SEO – zoekmachine optimalisatie

Handleiding selectie zoektermen voor zoekmachine optimalisatie

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieHandleiding selectie zoektermen voor zoekmachine optimalisatie

Om websites goed gevonden te laten worden in de “echte” resultaten van Google, is de eerste stap dat u zo nauwkeurig mogelijk gaat bepalen op welke zoekwoorden (ook wel:zoekopdrachten) u gevonden wilt worden. Het klinkt misschien als een open deur, maar de praktijk bewijst dat hier onvoldoende aandacht aan wordt besteed.

Het kan zijn dat u op sommige zoekwoorden nooit hoog geïndexeerd zult worden in de natuurlijke zoekresultaten. Voor dit soort zoekwoorden adviseert SDIM om Google Ads in te zetten. Tevens kunt u de resultaten van de zoekmachine advertising campagne, en de daarvoor gebruikte zoektermen, prima gebruiken voor de keuze van de zoektermen voor de positie in de “echte” resultaten. Een campagne opgezet door SDIM bestaat al snel uit enkele duizenden zoektermen waarop de advertentie wordt vertoond en geeft daarmee, naast resultaat, ook veel informatie.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Een veel gemaakte fout is dat men, bij de keuze van zoekwoorden, alleen focust op termen die veel zoekverkeer genereren (kwantiteit). Maar wanneer u duidelijk voor ogen heeft wat het primaire doel is van uw website, is het zinvol om juist te focussen op kwaliteit. Verkoopt u een product of dienst op uw website? Dan wilt u graag dat bezoekers ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het afnemen van producten/diensten op uw website. Hoe meer u van dit soort bezoekers weet te vinden, hoe kwalitatiever uw bezoek wordt. Dit is belangrijk om in uw achterhoofd te houden wanneer uw bezig bent met een zoekwoorden selectie.

Meer dan één zoekwoord

Men gebruikt steeds vaker zoekopdrachten die bestaan uit twee of meer woorden. Hierdoor wordt het doel van een zoekopdracht in Google steeds duidelijker. Maak daar gebruik van. Combinaties van meerdere woorden in een zoekopdracht geven een betere indicatie over het daadwerkelijke doel van een zoekopdracht. Stel u bent tweedehands autohandelaar, welke van de onderstaande zoekwoorden geven de grootste waarschijnlijkheid dat iemand vindt wat hij zoekt op uw website: “auto” “auto kopen” “tweedehands auto kopen”

Bedenk zelf zoekwoorden

Vroeger dacht men alleen in termen van het genereren van zoveel mogelijk verkeer naar de website. Tegenwoordig proberen we het doel heel goed in gedachten te houden: we kijken niet meer alleen naar kwantiteit, maar daarnaast ook naar de kwaliteit van de bezoeken. Het wordt zaak die zoekwoorden te vinden waarbij 1) zoveel mogelijk bezoekers 2) doen wat u wilt dat ze doen. Dit betekent bijvoorbeeld dat het geen zin heeft veel verkeer te genereren vanuit zoekwoorden die uw doelen niet of nauwelijks dienen.

Mensen tikken vaak één zoekwoord, maar nog vaker twee zoekwoorden in. Beschouw iedere combinatie van één of meer zoekwoorden als een apart antwoord. Ook de volgorde van woorden is van belang: “zoekmachine optimalisatie” is een ander zoekwoord dan “optimalisatie zoekmachine”. Neem ook combinaties van drie zoekwoorden mee, want die worden ook steeds vaker gebruikt.

Tip: Benader vrienden en collega’s en vraag hen om een lijst van 5 zoekopdrachten waarmee ze naar uw product, website, of dienst zouden zoeken op Google.

Tip: Bestudeer de broncode van de websites van uw concurrenten, d.w.z. zij die hoog scoren in Google op de zoekwoorden die u op dit moment in handen heeft. Uw webbrowser bevat de mogelijkheid de broncode van de betreffende pagina te bekijken (in Explorer is dit de menuoptie Beeld-Bron). Kijk daar in het bijzonder naar de woorden die gebruikt zijn.

Bepaal zoekwoorden die mensen daadwerkelijk gebruiken bij het zoeken

Van groot belang is nu dat u gaat verfijnen door die zoekwoorden te bepalen die daadwerkelijk door mensen in zoekmachines worden ingetypt. Misschien moet u nu mooie zoekwoorden los gaan laten.Van groot belang is nu dat u gaat verfijnen door die zoekwoorden te bepalen die daadwerkelijk door mensen in zoekmachines worden ingetypt. Misschien moet u nu mooie zoekwoorden los gaan laten. Dit is uit te zoeken met speciale online-tools die bijhouden welke woorden door zoekers worden ingetypt. Google biedt zelf een zeer handige keyword suggesties-tool online aan. Hiermee kunt u informatie krijgen over hoe vaak er op een bepaald zoekwoord wordt gezocht en hoeveel concurrentie er is op dit zoekwoord. Interessant zijn de zoekwoorden die veel maandelijkse zoekopdrachten hebben en weinig concurrentie. Hier vindt u: Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden

Tip: Creëer zelf snel en gemakkelijk een lijst zoektermen door losse woorden te combineren. Dat kan bijvoorbeeld in Excel, of u gebruikt de gratis SDIM keywordmixer tool

Bepaal nu welke zoekwoorden een hoge kwaliteit hebben, m.a.w. leiden tot het doel (of de doelen) die u zich voor ogen heeft.

1. Gebruik uw verstand en gevoel. Vaak kunt u zelf al verschillende zoekwoorden uit bijvoorbeeld de Google-suggesties wegstrepen, ook al wordt zo’n zoekwoord nog zo vaak gebruikt.

2. Gebruik data uit de betaalde zoekmachine advertising campagne, oftewel Google Ads. U kunt dan precies zien hoe vaak zoekwoorden worden ingetikt en of deze de gewenste conversie oplevert. Dit is de service die SDIM levert. Het opzetten en meten van een dergelijke campagne is een specialistische klus waar we u uitstekend mee kunnen helpen.

3. Bepaal uw niche. U heeft nu waarschijnlijk een hele lijst zoekwoorden die potentieel geschikt zijn voor optimalisatie. Om een tweetal redenen kan het interessant zijn uw specifieke niche te betrekken in de zoekwoorden. Bijvoorbeeld “Adviesbureau” zegt niet zoveel. “Adviesbureau kunstprojecten”, al weer wat meer. “Adviesbureau kunstprojecten Amsterdam”, nog weer meer.

4. Gebruik de gratis Google Webmaster Tool. Deze tool verschaft zeer nuttige informatie over uw huidige vindbaarheid etc. De tool is zo goed dat we er een speciale pagina voor hebben met meer informatie en een korte handleiding.

De kwaliteit van de bezoeken zal hierdoor toenemen: de kans dat een bezoeker, die via “Adviesbureau kunstprojecten Amsterdam” op uw site terecht komt, tot een conversie zal leiden is groter dan als iemand via “Adviesbureau” binnenkomt. Anders gezegd: hoe meer woorden, hoe hoger de conversiegraad. Het optimalisatieproces op “Adviesbureau kunstprojecten Amsterdam” is bovendien een stuk eenvoudiger dan op “Adviesbureau” alleen.

Google Ads keyword tools

Meten van het effect op de ranking in Google

Pas als uw site geoptimaliseerd is op de verschillende zoekwoorden en de bezoeken gaan binnenkomen, kunt u werkelijk gaan zien hoe de kwaliteit van de bezoeken is. Daartoe moet u de statistieken van de bezoeken kunnen meten. SDIM adviseert u daarvoor het gratis Google Analytics te gebruiken. Dan kunt u precies zien welke zoekwoorden geleid hebben tot welke acties, dus ook in hoeverre welke zoekwoorden leiden tot conversie. SDIM zet Google Analytics gratis voor u op, of u kunt het zelf doen. Neem contact op, of lees verder hoe u de content van uw website kunt optimaliseren op basis van de nu gekozen zoektermen.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op