Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact opMet behulp van de ‘event search experience’ van Google kunnen mensen gemakkelijk evenementen ontdekken in de zoekresultaten van Google. Als uw evenement op deze manier in de zoekresultaten wordt weergeven zorgt dat voor verhoogde kansen wat betreft zichtbaarheid en conversie. In dit artikel leggen we uit hoe een evenement geschikt kan worden gemaakt voor weergave in Google.
Wanneer er wordt gezocht op bijvoorbeeld ‘evenementen in amsterdam‘ laat Google boven in de zoekresultaten zien welke concerten er de komende dagen worden georganiseerd in Amsterdam. Ook is het mogelijk om te zoeken naar evenementen die worden georganiseerd op een specifieke evenementenlocatie zoals bijvoorbeeld de Patronaat.
Er zijn drie manieren om evenementen geschikt te maken voor weergave op Google.
Wanneer u zelf structured data toevoegt aan de pagina’s zijn er bepaalde richtlijnen die gevolgd moeten worden om te zorgen dat het evenement in aanmerking komt voor uitgebreide weergave in de zoekresultaten. Er zijn technische richtlijnen en content richtlijnen.
De vereiste eigenschappen dienen te worden opgenomen om een evenement in aanmerking te laten komen voor weergave. Daarnaast kunt u aanbevolen eigenschappen gebruiken om meer informatie over het evenement toe te voegen. Dit kan bijdragen aan een betere gebruikerservaring.
location |
Type: Place
Hier kan een ‘Place’ worden opgenomen, met de naam van de locatie. "location": { "@type": "Place", "name": "SDIM Online Marketing", "address": { "@type": "PostalAddress", "streetAddress": "Kleine Houtweg 109", "addressLocality": "Haarlem", "postalCode": "2012CE", "addressRegion": "Noord-Holland", "addressCountry": "NL" } |
location.address
|
Onder de eigenschap location is het daarnaast nodig om het specifieke adres op te geven.
"location": { "@type": "Place", "name": "SDIM Online Marketing", "address": { "@type": "PostalAddress", "streetAddress": "Kleine Houtweg 109", "addressLocality": "Haarlem", "postalCode": "2012CE", "addressRegion": "Noord-Holland", "addressCountry": "NL" } |
name
|
De volledige titel van het evenement.
"name": "SEO evenement door SDIM", Gebruik geen extra informatie zoals URL’s, prijzen of dergelijke in de titel. Wel kunt u een uniek aspect benoemen zoals bijvoorbeeld: ‘inclusief meet & greet’. |
startDate
|
Hier kunt u de begindatum en begintijd van het evenement invullen. Gebruik hiervoor het formaat ISO-8610.
"startDate": "2020-03-02T09:00" Wanneer de begintijd niet bekend is, gebruik dan niet een neppe tijd zoals 00:00. In plaats daarvan kunt u de begintijd beter weglaten. Wanneer het evenement meerdere dagen duurt, kunt u ook de einddatum en tijd toevoegen. Ook hier dient u alleen de eindtijd invullen als deze bekend is. "startDate": "2020-03-02T09:00", "endDate": "2020-03-03T17:00" |
Naast de verplichte eigenschappen zijn er nog vele mogelijkheden om meer informatie te geven over het evenement. Hieronder laten we aantal van deze eigenschappen zien.
description
|
Hier kunt u een beschrijving van het evenement toevoegen. Herhaal hier geen informatie zoals locatie, datum en tijd.
"description": "Een tweedaags SEO evenement door SDIM." |
image
|
Wanneer u een afbeelding of logo voor het evenement wil toevoegen kunt u deze property gebruiken. We raden aan dat afbeeldingen 1920px breed zijn (minimale breedte is 720px).
Elke pagina moet tenminste één afbeelding bevatten (ongeacht of dit met structured data is opgemaakt). Google kiest de beste afbeelding om te weergeven in de zoekresultaten op basis van beeldverhouding en resolutie. Afbeeldingen moeten in .jpg, .png, of .gif formaat zijn. "image": [ "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto1.jpg", "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto2.jpg", "https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto3.jpg" ] |
offers
|
Voeg voor elk type ticket een offers toe.
"offers": { "@type": "Offer" } |
offers.price
offers.priceCurrency
offers.validFrom
|
Aan offers kunnen verschillende dingen worden toegevoegd zoals prijs, munteenheid en datum van beschikbaarheid.
"offers": { "@type": "Offer", "price": "1000" "priceCurrency": "EUR" "validFrom": "2020-02-28T12:00" } |
Hieronder een voorbeeld van structured data voor een evenement met de verplichte en aanbevolen eigenschappen die hiervoor zijn uitgelicht. Daarnaast zijn er nog meerdere aanbevolen eigenschappen. Het volledige overzicht vind u op schema.org.
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "Event",
"name": "SEO evenement door SDIM",
"startDate": "2020-03-02T09:00",
"endDate": "2020-03-03T17:00",
"location": {
"@type": "Place",
"name": "SDIM Online Marketing",
"address": {
"@type": "PostalAddress",
"streetAddress": "Kleine Houtweg 109",
"addressLocality": "Haarlem",
"postalCode": "2012CE",
"addressRegion": "Noord-Holland",
"addressCountry": "NL"
}
},
"image": [
"https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto1.jpg",
"https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto2.jpg",
"https://sdim.nl/wp-content/uploads/foto3.jpg"
],
"description": "Een tweedaags SEO evenement door SDIM.",
"offers": {
"@type": "Offer",
"url": "https://www.sdim.nl/seo-evenement/aanbieding",
"price": "1000",
"priceCurrency": "EUR",
"availability": "https://schema.org/InStock",
"validFrom": "2020-02-28T12:00"
},
"performer": {
"@type": "PerformingGroup",
"name": "SDIM SEO Specialisten"
}
}
</script>
Wanneer u al structured data heeft toegevoegd aan uw evenementen pagina’s, raden we aan te controleren of het voldoet aan de richtlijnen van Google. Belangrijk is hierbij:
In Google Search Console kunt u bijhouden hoe mensen reageren op uw evenement in de zoekresultaten.
Door de uitbraak van het Coronavirus zijn veel evenementen geannuleerd, uitgesteld of worden georganiseerd als virtueel evenement. Google heeft daarom enkele nieuwe optionele eigenschappen toegevoegd om de huidige status van een evenement kenbaar te kunnen maken.
Met de eigenschap eventStatus van schema.org is het mogelijk de status van het evenement aan te geven. Zo kan kenbaar worden gemaakt dat een evenement is geannuleerd, uitgesteld of is gepland op een andere datum. Op deze manier kan Google de huidige status van een evenement laten zien in plaats van het evenement helemaal uit de resultaten te halen.
Als het evenement alleen online plaatsvindt, gebruik dan ook de volgende eigenschappen:
Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.
023 - 711 44 01 Neem contact op