Google Analytics – Aangepaste dimensies (custom dimensions)

HomeBerichtenGoogle Analytics – Aangepaste dimensies (custom dimensions)
Geplaatst 20 oktober 2017 - Geschreven door: Kjell de Raad

Google Analytics is een perfecte tool om meer inzicht te krijgen in uw website. Na een Google Analytics setup kunt u al veel data verzamelen over uw bezoekers en het gedrag wat deze bezoekers op uw website vertonen. Google meet standaard al verschillende eigenschappen van uw gebruikers. Maar u verzamelt zelf ook gegevens die Google Analytics niet standaard meet (denk als voorbeeld aan een CMS waar u data over uw klanten in opslaat, zoals geslacht, membership status en leeftijd). U zou deze data ook handig in Google Analytics kunnen gebruiken om te koppelen aan dimensies en statistieken die Google al wel verzamelt. Daar komen “aangepaste dimensies” goed voor te pas.

Wat zijn dimensies?

Dimensies zijn karakteristieken van de gebruikers op uw website. Onmisbaar dus als u een beeld wilt krijgen van wie er nou eigenlijk op uw website actief is. Google Analytics neemt door middel van de trackingcode al verschillende dimensies over van de websitegebruiker. Standaard zijn dit er al een flink aantal in Google Analytics. Voorbeelden van dimensies zijn de bron, het medium, de browser en de apparaatcategorie.

Elke site is anders opgebouwd. Niet op elke site is er een plek om in te loggen, worden er blogs geplaatst, staan pagina’s verdeeld onder categorieën of staan er auteurs vermeld op een pagina. Omdat elke site verschillend is kan Google Analytics niet standaard alles bijhouden wat er op een site gebeurd. Maar hierdoor loopt u wel waardevolle informatie mis om te verzamelen. Om het volledige potentieel van Google Analytics te benutten kunt u aangepaste dimensies gebruiken. Met aangepaste dimensies kunt u diepere inzichten krijgen in uw site.

Een rapport bestaat uit minimaal één dimensies en kan worden uitgebreid met meerdere dimensies. Een dimensie staat gekoppelt aan de statistieken van het rapport wat u bezoekt. Als u het rapport “alle pagina’s” wilt inzien, verwacht u hier al een aantal dimensies te zien waar het rapport uit bestaat, zoals de pagina of de paginatitel. Om meer inzicht te krijgen kunt u hier een tweede /secundaire dimensie aan toevoegen. Deze dimensies staan gegroepeerd onder acquisitie, adverteren, gebruikers, gedrag, sociaal, tijd, vrije variabelen èn (als ingesteld) aangepaste dimensies. In aangepaste rapporten kunt u alle dimensies ook als primaire dimensie gebruiken.

Google Analytics aangepaste dimensies custom dimensions

Om een aangepaste dimensie door te kunnen meten in Google Analytics moet er naast de standaard Google Analytics code een extra meting uitgevoerd worden. De Google Analytics code moet daarbij verrijkt worden met deze gegevens zodat deze worden meegestuurd naar Google Analytics. Ook is er in Google Analytics de optie om gegevens te importeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gegevens uit uw CRM die aan een online sessie gekoppeld kunnen worden. Een uitdraai van deze gegevens kan vervolgens handmatig worden geïmporteerd naar Google Analytics in het geval dat het CRM systeem zelf niet gekoppeld is met Google Analytics.

Voorbeelden uit de praktijk

Door een aangepaste dimensie aan te maken kunt u op een andere manier naar uw data kijken en heeft u nog meer grip op wat er gebeurd op uw website. Maar waar kunt u dit nu effectief voor gebruiken? Een aantal praktische voorbeelden:

  • Als u wilt weten hoe ingelogde gebruikers op uw site zich op de website gedragen ten opzichte van niet ingelogde gebruikers moet u een extra waarde toekennen aan elk bezoek, namenlijk wel of niet ingelogd. Zo kunt u deze groepen vergelijken en onafhankelijk van elkaar observeren.
  • Als u onder ingelogde gebruikers ook onderscheid maakt kunt u hier ook een waarde aan toekennen. Denk hierbij aan een klantstatus: brons voor klanten die één keer iets heeft besteld, zilver voor een klant die tien keer een bestelling heeft gedaan en goud voor iemand die 50 bestellingen heeft gedaan. Om ook onderscheid in uw analytics data te maken in deze groepen zijn aangepaste dimensies nodig.
  • Een ander voorbeeld is als u auteurs op uw website heeft. Zo kunnen de namen van alle auteurs per pagina worden toegevoegd aan Google Analytics. Zo kunt u zien hoeveel pageviews een Auteur met zijn blogs heeft behaald en hoeveel blogs de auteur geschreven heeft. Vervolgens kunt u de categorieën die op de site worden gehanteerd toevoegen, zodat u dieper op de data in kunt gaan.

Wanneer u meer inzicht wilt krijgen in de bezoekers van uw website zijn aangepaste dimensies dus onmisbaar. Wilt u meer weten over aangepaste dimensies? Of wilt u weten wat de mogelijkheden van Google Analytics voor uw website zijn? Neem dan nu contact op met SDIM.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *