De betekenis van CTA

Wat is een CTA

Een CTA, ook wel een call to action genoemd. Is bedoeld om gebruikers op uw site aan te moedigen een bepaalde actie te ondernemen. Vaak wordt deze CTA vormgegeven als een grote opvallende knop, een opvallende tekst of een link die is dikgedrukt. Benieuwd hoe u deze CTA het best in kan zetten voor uw bedrijf, lees dan snel verder!

HomeHelpcentrumBegrippenlijstWat is een CTA

Wanneer gebruik je een call to action

Gebruikersinteractie is de basis voor het optimaliseren van een conversie pad binnen uw website. Wanneer u een specifiek product of dienst aanbiedt op uw website, wilt u doormiddel van een CTA ervoor zorgen dat de gebruiker zich aangesproken voelt en hierdoor wordt aangezet om een actie te ondernemen. Voorbeelden van een call to action kunnen zijn:

  • Promoten van een product of dienst.
  • Leads genereren.
  • Nieuwsbrief inschrijvingen.
  • Informatie verstrekken.

Waar plaats je een call to action

Een call to action moet opvallen. Dit is het eerste contact met uw gebruikers en wilt hen aanzetten tot actie. Een CTA kan op meerdere plekken van uw site aan bod komen. Hier de drie meeste voorkomende:

 

1. CTA boven in het menu

Bovenaan de pagina, naast of onder het menu is vaak de eerste CTA te vinden. Dit kan een opvallende knop zijn, of een telefoonnummer, afhankelijk van uw conversiedoel.

Afbeelding ter verduidelijking hoe een call to action (CTA) eruit ziet in het menu

Afbeelding ter verduidelijking hoe een cta eruit ziet in het menu

2. CTA boven de vouw

Wanneer men spreekt over een CTA boven de vouw. Wordt er bedoeld dat er een opvallende CTA aanwezig moet zijn bij de eerst zichtbare geladen content op uw website.

Afbeelding ter verduidelijking hoe een call to action (CTA) eruit ziet boven de vouw

Afbeelding ter verduidelijking hoe een cta eruit ziet boven de vouw

3. CTA dieper op de pagina

Wanneer u gebruik maakt van micro conversies kan het ook interessant zijn om een CTA wat dieper in de pagina te plaatsen. Vaak zijn deze gebruikers al geïnteresseerd in de content en zullen dus ook eerder geneigd zijn om over te gaan tot actie.

Afbeelding ter verduidelijking hoe een call to action (CTA) eruit ziet dieper in de pagina

Afbeelding ter verduidelijking hoe een cta eruit ziet dieper in de pagina

 

Tips voor het maken van een goede call to action

1. Geef u CTA een doel

Wanneer u besluit om gebruik te maken van call to actions is het van belang om een duidelijk doel te stellen, wat wilt u bereiken? Of nog beter; wat wilt u dat de klant doet? Wilt u dat zij contact opnemen met het bedrijf, een bepaald product krijgen te zien of wilt u informatie verstrekken. Houdt een leidraad van 1 tot 3 doelen aan, want niks is vervelender dan een pagina die van hot naar her gaat en de aanwezige call to actions uit eenlopen.   

2. Geef uw CTA een opvallende kleur

Zorg ervoor dat uw call to action opvalt, gebruik een opvallende kleur. Speel met de kleuren uit uw huisstijl en gebruik zo nodig kleuren die in contrast staan met het aanwezige kleuren pallet. 

3. Wees concreet

Gebruik in een call to action geen algemene termen zoals; klik hier of verzenden. Zorg ervoor dat het de gebruiker aanzet tot actie, dus bijvoorbeeld; bekijk meer diensten of download whitepaper. Waak er daarentegen ook voor dat een CTA niet te lang wordt, dus niet; “bekijk meer diensten die SDIM te bieden heeft.”

4. Houd rekening met mobiel

Smartphones hebben een kleiner scherm als dat een desktop heeft, zorg ervoor dat u de call to action van te voren test. Zo staat u niet voor verrassingen, zoals dat het click through ratio (CTR) ineens heel laag is, omdat de CTA niet goed zichtbaar is.

5. Maak gebruik van urgentie

Mensen hebben de behoefte om zo min mogelijk dingen te willen missen. Als u gebruik maakt van een CTA zoals; Bestel direct of bestel voor een specifieke datum. Dan zullen zij geneigd zijn om eerder op de knop te klikken.

6. Testen, testen en nog eens testen

Dit is één van de, of misschien wel de belangrijkste tip voor een goede call to action. Elke website is anders en elke doelgroep is anders. Wat voor uw website het beste werkt is op voorhand niet vastgesteld en zult u moeten testen wat voor CTA het beste bij u werkt. Dit is ook een mooie invalshoek om te starten met A/B testen, hier kan u verschillende resultaten met elkaar vergelijken. 

 

Hulp nodig met een call to action?

Wilt u zelf aan de slag met een call to action of komt u er niet helemaal uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag!

 

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.