SEO Doelen en SEO-nulmeting

Wilt u meer bezoek? Meer verkopen? Of gewoon een hogere ranking? Het formuleren van een concrete doelstelling is essentieel voor een succesvol SEO-traject. Een SEO-nulmeting maakt inzichtelijk waar u nu bent, waar u heen wilt, én – of u dat straks heeft bereikt.

Hoger in Google, waarom?

U heeft een webwinkel in fietsen. Dan wilt u waarschijnlijk met SEO vooral één doel bereiken: zoveel mogelijk fietsen verkopen. Toch hoeft het niet zo eenvoudig te liggen. Misschien wilt u nu vooral grótere bestellingen, of wilt u de fietsautoriteit van de regio worden. Informatieve websites hebben weer hele andere beweegredenen om hoger in Google te willen komen. Linksom of rechtsom; hoe duidelijker uw doel, des te succesvoller het SEO-traject. S&D Interactive Media brengt samen met u deze doelstellingen boven tafel. De SEO-nulmeting is daarvoor een noodzakelijk instrument.

seo-nulmeting

De SEO-nulmeting meet prestaties

Een nulmeting is een ijkmoment, een verzameling van getallen die iets zeggen over de vindbaarheid van uw website en het gedrag van uw bezoekers. Uit de nulmeting kan bijvoorbeeld blijken dat uw website op bepaalde zoekwoorden slecht scoort in Google of dat uw bezoekers niet lang op uw website willen blijven. Aan de hand van de nulmeting wordt dus snel duidelijk wat uw zwakke punten zijn – maar ook waar uw kansen liggen.

De SEO-nulmeting openbaart kansen en doelen

De nulmeting weerspiegelt niet alleen de status van uw website maar schept tevens een realistisch beeld van mogelijke verbeteringen en kansen. Aan de hand van de nulmeting kan S&D Interactive Media samen met u de specifieke doelen van het SEO-traject bepalen. Maar misschien heeft u al duidelijk voor ogen wat uw SEO-doelstellingen zijn. In dat geval kan de nulmeting dieper naar bepaalde prestaties van uw website kijken. Na verloop van tijd laat de nulmeting ook zien welke SEO-doelen zijn bereikt.

De nulmeting is een overkoepelend proces van:

  • in beeld brengen van huidige prestaties van uw website
  • bepalen van de doelen van het SEO-traject
  • bepalen en meten van specifieke meetindicatoren voor het SEO-traject
  • inzichtelijk maken van de successen van het SEO-traject

Indicatoren meten startpunt en succes van SEO

“Key Performance Indicators” (KPI’s) is een mooie term voor de meetindicatoren die tijdens de nulmetingen worden gebruikt. S&D Interactive Media zet de belangrijkste KPI’s op een rij die nu en straks meten waar het SEO-traject zich bevindt. Dat kunnen voor de hand liggende indicatoren zijn:

  • Ranking: de positie van uw website in de zoekmachines.Met welke zoekwoorden en waar kan uw doelgroep u vinden?
  • Conversieratio: aantal bezoekers dat overgaat tot een gewenste conversie. Nodigt uw website uit tot actie?
  • Bouncerate: aantal bezoekers dat direct afhaakt nadat ze op de eerste pagina van uw website zijn beland. Hebben uw bezoekers gevonden wat ze zochten?
  • Gemiddelde tijd op site: aantal seconden dat bezoekers op uw site verblijven. Is uw website interessant genoeg en wil men doorklikken?
  • Terugkerende bezoekers: aantal bezoekers dat opnieuw uw website bezoekt. Zijn uw bezoekers loyaal en wil men nog eens terugkeren?

KPI’s kunnen ook hele specifieke informatie geven:

  • Aantal inkomende links vanaf externe sites
  • Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek
  • Aantal geïndexeerde pagina’s
  • Conversies per zoekwoord vanuit zoekmachine
  • Totaal aantal unieke organische bezoekers

Vragen over SEO Doelen en SEO-nulmeting?

Bart Wagener

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.