Gebruik maken van de 'event search experience' van Google

Hoe krijg ik een evenement in de zoekresultaten van Google

Met behulp van de ‘event search experience’ van Google kunnen mensen gemakkelijk evenementen ontdekken in de zoekresultaten van Google.  Als uw evenement op deze manier in de zoekresultaten wordt weergeven zorgt dat voor verhoogde kansen wat betreft zichtbaarheid en conversie. In dit artikel leggen we uit hoe een evenement  geschikt kan worden gemaakt voor weergave in Google.

HomeHelpcentrumSEO – zoekmachine optimalisatieHoe krijg ik een evenement in de zoekresultaten van Google

Inhoud van dit artikel:

Hoe zien evenementen in Google eruit?

Wanneer er wordt gezocht op bijvoorbeeld ‘evenementen in amsterdam‘ laat Google boven in de zoekresultaten zien welke concerten er de komende dagen worden georganiseerd in Amsterdam. Ook is het mogelijk om te zoeken naar evenementen die worden georganiseerd op een specifieke evenementenlocatie zoals bijvoorbeeld de Patronaat.

evenementen in Amsterdam                    Evenementen in Patronaat

Op welke manier krijg je een evenement in Google?

Er zijn drie manieren om evenementen geschikt te maken voor weergave op Google.

  • Wanneer u gebruikt maakt van een derde partij, zoals een ticketplatform om uw evenementen te posten, kunt u checken of ze al gebruik maken van deze functie. Een manier om dit te controleren is om te bekijken of een populair evenement dat op het platform staat wordt weergeven in Google. Als de partij verschijnt op Google, blijft u de evenementen hier dan plaatsen.
  • Wanneer u gebruik maakt van een CMS (bijvoorbeeld WordPress) en u heeft geen toegang tot de broncode van de website, bekijk dan of u gebruik kunt maken van een plug-in die ‘structured data’ aan uw website kan toevoegen. Mocht dit niet mogelijk zijn, maakt u gebruik van Data Highlighter om Google te vertellen over de evenementen zonder de broncode van uw website aan te hoeven passen.
  • Als u vertrouwd bent met het bewerken van broncode, gebruikt u gestructureerde gegevens om de evenementen rechtstreeks met Google te integreren. U dient hiervoor de broncode van de evenementen pagina’s aan te passen.

Structured data

Wanneer u zelf structured data toevoegt aan de pagina’s zijn er bepaalde richtlijnen die gevolgd moeten worden om te zorgen dat het evenement in aanmerking komt voor uitgebreide weergave in de zoekresultaten. Er zijn technische richtlijnen en content richtlijnen.

Technische richtlijnen

  • De pagina moet structured data bevatten van ‘Event types’ op schema.org.
  • Elk evenement dient een eigen URL te hebben.
  • Op dit moment ondersteunt Google alleen pagina’s die zich richten op één evenement.

Content richtlijnen

  • Elk evenement moet de naam van het evenement, de startdatum en de locatie bevatten.
  • Markeer informatie of een gebeurtenis die geen evenement is niet als evenement (bijvoorbeeld een reis van zeven dagen, korte termijn korting of openingstijden).
  • Markeer evenementen van meerdere dagen correct.
    • Specificeer zowel de begindatum als de einddatum van het evenement.
    • Wanneer er verschillende uitvoeringen zijn op verschillende dagen, elk met afzonderlijke tickets, voeg dan een afzonderlijk ‘Event’ element toe voor elke uitvoering.

Structured data type definities

De vereiste eigenschappen dienen te worden opgenomen om een evenement in aanmerking te laten komen voor weergave. Daarnaast kunt u aanbevolen eigenschappen gebruiken om meer informatie over het evenement toe te voegen. Dit kan bijdragen aan een betere gebruikerservaring.

Vereiste eigenschappen

 

 

location
Type: Place

Hier kan een ‘Place’ worden opgenomen, met de naam van de locatie.

 "location": {
  "@type": "Place",
  "name": "SDIM Online Marketing",
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "streetAddress": "Kleine Houtweg 109",
    "addressLocality": "Haarlem",
    "postalCode": "2012CE",
    "addressRegion": "Noord-Holland",
    "addressCountry": "NL"
  }
 location.address 
Onder de eigenschap location is het daarnaast nodig om het specifieke adres op te geven. 

"location": {
  "@type": "Place",
  "name": "SDIM Online Marketing",
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "streetAddress": "Kleine Houtweg 109",
    "addressLocality": "Haarlem",
    "postalCode": "2012CE",
    "addressRegion": "Noord-Holland",
    "addressCountry": "NL"
  }
name
De volledige titel van het evenement.

 "name": "SEO evenement door SDIM",

Gebruik geen extra informatie zoals URL’s, prijzen of dergelijke in de titel. Wel kunt u een uniek aspect benoemen zoals bijvoorbeeld: ‘inclusief meet & greet’.

startDate
Hier kunt u de begindatum en begintijd van het evenement invullen. Gebruik hiervoor het formaat ISO-8610.

"startDate": "2020-03-02T09:00"

Wanneer de begintijd niet bekend is, gebruik dan niet een neppe tijd zoals 00:00. In plaats daarvan kunt u de begintijd beter weglaten.

Wanneer het evenement meerdere dagen duurt, kunt u ook de einddatum en tijd toevoegen. Ook hier dient u alleen de eindtijd invullen als deze bekend is.

"startDate": "2020-03-02T09:00",

"endDate": "2020-03-03T17:00"

Aanbevolen eigenschappen

Naast de verplichte eigenschappen zijn er nog vele mogelijkheden om meer informatie te geven over het evenement. Hieronder laten we aantal van deze eigenschappen zien.

description
Hier kunt u een beschrijving van het evenement toevoegen. Herhaal hier geen informatie zoals locatie, datum en tijd.

