Google Ads campagnes

Google Ads learnings

HomeHelpcentrumGoogle Ads campagnesGoogle Ads learnings

Hieronder vindt u een work-in-progress. Zomaar een aantal Google Ads learnings die SDIM in de loop der jaren heeft opgedaan. Doe er uw voordeel mee, maar let op: Google Ads basis kennis is vereist:

  • Elke budgetverdubbeling levert gemiddeld omstreeks 15% tot 40% meer conversies op en andersom
  • Indien campagnes op gemiddeld hogere advertentie posities draaien wordt het relatief steeds duurder om meer conversie te realiseren. De campagne kruipt zeg maar naar het maximum toe.
  • De stijging op lagere advertentie posities kan de 40% nog overtreffen.
  • Meervoudsvormen van zoektermen leveren omstreeks 20% meer omzet per bestelling op.
  • Keyword insertion in de zichtbare URL levert, mits correct, relevant en specifiek omstreeks 0,3% clickrate verbetering op.
  • Clickratio’s van goed opgezette campagnes dienen gemiddeld minimaal 2,5% te zijn.
  • Positie 1 levert niet altijd meer conversievolume op dan positie 3. Gemiddeld over een campagne wel, maar niet op zoekwoord niveau.
  • Dagbudget beperken om budgetspend te drukken is altijd slecht. Biedingen verlagen!
  • Campagnes dienen altijd op “versneld weergeven” te worden ingesteld. Daarmee krijgt de campagne gegarandeerd altijd de maximale aantallen vertoningen.
  • De fout-marge van targetting op regio is omstreeks 30%.
  • Regiotargetting kost omstreeks 30% van de vertoningen in die regio. (Google weet niet van alle gebruikers waar ze vandaan komen en toont dan de ad dus ook niet)
  • De conversion optimizer werkt in sommige gevallen goed, omdat het systeem gebruikt maakt van data die niet via de reguliere Google Ads interface worden gegeven aan de user.
  • Het toevoegen van specifieke zoekterm is voordelig, maar zorgt wel voor een lagere Quality Score op meer algemene zoektermen. Het algemene zoekwoord vangt zogezegd de “rest-clicks” af.
  • Pas op met  uitsluitingswoorden die een brede (broad) instelling hebben, mogelijk filtered u daarmee teveel!
  • De enhanced (verbeterde) cpc niet gebruiken voor omzet gestuurde campagnes
  • Google vertoond lang niet altijd de correcte advertentie bij een zoekopdracht als op elkaar lijkende zoektemen over meerdere advertnetiegroepen zijn verdeeld.
  • De bieding speelt een belangrijke rol hierin. Het lijkt alsof Google opteert voor het zoekwoord met een hogere CPC als ze vindt dat een broad-, of phrase match zoekwoord uit een andere adgroup ook relevant genoeg is.

SDIM zal hier periodiek nieuwe learnings toevoegen, dus check later zeker weer, of abonneer u op de nieuwsbrief, danwel onze Twitter account.

Besproken diensten

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op