12 mei 2025

Haal alles uit je google grants én betaalde google ads account

5 minuten lezen
Google Grants Earth logo

Veel Non-Profits beginnen op Google te adverteren met een Google Grants account. Maar wist je dat je nog veel meer uit dit platform kan halen door het te combineren met een betaald Google Ads account? We leggen helder uit wat Google Grants is, welke beperkingen en kansen het biedt, en waarom een combinatie met een betaald account vaak de sleutel is tot succes.

Laten we eerst een stap terugzetten en even de belangrijkste aspecten van Google Grants doornemen. Google biedt goede doelen en non-profit organisaties de mogelijkheid om voor $10.000 per maand aan mediabudget te adverteren met een Google Grants account. Op deze manier steunt Google non-profits. 

Maar, een Google Grants account is niet hetzelfde als een regulier betaald account. Hierbij de belangrijkste verschillen op een rij:

Google GrantsGoogle Ads (betaald)
Maximale kost per klik2 dollar*Zo hoog als je maar wilt
Minimale kwaliteitsscore3Geen minimum
Minimale Click through rate (CTR)5%Geen minimum
Single zoekwoordenNiet toegestaan op enkele uitzonderingen naWel toegestaan
Rang op zoekpaginaOnder betaalde accountsAfhankelijk van bod

 *dit geldt alleen voor campagnes met ‘klikken maximaliseren’ als biedstrategie. Wanneer je op conversies stuurt, kun je een hogere CPC behalen.

Kortom, de spelregels voor Google Grants zijn een stuk strenger dan die voor betaalde accounts. Soms lukt het met de spelregels en de inhoud van je website niet om je volledige budget uit te geven. En ook als dat wel lukt, maken de spelregels het moeilijk om ook de conversies te behalen die je wilt. De spelregels maken donaties ophalen of inschrijvingen voor je nieuwsbrief lastig te behalen met Google Grants alleen. Daarom raden wij altijd aan om ook een betaald Google Ads account te gebruiken. Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar onderaan de streep zul je het meeste rendement halen door een combinatie van beide accounts. Hoe? Dat leg ik je uit. 

Laten we nog eens kijken naar de belangrijkste verschillen tussen de beide accounts. Het feit dat met een Google Grants account maximaal $2 per klik geboden kan worden bij een biedstrategie op zoveel mogelijk te klikken, betekent dat je voor populaire zoekwoorden vaak te weinig biedt in de veiling. Zoekwoorden waar andere organisaties veel op bieden zullen namelijk een hogere kost per klik hebben, waardoor jouw advertenties niet worden vertoond. Denk bijvoorbeeld aan ‘donatie goed doel’. Dit is een zoekwoord wat heel waardevol kan zijn voor jouw organisatie. Maar met $2 is de kans groot dat je wordt overboden. 

Je kunt natuurlijk je campagne zo instellen dat je meer biedt dan $2 per klik, door je campagnedoel in te stellen op zoveel mogelijk conversies of conversiewaarde. Zo kan je wel meebieden in de veiling, toch? Maar daar zit ook een addertje onder het gras: de minimale CTR van 5%. Lukt het wel om dat te halen als je je campagne instelt op conversie maximaliseren? Je kunt natuurlijk besluiten je campagne in plaats daarvan op klikken maximaliseren te zetten, maar dan word je weer overboden in de veiling. En zo blijf je in een cirkel rondgaan. 

Vergeet niet: zelfs als je een goede balans weet te vinden met de beste biedingsstrategie, worden jouw advertenties altijd nog vertoond onder betaalde accounts. Jouw concurrenten met betaalde accounts staan dus boven je. Dit maakt het halen van resultaten met een Google Grants account extra lastig. Een betaald account maakt het mogelijk om competitief mee te doen in de veiling voor de meest belangrijke, waardevolle zoekwoorden. Vergeet hierbij ook niet dat je als organisatie niet exact dezelfde zoekwoorden mag gebruiken in een betaald en Grants account.

Betekent dit dan dat je moet stoppen met Google Grants? Dat raden wij niet aan. Het creëren van de beste mix tussen Google Grants en Google Paid Ads zal zorgen voor het beste resultaat. Hieronder 3 potentiële strategieën uitgelegd:

  1. Gebruik Google Grants om zoekwoorden die minder conversiegericht zijn te gebruiken. Denk hierbij aan zoekwoorden die gericht zijn op verschaffen van informatie. Zo kun je mensen die nog verkennend op zoek zijn naar je website leiden. Deze mensen zullen minder snel geneigd zijn om tot conversie over te gaan. Het is zonde om aan dit zoekverkeer je eigen budget te besteden. Perfect voor Google Grants dus. In het betaalde Google account zet je dan juist de zoekwoorden die wel gericht zijn op het behalen van conversies. ‘Goed doel doneren’, ‘Inschrijven workshop’, ‘Download brochure’. Zo zet je al je middelen van Google zo breed mogelijk in.
  2. Gebruik Google Grants om een ander type conversie te genereren dan je hoofdconversie. Heb jij op jouw website bijvoorbeeld een informatieve whitepaper die mensen kunnen downloaden? Dit kan een belangrijke tool zijn om meer informatie te geven over jouw organisatie die er uiteindelijk toe leidt dat iemand een donatie of inschrijving doet. Google Grants is een goede tool om soft-conversies zoals deze mee te genereren. Gebruik je betaalde account dan bijvoorbeeld alleen om je belangrijkste conversie mee binnen te halen.
  3. Test je aannames over zoekwoorden in Google Grants, en gebruik de meest succesvolle in je betaalde account. Denk je bijvoorbeeld dat mensen die op zoek zijn naar ‘de beste goede doelen’ weleens op zoek kunnen zijn naar jou? Het is een risico om hier je eigen budget aan uit te geven. Wij adviseren om deze zoekwoorden live te zetten in Google Grants, en te monitoren of deze zoekwoorden waardevol zijn. Als je ziet dat deze zoekwoorden conversies opleveren, maar dat je niet altijd goed wordt vertoond, zet je het zoekwoord over naar het betaalde account. Test je aannames en zet dit om tot een slimme strategie waarbij je jouw budget zo gericht mogelijk inzet. 

Het vinden van de juiste balans tussen Google Grants en betaalde Google Ads is een uitdaging. Beide platforms blijven zich ontwikkelen. Zo heeft Google het ook mogelijk gemaakt om Performance Max campagnes te maken in Google Grants. Lees hier meer over hoe dit precies werkt. 

Wil jij de perfecte mix tussen Google Grants en Google Ads? Blijf kritisch kijken naar de resultaten en doelen van beide accounts en wees innovatief. Neem contact met ons op en wij helpen je mee de perfecte mix te vinden. 

Google Ads Search Certified

HULP VAN EEN GOOGLE EXPERT?

Contact

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *