Google AdWords learnings

Hieronder vindt u een work-in-progress. Zomaar een aantal AdWords learnings die S&D Interactive Media in de loop der jaren heeft opgedaan. Doe er uw voordeel mee, maar let op: AdWords basis kennis is vereist:

  • Elke budgetverdubbeling levert gemiddeld omstreeks 15% tot 40% meer conversies op en andersom
  • Indien campagnes op gemiddeld hogere advertentie posities draaien wordt het relatief steeds duurder om meer conversie te realiseren. De campagne kruipt zeg maar naar het maximum toe.
  • De stijging op lagere advertentie posities kan de 40% nog overtreffen.
  • Meervoudsvormen van zoektermen leveren omstreeks 20% meer omzet per bestelling op.
  • Keyword insertion in de zichtbare URL levert, mits correct, relevant en specifiek omstreeks 0,3% clickrate verbetering op.
  • Clickratio’s van goed opgezette campagnes dienen gemiddeld minimaal 2,5% te zijn.
  • Positie 1 levert niet altijd meer conversievolume op dan positie 3. Gemiddeld over een campagne wel, maar niet op zoekwoord niveau.
  • Dagbudget beperken om budgetspend te drukken is altijd slecht. Biedingen verlagen!
  • Campagnes dienen altijd op “versneld weergeven” te worden ingesteld. Daarmee krijgt de campagne gegarandeerd altijd de maximale aantallen vertoningen.
  • De fout-marge van targetting op regio is omstreeks 30%.
  • Regiotargetting kost omstreeks 30% van de vertoningen in die regio. (Google weet niet van alle gebruikers waar ze vandaan komen en toont dan de ad dus ook niet)
  • De conversion optimizer werkt in sommige gevallen goed, omdat het systeem gebruikt maakt van data die niet via de reguliere AdWords interface worden gegeven aan de user.
  • Het toevoegen van specifieke zoekterm is voordelig, maar zorgt wel voor een lagere Quality Score op meer algemene zoektermen. Het algemene zoekwoord vangt zogezegd de “rest-clicks” af.
  • Pas op met  uitsluitingswoorden die een brede (broad) instelling hebben, mogelijk filtered u daarmee teveel!
  • De enhanced (verbeterde) cpc niet gebruiken voor omzet gestuurde campagnes
  • Google vertoond lang niet altijd de correcte advertentie bij een zoekopdracht als op elkaar lijkende zoektemen over meerdere advertnetiegroepen zijn verdeeld.
  • De bieding speelt een belangrijke rol hierin. Het lijkt alsof Google opteert voor het zoekwoord met een hogere CPC als ze vindt dat een broad-, of phrase match zoekwoord uit een andere adgroup ook relevant genoeg is.

S&D Interactive Media zal hier periodiek nieuwe learnings toevoegen, dus check later zeker weer, of abonneer u op de nieuwsbrief, danwel onze Twitter account.

Vragen over Google AdWords learnings?

Pieter Borst

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.