Mobilegeddon continues. Google gaat mobiele sites nog meer voorrang geven

‘Mobilegeddon’, de apocalyptische benaming voor Google’s beruchte mobielvriendelijke updates die zij sinds 21 april 2015 aan het doorvoeren zijn, wordt verder vervolgd. Zo kondigde Google afgelopen week aan dat zij vanaf mei 2016 mobielvriendelijke sites nog hoger in de mobiele zoekresultaten gaan zetten. Wat zijn de nieuwe vereisten? Ik zet ze voor u op een rij.

Het Mobilegeddon-effect

In het afgelopen jaar sinds Mobilegeddon van start ging is er veel tumult geweest in zoekmachinemarketingland over de mogelijke gevolgen voor websites die (nog) niet mobiel responsive zijn. SDIM heeft in deze maanden – middels diverse blogs en e-mailings – geprobeerd om de commotie enigszins te nuanceren. Maar vooral om iedereen te informeren over wat er nu precies ging veranderen. Want ja, mobielvriendelijkheid is een belangrijke ranking factor. Maar nee, het betekent niet direct het einde van uw business als uw website (nog) niet mobiel responsive is.

En inderdaad, het verwachte effect van Mobilegeddon is uitgebleven. De impact bleek ontzettend mee te vallen, zeker voor de resultaten in Nederland. Zo hebben wij ook bij onze eigen klanten geen enorm grote verschillen in rankings geconstateerd.

Significante impact

Maar volgens Google gaat daar per mei 2016 verandering in komen. Deze wijziging zal een ‘significante impact’ hebben op de zoekresultaten, aldus Google in hun statement. De uitbreiding is volgens Google nodig, omdat het aantal zoekopdrachten vanaf een mobiel apparaat (ten opzichte van een desktop) steeds verder toeneemt. En aangezien deze grote doelgroep informatie op hun smartphone zoekt, moet deze ook wel goed gepresenteerd worden. Google wil immers continu de gebruikerservaring van internet op mobiele apparaten verbeteren.

Google is al gestart met waarschuwen

De verandering in Google is eind februari 2016 al aangekondigd, zodat websitebeheerders een kleine twee maanden de tijd hadden om hun website nog mobielvriendelijker te maken. Maar dat heeft nog niet iedereen opgemerkt. Zo valt het de NOS bijvoorbeeld op dat sommige websites van de Europese Unie wat Google betreft niet mobielvriendelijk genoeg zijn. En dat betekent dat die websites vanaf mei dus minder goed vindbaar zullen zijn.

Wat gebeurt er nu concreet?

Het moge duidelijk zijn, mobielvriendelijkheid zal dus per mei een nog belangrijkere ranking factor worden. Websites die hier niet aan voldoen zullen dus vanaf dat moment minder prominent in de mobiele zoekresultaten verschijnen. Google heeft aangegeven met deze nieuwe update vooral te kijken naar onder andere de volgende vereisten:

  • Websites mogen niet te kleine letters gebruiken. Bezoekers moeten niet hun scherm te hoeven vergroten.
  • Er mag geen flash op de website aanwezig zijn.
  • Er moet voldoende ruimte staan tussen de tekst en links waarop men kan klikken. Het moet voor een bezoeker gemakkelijk zijn om met hun vinger op de juiste link te drukken.
  • De breedte van uw site moet zich direct aanpassen aan het formaat van het mobiele apparaat waarmee de website wordt bezocht. Is de website zó breed dat de gebruiker horizontaal moet scrollen? Dan zal ook dat een slechtere vindbaarheid in Google opleveren.

Stappenplan voor een mobielvriendelijke website

Laat ik nogmaals voorop stellen dat niet-mobielvriendelijke websites nog steeds niet per definitie kansloos zijn om vertoond te worden in de mobiele zoekresultaten. Wel zullen mobielvriendelijke websites door deze update nog meer voorrang krijgen. Alle andere SEO-factoren spelen uiteraard ook nog steeds een rol.

Wilt u er zeker van zijn dat uw website niet een heel groot risico loopt vanaf mei? Volg dan ons handige stappenplan voor een mobielvriendelijke website:

1. Doe eens de mobielvriendelijke test om te zien of uw website inderdaad niet mobielvriendelijk is.
2. Maak vervolgens een plan voor een (nieuwe) mobielvriendelijke website. Denk hierbij altijd aan uw bezoekers! Waarom bezoeken ze uw site en welke handelingen willen zij verrichten? Met andere woorden: maak het klanten makkelijk (anders zullen zij snel afhaken).
3. Denk goed na over wie de website gaat bouwen. Kunt u dat zelf of moet u een webbouwer inschakelen?
4. Denk ook na over de laadsnelheid. Gebruik PageSpeed Insights om de laadsnelheid van uw website te testen, want ook laadsnelheid is een ranking factor!
5. Denk uiteraard ook goed na over alle andere SEO-factoren! In onze blog SEO voor mobiele website. Tips & tricks vindt u een paar handige SEO-tips.
6. Bouw uw mobielvriendelijke website!

Hulp of advies?

Heeft u hulp of advies nodig bij het optimaliseren van uw mobiele website? Neem dan vrijblijvend contact op met één van de SDIM-specialisten, wij helpen u graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *