Non-profit
Marketing

SDIM werkt al ruim 15 jaar samen met verschillende non-profit organisaties voor hun online succes. Denk hierbij aan goede doelen als Het Wereld Natuur Fonds, Save the Children en het Rode Kruis, maar ook culturele instellingen als Cultuurconnectie en Volksuniversiteiten van verschillende randsteden, musea als het Literatuurmuseum en De Koninklijke Bibliotheek. Dit maakt dat de non-profit sector een vitaal onderdeel is van het werkveld van SDIM en is er een aanpak ontwikkeld waardoor we digitaal succes kunnen behalen voor elke charitatieve instelling. Zoals het werken met charitatieve tarieven, partnerships met brancheorganisaties (zoals Goede Doelen Nederland) en het organiseren van specifieke klanten events voor de branche. Dit maakt SDIM de ideale partner voor elke non-profit organisatie.

Melissa van SDIM

Collega Melissa spreekt op het SDIM non-profitevenement

  • Hanteren van branchespecifieke tactieken
  • Partnerships met branchespecifieke organisaties
  • Bewezen succesvol in de non-profit sector
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner
  • Zeer specialistisch in elke discipline
  • Meetbaar rendement als uitgangspunt

18

Jaren ervaring

40+

Tevreden NGO’s

58

Specialisten

Cases

Ons trots

SDIM &
Non-Profits

SDIM behaalt successen voor haar klanten in de charitatieve sector middels een bewezen aanpak. Deze aanpak volgt een aantal stappen.

1. Intake

SDIM heeft door de jaren heen veel ervaring opgedaan over verschillende veelvoorkomende vraagstukken bij non-profitorganisaties. Denk hierbij aan:

  • Hoe verhoudt het percentage van maandelijkse donaties zich tegenover het percentage van eenmalige donaties? 
  • Hoe maak je van een lead een donateur? 
  • Hoe zorg je dat een maandelijkse donateur nóg langer donateur blijft? 
  • In welk opzicht is mijn NGO uniek vergeleken met de vele anderen? 
  • Hoe positioneer ik mijn NGO optimaal? 

Deze en nog vele andere vragen stellen we tijdens een intake of kennismaking. SDIM gelooft namelijk in maatwerk, daarom is het essentieel dat we de organisatiespecifieke behoefte goed in kaart brengen.

2. Audit

Met de opgedane kennis van de organisatie in stap 1, doen we een vrijblijvende audit van de belangrijkste kanalen binnen de samenwerking. Hoe scoren deze ten opzichte van de specifieke doelstellingen van de organisatie én ten opzichte van de branche. Hier volgt een onderbouwd stappenplan en aanpak uit.

3. Data & analytics

Voor veel non-profit organisaties is het van essentieel belang om grip te kunnen houden op de resultaten en tijdig bij te kunnen sturen. Optimale inzet van de beschikbare investering is belangrijk. Daarom adviseert en zorgt SDIM ervoor dat de tracking-omgeving helemaal up to date is volgens de laatste ontwikkelingen (denk aan implementatie van technieken als server-side tracking.

4. Content

Succesvolle digital marketing is niet mogelijk zonder sterke content. We stellen een communicatie concept op, waarbij we de kenmerken van het bedrijf en de behoeftes van de doelgroep goed op elkaar afstemmen. We leveren een eerste set creatieve uitingen op voor o.a. de website en de nog op te zetten campagnes.

5. Start campagnes

We zetten de campagnes op naar SDIM standaarden. Over de tijd heen houden we de performance scherp in de gaten en blijven we de mediamix optimaliseren door kanalen weg te strepen of juist uit te breiden.

6. Noodsituaties

SDIM heeft veel ervaring met het werken met een noodplan voor opdrachtgevers als NRC, Plan International en UNHCR. Bij zo’n noodplan is het essentieel dat wij op het gebied van advertising altijd werken met teams die uit meerdere personen bestaan, om er zeker van te zijn dat afwezigheid van een collega niet inspeelt op de kwaliteit en snelheid van werken. De contactgegevens van dit team worden gedeeld, zodat zij ook buiten werktijden bereikbaar zijn. Daarnaast stellen wij een campagnekader op dat altijd paraat is voor calamiteiten en een sterke basis vormt om snel te kunnen werken. Zo zijn wij er zeker van dat u binnen 24 uur live gaat met uw campagnes.

Onze
samenwerkingen

SDIM heeft een diversiteit aan opdrachtgevers in de branche.
Hier lichten we een aantal succesvolle cases met onze opdrachtgevers uit. 

