Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opEen CTA, ook wel een call to action genoemd. Is bedoeld om gebruikers op uw site aan te moedigen een bepaalde actie te ondernemen. Vaak wordt deze CTA vormgegeven als een grote opvallende knop, een opvallende tekst of een link die is dikgedrukt. Benieuwd hoe u deze CTA het best in kan zetten voor uw bedrijf, lees dan snel verder!
Gebruikersinteractie is de basis voor het optimaliseren van een conversie pad binnen uw website. Wanneer u een specifiek product of dienst aanbiedt op uw website, wilt u doormiddel van een CTA ervoor zorgen dat de gebruiker zich aangesproken voelt en hierdoor wordt aangezet om een actie te ondernemen. Voorbeelden van een call to action kunnen zijn:
Een call to action moet opvallen. Dit is het eerste contact met uw gebruikers en wilt hen aanzetten tot actie. Een CTA kan op meerdere plekken van uw site aan bod komen. Hier de drie meeste voorkomende:
Bovenaan de pagina, naast of onder het menu is vaak de eerste CTA te vinden. Dit kan een opvallende knop zijn, of een telefoonnummer, afhankelijk van uw conversiedoel.
Wanneer men spreekt over een CTA boven de vouw. Wordt er bedoeld dat er een opvallende CTA aanwezig moet zijn bij de eerst zichtbare geladen content op uw website.
Wanneer u gebruik maakt van micro conversies kan het ook interessant zijn om een CTA wat dieper in de pagina te plaatsen. Vaak zijn deze gebruikers al geïnteresseerd in de content en zullen dus ook eerder geneigd zijn om over te gaan tot actie.
Wanneer u besluit om gebruik te maken van call to actions is het van belang om een duidelijk doel te stellen, wat wilt u bereiken? Of nog beter; wat wilt u dat de klant doet? Wilt u dat zij contact opnemen met het bedrijf, een bepaald product krijgen te zien of wilt u informatie verstrekken. Houdt een leidraad van 1 tot 3 doelen aan, want niks is vervelender dan een pagina die van hot naar her gaat en de aanwezige call to actions uit eenlopen.
Zorg ervoor dat uw call to action opvalt, gebruik een opvallende kleur. Speel met de kleuren uit uw huisstijl en gebruik zo nodig kleuren die in contrast staan met het aanwezige kleuren pallet.
Gebruik in een call to action geen algemene termen zoals; klik hier of verzenden. Zorg ervoor dat het de gebruiker aanzet tot actie, dus bijvoorbeeld; bekijk meer diensten of download whitepaper. Waak er daarentegen ook voor dat een CTA niet te lang wordt, dus niet; “bekijk meer diensten die SDIM te bieden heeft.”
Smartphones hebben een kleiner scherm als dat een desktop heeft, zorg ervoor dat u de call to action van te voren test. Zo staat u niet voor verrassingen, zoals dat het click through ratio (CTR) ineens heel laag is, omdat de CTA niet goed zichtbaar is.
Mensen hebben de behoefte om zo min mogelijk dingen te willen missen. Als u gebruik maakt van een CTA zoals; Bestel direct of bestel voor een specifieke datum. Dan zullen zij geneigd zijn om eerder op de knop te klikken.
Dit is één van de, of misschien wel de belangrijkste tip voor een goede call to action. Elke website is anders en elke doelgroep is anders. Wat voor uw website het beste werkt is op voorhand niet vastgesteld en zult u moeten testen wat voor CTA het beste bij u werkt. Dit is ook een mooie invalshoek om te starten met A/B testen, hier kan u verschillende resultaten met elkaar vergelijken.
Wilt u zelf aan de slag met een call to action of komt u er niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag!
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op
Geef een antwoord