Wat is een DMP?

Een Data Management Platform (DMP) is een marketingtool waarmee verschillende interne en externe databronnen kunnen worden samengebracht in een centrale omgeving voor het verkrijgen van vernieuwde inzichten om vervolgens op zoek te gaan naar nieuwe, vergelijkbare doelgroepen. Lees hieronder alles over het nut van DMP’s en wat u ermee kunt bereiken.

DMP / Data toepassingen voor digital marketing

  • Dynamische website personalisatie obv gebruikersgedrag- en kenmerken
  • Automatische e-mails die op het juiste moment, met de juiste inhoudelijke boodschap (met dynamisch afgestemde content) aan de juiste persoon worden verzonden
  • Automatisch, op het juiste moment, met de juiste (dynamische) boodschap programmatic display advertising / remarketing campagnes draaien
  • Uw verkoopafdeling aansturen door op het juiste moment, de juiste klant / lead (na-)bellen door uw callcenter of verkoopteam

Wat bereikt u met data management?

Door het centraliseren van al uw data in een DMP, leert u uw doelgroep beter leren kennen omdat de informatie over uw doelgroep zich niet meer in losse, afgesloten silo’s bevindt. Vervolgens maakt het gebruik van een DMP het mogelijk dat de platformen waaruit de data is onttrokken door deze nieuwe inzichten beter gaan presteren. Dit doet u door slim gebruik te maken van de dynamische en geautomatiseerde optimalisatie- en personalisatiemogelijkheden. Met andere woorden: u kunt met machine learning of zelf aangemaakte regels automatisch de juiste content (dynamisch) tonen aan de juiste bezoeker, op het juiste moment in de customer journey. Door uw data te centraliseren in een DMP kunt u onder andere:

  • Waardevolle doelgroepsegmenten onderscheiden en nieuwe, vergelijkbare doelgroepen vinden
  • Betere remarketing campagnes draaien
  • Geautomatiseerd doelgroepen targeten met dynamische, op de gebruiker afgestemde content (geautomatiseerde één-op-één marketing)
  • Meer resultaat uit dezelfde (online) advertising euro halen
  • Inzicht krijgen in het gedrag van uw eigen doelgroep over kanalen heen

Overzicht belangrijkste DMP’s

Er zijn veel aanbieders op de markt en de verschillen in mogelijkheden en pricing tussen al deze leveranciers zijn groot. Hieronder een overzicht van de belangrijkste spelers:

  • Adobe Audience Manager (onderdeel van Adobe Suite)
  • BlueConic
  • Cxense
  • Datatrics
  • Google Audience Center 360
  • IgnitionOne
  • Lotame
  • MediaMath
  • Neustar
  • Nielsen
  • Oracle’s BlueKai
  • Relay42
  • Salesforce
  • Squeezely
  • Turn
  • The ADEX
  • V12 Group
  • Zipline (onderdeel van KBM Group)

Let op:

  1. Sommige agencies en mediabureau’s hebben eigen, interne DMP’s. Soms is dit een white label versie van een bestaand pakket.
  2. Ook bieden campagne management tools vaak DMP functionaliteit die alleen met die specifieke tool werkt.
  3. Programmatic buying software – zoals Adform – bieden soms een eigen DMP. Ook daarvoor geldt veelal dat deze alleen werkt met de eigen DSP.
  4. Marketing automation tools leveren ook vaak DMP functionaliteit. Nadeel is dat uw gehele organisatie min of meer volledig op een dergelijk automation platform moet draaien (website, analytics, crm, social etc.)
  5. Website personalisatie tools met DMP functionaliteit.
  6. En ook email marketing software biedt soms DMP-achtige modules.

Wie is eigenaar van de data?

Het is erg belangrijk om er bewust voor te kiezen om als bedrijf gebruik te maken van de DMP licentie van een agency, of om toch zelf een licentie af te nemen. Idealiter wilt u natuurlijk zelfstandig aan de knoppen zitten en volledig eigenaar van de data zijn. In de praktijk kan dit soms erg lastig blijken, omdat de implementatie, kennis en kosten een fikse drempel kunnen opwerpen. Er zijn echter voldoende betaalbare DMP’s waar u een eigen licentie kunt afsluiten. U bent en blijft dan volledig eigenaar van de data en kunt de nodige werkzaamheden desgewenst uitbesteden aan gecertificeerde specialisten. Laat u in dat geval graag voorlichten door S&D Interactive Media.

Waar staat de data opgeslagen?

De locatie van de servers waar de data wordt opgeslagen kan – zeker met de nieuwe Europese privacyverordening – juridische gevolgen hebben. Het is dus zeker zaak om ook dit mee te nemen in uw keuze voor een DMP, want ook hier bestaan er verschillen tussen de diverse aanbieders.

Verwante, of te koppelen tooling

  • Demand Side Platformen t.b.v. online advertising / display en remarketing
  • Email marketing software (zoals MailChimp), voor het versturen van mails
  • CRM/klant systemen, voor aansturing van sales (en ook als databron)Website personalisatie tools (t.b.v. behavioral websites)
  • CRO-tools

Welke data kunt u gaan koppelen

  • Websitebezoek data (webanalytics data)
  • CRM data (uw klant/leads systeem)
  • Ingekochte data
  • Email marketing data
  • Advertising resultaat data

Wat doen DMP’s met data

DMP’s zijn sterk in ontwikkeling. De trend is echter dat DMP’s steeds beter, zelfstandig, correlaties in uw data gaan zien en voorstellen gaan doen om daar iets mee te gaan doen voor marketing. Termen als machine learning, artificial intelligence en datavisualisatie hebben daar allemaal mee te maken. Uiteindelijk is het doel om in de data verbanden te zien (handmatig en automatisch) waar organisaties acties aan kunnen koppelen op de website, met advertising, email of sales, om daarmee de effectiviteit van die marketing te verbeteren.

Ideale organisatie situatie DMP

Idealiter wilt u:

  • Alle mogelijke databronnen koppelen, met een druk op de knop
  • Dat het systeem de verschillende databronnen aan elkaar “knoopt”
  • Dat de DMP zelfstandig slimme analyses draait en aangeeft waar actie zou moeten worden genomen
  • Alle mogelijke output kanalen kunnen worden ingezet

In de praktijk werkt dat zeker nog niet altijd zo gemakkelijk. Alle tools zijn sowieso nog sterk in ontwikkeling. Er is veel versnippering en verschillende tools bieden vaak nog een beperkt aantal mogelijkheden. Er zijn echter voldoende tools die kunnen wat u wilt en de meest voor de hand liggende platformen kunnen worden gekoppeld. Maakt u gebruik van zeer branche- of klantspecifieke software of platformen? Vaak moeten er dan zelf nog koppelingen worden geprogrammeerd. Het gaat echter hard en de features nemen snel toe.

SDIM kent en volgt de DMP markt en weet van de meeste oplossingen wat de (on-)mogelijkheden zijn, inclusief de implementatietijd en kosten. SDIM adviseert dan ook graag voorafgaand over de meest optimale keuze voor grote, kleinere en meer of minder technische organisatie. Uiteraard begeleidt SDIM de volledige implementatie. Meer weten over alle mogelijkheden voor uw organisatie? Neemt u dan gerust contact met ons op.

Vragen over Wat is een DMP??

Robert Snel

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.