De Nationale Suiker Challenge van Diabetes Fonds

Case Nationale Suiker Challenge – Diabetes Fonds

In de digitale wereld is het voor NGO’s essentieel om online leads te werven. Dit vergroot hun bereik, trekt nieuwe donateurs en vrijwilligers aan, en versterkt hun impact. Door digitale marketingstrategieën te gebruiken, kunnen NGO’s efficiënt en kosteneffectief communiceren met een wereldwijd publiek. Bovendien helpt het verzamelen van data bij het optimaliseren van campagnes, waardoor…
UNHCR advertenties

Het succesverhaal van de UNHCR x SDIM Online Winterization Campagne

Hoe slaagde SDIM erin traditionele en experimentele media te combineren voor optimale resultaten? Ontdek de impact van onze strategische keuzes.
Rode Kruis Tikkie en Meta campagne

Rode Kruis: Aardbeving Marokko

Na het nieuws over de aardbeving wilde Het Rode Kruis geld inzamelen om de slachtoffers van de aardbeving te helpen. Om dit te verwezenlijke zijn we gestart met het opzetten van Meta campagnes. Het Nederlandse Rode Kruis had als doelstelling om zoveel mogelijk donaties te verwerven voor Marokko. We besloten verschillende kanalen in te zetten, een daarvan was Meta. Een ander nieuw kanaal om te adverteren was Tikkie.

Hoe Sanquin met een full funnel Arbeidsmarktcampagne een YOY uplift in sollicitaties realiseerde van 23%

Sanquin staat, volgens een onderzoek van Randstad, in de top 3 van beste en meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. Toch heeft ook Sanquin moeite met het vervullen van functies binnen de IT en Research/Laboratorium sector. SDIM draaide een full funnel vacaturemarketing campagne gericht op deze sector en Sanquin zag een YOY uplift van 23% in sollicitaties. Meer weten? Lees het in deze case!
Klanten aan het woord

We zijn heel tevreden met de ondersteuning van SDIM en de resultaten die we hebben behaald met Google Ads. Zeker nu we ons meer richten op first party leadgeneratie zijn we blij dat Search een kanaal is dat goed werkt voor onze bewustwordingscampagne. SDIM schakelt snel, geeft heldere adviezen, denkt proactief mee en is flexibel. Ik hoop dat we ook volgend jaar weer zo’n succesvolle campagne kunnen draaien.

Rico Hop
Digital Campaign Marketeer bij Diabetes Fonds
Rico Hop
Klanten aan het woord

We zijn zeer tevreden met de werkzaamheden die SDIM verricht! Wat jullie leveren is van hoge kwaliteit en dat is ook terug te zien in de targets die behaald worden. We beoordelen het serviceniveau van SDIM als uitstekend. Fijn dat jullie zo open staan voor alles, en ook flexibel zijn.

Elise Chung van UNHCR
Digital Fundraising bij UNHCR
Elise Chung
Klanten aan het woord

De Social Media Training door Rosanne was heel erg leerzaam, interactief en heeft veel nieuwe inzichten opgeleverd. Ze wisselde mooi af tussen het delen van nieuwe informatie en inzichten en het betrekken van de groep. Ik zou deze training ten zeerste aanbevelen aan iedereen die zijn social media-vaardigheden wil verbeteren.

Florine van Nuffic
Communicatieadviseur bij Nuffic
Florine Snethlage
Terre des Hommes kinderen

Terre des Hommes fondsenwervingsproces

Samen met Terre des Hommes zet SDIM zich voortdurend in om als toonaangevend goed doel het aantal donaties te vergroten en tegelijkertijd hogere donatie bedragen te genereren. Met als doel dit te bereiken, hebben we besloten het anchoring-principe toe te passen op de donatieformulieren van de organisatie. Hier vind je het proces, de overwegingsredenen en de bevindingen.
Klanten aan het woord

Stichting Lezen en BoekStart hebben uitstekende ervaringen met SDIM rondom het inrichten en onderhoud van de Google Grants, het opzetten van onze online dashboards en het meedenken met succesvolle campagnes op Instagram en Facebook. Deze partij volgt de ontwikkelingen binnen de veranderlijke wereld van online marketing op de voet en is prettig klantgericht!

Gijs van der Hammen
Medewerker online communicatie bij Stichting Lezen
Gijs van der Hammen
Klanten aan het woord

Sinds mei 2022 zijn wij tevreden klant bij SDIM. De consultants zijn kundig en lopen de kantjes er niet vanaf. Er is altijd ruimte en tijd voor vragen en ze denken proactief met ons mee. De resultaten worden goed in de gaten gehouden en de accounts worden voortdurend geoptimaliseerd. Ook wordt er nagedacht over nieuwe kanalen of campagnetypes, dat is erg leuk en verfrissend! Dankzij de expertise op SEA, SEO en CRO gebied hebben we samen al veel stappen kunnen zetten om onze online marketing kanalen te optimaliseren en naar een hoger niveau te tillen.

