Hoe richt ik een BlueConic account in?

Wilt u BlueConic inzetten om unieke 360 graden klantprofielen te creëren en zo al uw online marketingboodschappen beter af te stemmen op uw doelgroep? Om dat voor elkaar te krijgen moet eerst het account nog worden ingericht. In dit artikel worden de te nemen stappen nader uitgelegd.

Stap 1 – Het BlueConic script

Een no-brainer: plaats het BlueConic script op alle domeinen waar u relevante data van wilt gaan verzamelen of waarvoor u BlueConic wilt gaan inzetten. Beschikt uw organisatie over meerdere, door de doelgroep bezochte domeinen? Dan is het dus zeker raadzaam het script op al deze domeinen te plaatsen!

Stap 2 – Connecties

Nu het script is geplaatst en u toegang heeft tot uw eigen BlueConic omgeving, kunt u beginnen met het koppelen van alle kanalen. Met de optie connecties kunt u verbindingen maken waarmee data wordt uitgewisseld tussen BlueConic (uw centrale systeem) en diverse andere platformen. Ter info: het leggen van connecties met bijvoorbeeld Facebook of Google AdWords is in deze fase niet per se noodzakelijk en kunt u ook altijd op een later moment nog oppakken.

Stap 3 – Profieleigenschappen

De eerste echte stap in BlueConic zelf is het definiëren en aanmaken van alle relevante profieleigenschappen. Een profieleigenschap kan uit getallen, datums of teksten bestaan. Alle profieleigenschappen van een persoon vormen samen een BlueConic bezoekersprofiel. Een profiel bevat dus eigenlijk alle informatie die u verzamelt. Bedenk van te voren daarom goed welke informatie u over uw doelgroep wilt verzamelen en met welk doel u dit doet.

 

Stap 4 – Listeners

Als u alle profieleigenschappen hebt gedefinieerd en aangemaakt, moet u er voor zorgen dat deze worden gevuld met de juiste informatie. Dit doet u met de zogenoemde listeners (instrumenten om de digitale activiteiten van uw bezoekers af te luisteren). Met de listeners voegt u informatie toe aan de eerder aangemaakte profieleigenschappen. Daarnaast worden profieleigenschappen gevuld met alle data die u binnenhaalt uit de gemaakte connecties.

Stap 5 – Segmenten

Nu u informatie verzamelt en opslaat, kunt u deze informatie gebruiken voor het creëren van segmenten. Een segment bestaat uit een groep bezoekers met dezelfde karakteristieken. Hier bent u dus volledig vrij om te bepalen aan welke voorwaarden een profiel allemaal moet voldoen om in een bepaald bakje te vallen. Bedenk van te voren daarom goed wat belangrijke eigenschappen zijn voor het doel dat u wilt bereiken. Met de optie ‘segment overlap’ (terug te vinden onder het kopje ‘Inzichten’) kunt u diverse profieleigenschappen combineren, zodat u direct inzicht heeft in hoe groot de doelgroep is die u wilt gaan benaderen.

Stap 6 – Dialogen & connecties

Gefeliciteerd, de eerste stappen van het inrichten van een BlueConic account zijn afgerond! Nu is het zaak dat u alle samengebrachte informatie slim gaat gebruiken om het resultaat te verbeteren. Dit doet u bijvoorbeeld door de nieuwe segmenten te gebruiken als targetingoptie in online dialogen (website personalisatie, exit intents etc.) of in een van de gedeelde connecties (remarketing campagnes). Vervolgens herhaalt u bovenstaande stappen indien u meer of gedetailleerdere informatie gaat verzamelen en gebruiken.

 

Vragen over Hoe richt ik een BlueConic account in??

Gwoon Sun Lai

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.