immers toch al in Google Analytics gemeten? Kunnen we die niet gewoon importeren in AdWords? Verschil in conversie attributie De reden is dat er een fundamenteel… Lees meer »

Google AdWords ads social extensions

In november 2011 lanceerde Google een nieuwe tool voor het advertentieprogramma Google AdWords: de Google AdWords social extensions. De social extensions geven adverteerders op Google AdWords de mogelijkheid om op AdWords advertenties een link naar de Google+ pagina te plaatsen. Daarnaast worden het aantal +1 waarderingen getoond die het bedrijf heeft. Normaal gesproken is dit… Lees meer »

Uw Google AdWords account koppelen aan uw Google Analytics account?

Gebruikt u ook regelmatig uw Google Analytics account om uw website bezoekers te analyseren? Maar ziet u de resultaten van uw AdWords campagne niet terug in Google Analytics account? Geen zorgen! Naar grote waarschijnlijkheid zijn uw accounts nog niet op de juiste manier gekoppeld. SDIM legt u uit hoe u er in een paar simpele… Lees meer »

Resultaten aflezen van advertentie-extensies zoals oproepextensies & ad-sitelinks

Het toevoegen van advertentie-extensies zoals bijvoorbeeld  sitelinks, productextensies of locatie-extensies kan van toegevoegde waarde zijn voor de resultaten van uw advertenties.  Indien uw campagne actief is in het mobiele netwerk kunt u ook oproepextensies toevoegen aan een advertentie. Door het toevoegen van de oproepextensies  kunnen bezoekers door een click op de extensie direct telefonisch contact… Lees meer »

Google Zoekpartners, wat zijn dat?

Als adverteerder, en eigenlijk als ondernemer, bent u ten alle tijde gebaat bij groei. Een AdWords campagne is een zeer goede mogelijkheid om snel veel verkeer naar uw website te leiden. Om meer groei te realiseren zijn er opties om dit verkeer meer te laten worden binnen AdWords. Maak kennis met het zoeknetwerk van Google… Lees meer »

Google AdWords BTW beleid

We krijgen regelmatigl vragen van klanten met een zakelijk AdWords account waarom er geen BTW is berekend over de gemaakte kosten in hun Google AdWords campagne. “0% BTW” staat er keurig vermeld op de facturen, die u kunt vinden bij “transactiegeschiedenis” onder het tabblad “facturering” in uw Adwords account. Hier kunt u uw facturen overigens… Lees meer »

Factuurpagina AdWords blanco

U wilt uw factuur van AdWords bekijken maar de AdWords factuurpagina blijft een lege / witte pagina. Na hierover regelmatig contact te hebben gehad met Google blijkt het probleem veelal veroorzaakt te worden door het cachegeheugen en de cookies in de betreffende internetbrowser (Bijv internet explorer of Google chrome) Wat is de oplossing voor het… Lees meer »

Toegang tot AdWords account verlenen aan derden

Als je anderen (of jezelf met een ander mailadres) toegang wilt geven tot een AdWords account kun je de volgende stappen doorlopen. Er kan dan dus ook worden ingelogd in het AdWords account met dat andere mailadres. Ieder heeft zijn eigen inloggegevens met persoonlijk wachtwoord. Let altijd op dat er op het uitgenodigde mailadres een Google account aangemaakt is…. Lees meer »

Een Google account aanmaken – bekende problemen

Om gebruik te kunnen maken van Google diensten zoals (Google AdWords, Youtube, Google Analytics etc.) zult u met een mailadres een Google account moeten hebben of aanmaken. Dat kan met elk willekeurig emailadres. Een Google account zonder Gmail Een account maken met elk willekeurig e-mailadres, dus ook Hotmail, of een zakelijke emailadres. De enige voorwaarde… Lees meer »

Handige (up-2-date) AdWords links

Onderstaande links  kunnen u helpen met uw AdWords campagne en het vergaren / vergroten van uw Adwords kennis. Het zij met blogs van recente AdWords ontwikkelingen tot het aanmaken van een nieuw MCC-account. Voor Display Advertising Richtlijnen voor display Ads Aan welke regels moet u zich houden en wat is het technische beleid betreft het… Lees meer »

Bing Adverteren; nuttig?