"description": "Een tweedaags SEO evenement door SDIM."
image
Wanneer u een afbeelding of logo voor het evenement wil toevoegen kunt u deze property gebruiken. We raden aan dat afbeeldingen 1920px breed zijn (minimale breedte is 720px).

Elke pagina moet tenminste één afbeelding bevatten (ongeacht of dit met structured data is opgemaakt). Google kiest de beste afbeelding om te weergeven in de zoekresultaten op basis van beeldverhouding en resolutie. 

Afbeeldingen moeten in .jpg, .png, of .gif formaat zijn.

"image": [
  "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto1.jpg",
  "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto2.jpg",
  "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto3.jpg"
]
offers
Voeg voor elk type ticket een offers toe.

"offers": {
  "@type": "Offer"
}

offers.price

 

 offers.priceCurrency 

 

offers.validFrom

 

 

Aan offers kunnen verschillende dingen worden toegevoegd zoals prijs, munteenheid en datum van beschikbaarheid.

"offers": {
  "@type": "Offer",
  "price": "1000"

  "priceCurrency": "EUR"

  "validFrom": "2020-02-28T12:00"
}

Voorbeeld van structured data voor een evenement

Hieronder een voorbeeld van structured data voor een evenement met de verplichte en aanbevolen eigenschappen die hiervoor zijn uitgelicht. Daarnaast zijn er nog meerdere aanbevolen eigenschappen. Het volledige overzicht vind u op schema.org

 <script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Event",
"name": "SEO evenement door SDIM",
"startDate": "2020-03-02T09:00",
"endDate": "2020-03-03T17:00",
"location": {
"@type": "Place",
"name": "SDIM Online Marketing",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "Kleine Houtweg 109",
"addressLocality": "Haarlem",
"postalCode": "2012CE",
"addressRegion": "Noord-Holland",
"addressCountry": "NL"
}
},
"image": [
"https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto1.jpg",
"https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto2.jpg",
"https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto3.jpg"
],
"description": "Een tweedaags SEO evenement door SDIM.",
"offers": {
"@type": "Offer",
"url": "https://www.sdim.nl/seo-evenement/aanbieding",
"price": "1000",
"priceCurrency": "EUR",
"availability": "https://schema.org/InStock",
"validFrom": "2020-02-28T12:00"
},
"performer": {
"@type": "PerformingGroup",
"name": "SDIM SEO Specialisten"
}
}
</script>

Structured data test

Wanneer u al structured data heeft toegevoegd aan uw evenementen pagina’s, raden we aan te controleren of het voldoet aan de richtlijnen van Google. Belangrijk is hierbij:

  • Zorg ervoor dat de vereiste en aanbevolen eigenschappen die worden beschreven in de richtlijnen voor ontwikkelaars in de structured data worden opgenomen.
  • Zorg dat de beschrijving van het evenement van hoge kwaliteit is. Gebruik de beschrijving om het evenement zelf gedetailleerder te beschrijven in plaats van het herhalen van de titel, datum en locatie.
  • Maak gebruik van de Rich Result Test om de structured data te testen en te bekijken.

Volg prestaties in Google Search Console

In Google Search Console kunt u bijhouden hoe mensen reageren op uw evenement in de zoekresultaten.

  • Gebruik het prestatierapport om een lijst van gebeurtenissen of detailweergave van gegevens voor een bepaald evenement in de zoekresultaten weer te geven. U kunt deze resultaten ook automatisch ophalen met de Google Search Console API.
  • Gebruik het Rich Result rapport om te begrijpen wat Google wel of niet kan lezen op uw website en om Rich Result fouten te kunnen oplossen.

Eigenschappen voor geannuleerde, uitgestelde en virtuele evenementen

Door de uitbraak van het Coronavirus zijn veel evenementen geannuleerd, uitgesteld of worden georganiseerd als virtueel evenement. Google heeft daarom enkele nieuwe optionele eigenschappen toegevoegd om de huidige status van een evenement kenbaar te kunnen maken.

Met de eigenschap eventStatus van schema.org is het mogelijk de status van het evenement aan te geven. Zo kan kenbaar worden gemaakt dat een evenement is geannuleerd, uitgesteld of is gepland op een andere datum. Op deze manier kan Google de huidige status van een evenement laten zien in plaats van het evenement helemaal uit de resultaten te halen.

  • Indien het evenement is geannuleerd: Stel de eigenschap eventStatus in op EventCancelled en laat de oorspronkelijke datum in de startDate van het evenement staan.
  • Als het evenement is uitgesteld (maar de nieuwe datum is nog niet bekend): Laat de oorspronkelijke datum in de startDate van het evenement staan totdat je weet wanneer het evenement zal plaatsvinden en update de eventStatus naar EventPostponed.  Zodra de nieuwe datum bekend is, wijzigt u de eventStatus naar EventRescheduled en werkt u de startDate en endDate bij.
  • Als het evenement naar een latere datum is verplaatst: Verander de startDate en endDate naar de relevante nieuwe datums. Optioneel kunt u ook het veld eventStatus markeren als EventRescheduled en de previousStartDate toevoegen.
  • Als het evenement online wordt georganiseerd: Werk het veld eventStatus bij om de wijziging aan te geven met EventMovedOnline.

Als het evenement alleen online plaatsvindt, gebruik dan ook de volgende eigenschappen:

  • Verander bij location het @type naar VirtualLocation.
  • Stel de eigenschap eventAttendanceMode in als OnlineEventAttendancemode.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op