Google is veruit de grootste zoekmachine in Nederland, met een marktaandeel van ruim 93%. Waarom zou je je online marketing activiteiten dan toch op Bing richten? Hoewel Bing in Nederland (nog) niet groot is, heeft het in Amerika een marktaandeel van 28%. Als je internationaal actief bent is Bing dus zeker interessant. Maar ook in… Lees meer »

Hoe werkt Modified Broad Match?

(Bijna) Elke adverteerder heeft het streven om zoveel mogelijk relevante bezoekers naar zijn site te krijgen en in veel gevallen zal het gebruik van “Modified Broad Match” positievere resultaten voor uw campagne betekenen, mits goed gebruikt natuurlijk. Wat is modified broad match? U kunt ervoor kiezen om woorden, naast de zinsdeel en exact match, met… Lees meer »

AdWords Regiotargetting aanpassen waarom wel/niet

U stelt zichzelf vast wel eens de vraag hoe u meer uit uw huidige  AdWords kunt halen of hoe de AdWords kosten/baten verhouding beter kan. Starten of stoppen met Adverteren in bepaalde regio’s / landen kan een oplossing zijn voor meer (rendabele) resultaten. Verschil regionaal adverteren en regionaal bieden in AdWords Er zijn in AdWords… Lees meer »

Uitsluitingszoekwoorden toevoegen in AdWords

Als u bezig bent met de set-up of optimalisatie van uw Google AdWords campagne, dan is het vaak ook verstandig om zoekwoorden uit te sluiten van uw campagne of advertentiegroep(en). Een simpel voorbeeldje: Als u banken verkoopt in uw webshop, dan wilt u natuurlijk niet gevonden worden op een financiële dienstverlener. Het is daarom verstandig… Lees meer »

Adverteren in Google Maps? Dit zijn de mogelijkheden.

U wilt gevonden worden in Google Maps met uw bedrijf? U kunt dit via Google AdWords bewerkstelligen of middels adverteren via Google AdWords Express. Gebruikt u geen Google AdWords en wilt u in relatief korte tijd adverteren in Google Maps, dan is adverteren via Google AdWords Express een goede mogelijkheid voor u. Het gebruik van… Lees meer »

Recensies doorplaatsen in AdWords

Bij de inzet van AdWords ben je eigenlijk nooit klaar met optimaliseren. Deels komt dat omdat Google haar diensten altijd blijft testen en doorontwikkelen. Enkele voorbeelden van toevoegingen aan de AdWords advertenties zijn de Sitelinks, Social extensions en zelfs geheel nieuwe advertentieformaten zoals Google Shopping. Eén van de toevoegingen die de prestaties van uw AdWords… Lees meer »

Wat is conversiepercentage?

Definitie: Conversie is de actie die u wilt dat een bezoeker aan uw website doet. De conversie kan dus een aanschaf, inschrijving, doorklik of het kijken van een video zijn. Er wordt vaak gedacht dat een conversie gelijk staat aan een sale. Dat is zeker niet altijd zo. Een inschrijving op een nieuwsbrief kan net zo… Lees meer »

Een Google AdWords account aanmaken. Hoe?

Een AdWords account aanmaken kan eenvoudig zijn mits je een Algemeen Google account hebt op het mailadres dat je wilt gebruiken om in te loggen in AdWords. Kies allereerst met wel e-mail adres u wilt inloggen in Google AdWords. Als u al een Google account heeft kunt u inloggen in AdWords met de gebruikersnaam en het… Lees meer »

Google Grants

Google steunt goede doelen met de mogelijkheid om een Adwords campagne te draaien voor maximaal $10.000,- per maand mediabudget voor non-profit organisaties, zoals: Goede doelen Musea Culturele instellingen Wetenschappelijk onderzoek Spelregels voor Google Ad Grants Google stelt in Nederland wel voorwaarden aan het programma. Organisaties moeten zijn gevestigd in Nederland en dienen in het bezit te zijn van… Lees meer »

Productfeed optimaliseren

We merken dat de online-marketing inspanningen van webshops steeds meer verschuiven naar het zichtbaar zijn en promoten van productspecifieke pagina’s. Een logische ontwikkeling, data wijst immers uit dat productspecifieke zoekwoorden vaak deel uit maken van het aankoopproces, en ook het gebruik van vergelijkingssites in dit proces neemt ook nog steeds toe. Bijna 70% van de… Lees meer »

Tips voor een optimale online product advertising strategie

Dit helpcentrum-artikel gaat over de manier waarop u uw (product-)advertising budget over verschillende online advertentiekanalen als Google AdWords, Beslist, Bol.com, Marktplaats en Admarkt optimaal kunt inzetten. De focus van het artikel ligt hierbij op de verschillende soorten pricing van de advertentiekanalen en de manier waarop u daar mee om moet gaan om uw online performance… Lees meer »

Site migratie tips

Zijn er plannen om uw huidige site een facelift te geven, te verhuizen naar een nieuwe domeinnaam? Misschien overweegt u een ander CMS? In de meeste gevallen gaat het bouwen van een nieuwe site gepaard met een aantal specifieke problemen. Hieronder een aantal tips om u voor veelvoorkomende problemen te behoeden. Permanente doorverwijzing (301 redirects) Wanneer u… Lees meer »

(AdWords) marge optimalisatie met Analytics

Als u een goede AdWords campagne draait voor uw webwinkel dan doet u dat, hopelijk, op basis van concrete doelstellingen en uitgangspunten. Het is altijd verstandig om uw campagne manager(s) te vertellen wat de maximale kosten per estelling maximaal mogen zijn, of welk percentage van de door AdWord gerealiseerde verkopen mag worden besteedt om die… Lees meer »

Zoekmachine adverteren (SEA) – hoe werkt het

Zoekmachine adverteren, of Search Engine Advertising(SEA) in in de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét belangrijkste kanaal voor online advertising. SEA is voornamelijk geschikt voor het realiseren van directe omzet en aanvragen. Ook draagt goede zichtbaarheid op zoekmachines bij aan de (brand-)awareness. Onderstaand vindt u een globaal overzicht van de belangrijkste basiskennis die u nodig hebt voor… Lees meer »

Zoekwoorden mixer – combineer zoektermen voor AdWords of SEO

Combineer zoekwoord lijsten tot complete lijsten zoektermen met onze handige zoekwoord mixer en creëer complete: AdWords campagne keywords Lijsten SEO zoektermen Negative keyword list Bing Ads zoekwoorden Kies hieronder eerst het aantal kolommen (het aantal zoekwoorden ) die u met elkaar wilt combineren. Gebruik desgewenst modified broad, zinsdeel en/of exact match om de zoekwoorden breder of juist… Lees meer »

Google Shopping Showcase Ads

Google heeft onlangs een nieuwe variant van Google Shopping gelanceerd. Deze zogeheten Showcase Ads worden vertoond als een persoon een generieke zoekterm invoert in Google. Een reguliere Shopping campagne toont juist producten op productspecifieke of koopgerichte zoektermen. Showcase campagnes kunnen alleen gemaakt worden in de nieuwe Adwords interface en zijn vooralsnog alleen beschikbaar in Duitsland,… Lees meer »

Automatisch bieden in AdWords

Automatisch bieden in Google AdWords is al enige tijd mogelijk. Door het opzetten van automatische biedstrategieën, ook wel flexibele biedstrategieën genoemd, kan men voor een deel of volledig automatisch biedingen instellen op basis van de kans dat een advertentie een klik of conversie oplevert. Een biedstrategie kan verschillende doelstellingen hebben. In dit helpcentrumartikel worden de verschillende… Lees meer »