Inge Wessels
Online Marketeer bij Terre des Hommes
Inge Wessels
Klanten aan het woord

FNV werkt al sinds 2010 heel prettig samen met SDIM. Het team weet alles over online marketing en je kunt iedere vraag bij ze neerleggen. Ze denken altijd goed mee, delen graag hun kennis en door de korte lijnen kunnen ze snel schakelen. Dat is een groot voordeel voor een vakbond, waar soms op korte termijn een online campagne moet worden opgezet. Wij schakelen SDIM regelmatig in voor de grotere social advertising campagnes en bij het opzetten van online wervingscampagnes roepen we vaak hun hulp in voor conversie optimalisatie en de inrichting van Analytics.

Irena Marmelstein
Communicatieadviseur bij FNV
Irena Marmelstein
Klanten aan het woord

We zijn enorm tevreden over onze samenwerking met SDIM! Ze hebben onze online activiteiten écht naar een hoger plan getild. De specialisten van SDIM helpen ons met het opzetten van campagnes, het optimaliseren van onze website (zowel SEO als CRO) en het beheer van ons Google Ads en Grants account. Door al deze activiteiten bij één bureau te beleggen, kunnen we snel schakelen tussen disciplines en tuigen we binnen no-time efficiënte en succesvolle online campagnes op. Door op vaste contactmomenten de koppen bij elkaar te steken monitoren we de resultaten en stuurt SDIM bij waar nodig. En niet onbelangrijk: de experts van SDIM zijn altijd bereikbaar voor tips en adviezen en denken graag mee.

Lennart Brans
Online marketeer bij Wilde Ganzen
Lennart Brans
Klanten aan het woord

Van initieel plan en vorming van projectteam tot daadwerkelijke uitvoering en budgetbewaking, al deze aspecten binnen onze sociale mediacampagne voor volksuniversiteiten werden door SDIM op een uitstekende wijze gemanaged. Door continu monitoring van resultaten – over 4 fases in 2 cursusjaren – werden in elke campagnefase weer aantoonbaar betere resultaten behaald.

Rene de Kok van Cultuurconnectie en Volksuniversiteit
Commercieel Manager van Cultuurconnectie en Volksuniversiteit.nl
René de Kok
Sanquin website migratie

Zeer succesvolle SEO migratie voor Sanquin

Benieuwd hoe Sanquin hun websiteverkeer met maar liefst 195% wist te verhogen na een succesvolle SEO migratie? Lees hoe een strategische samenwerking met SDIM leidde tot een indrukwekkende daling in bouncepercentage en een toename in organische verkeer. Van zoektermenanalyse tot technische audits en SEO-training – ontdek de stappen die Sanquin van een moeizame migratie naar online succes hebben gebracht.
Klanten aan het woord

SDIM is gewoon een heel prettig bureau om mee te werken. Ik ben tevreden over het nauwe persoonlijke contact en het willen begrijpen van prio’s/uitdagingen van de klant. Met name de ondersteuning op SEO/data en de snelheid/kennis waarmee social campagnes – bij vakanties – naadloos en vakkundig worden gedaan ervaar ik als zeer positief.

Saskia Divendal
Manager Marketing & Communicatie bij Rode Kruis
Saskia Divendal
PHIL Haarlem

Stadsschouwburg en de PHIL

ROAS van 2137%! De Stadsschouwburg en de PHIL zijn de twee grootste podia van Haarlem. Ze organiseren meer dan 350 evenementen per jaar: van pop en klassieke concerten tot soul performances en van televisieproducties tot zakelijke evenementen en congressen in de PHIL. En van hiphop tot dans, toneel en cabaret in de Stadsschouwburg. Op de…
Klanten aan het woord

Het voorjaar van 2020 heeft voor Save the Children nogmaals bewezen dat SDIM een erg bedreven en prettige partner is. Met hen kunnen we binnen onze online marketing goed en snel inspelen op allerlei voorvallen, zelfs complexe situaties als de coronacrisis. De resultaten van deze campagne spreken voor zich. Door hun
expertise en flexibiliteit hebben we in korte tijd een succesvolle YouTube campagne kunnen opzetten, waarmee we in een moeilijke periode, middenin de coronacrisis, klappen hebben kunnen opvangen die vielen binnen andere marketingkanalen. Ik kijk uit naar de mooie campagnes die wij samen nog gaan ontwikkelen!

Lilla Vonk
Digital advertising & conversie specialist
Lilla Vonk
Klanten aan het woord

Ik ben met name tevreden over de kwaliteit van het werk en de manier waarop SDIM samenwerkt. Ook al zijn we niet een partij met een mega budget, we voelen ons zeer serieus genomen; er is een grote mate van betrokkenheid. De terugkoppeling van resultaten en het geven van (pro-actief) advies is van hoog niveau. Wat betreft prijs- kwaliteit scoort SDIM goed. Ik raad SDIM dan ook ten zeerste aan!

Wouter Klootwijk van Care Nederland
Manager Fondsenwerving & Communicatie bij CARE Nederland
Wouter Klootwijk
Volksuniversiteit campagne

Zo stimuleerde een social media campagne een groei +507% cursisten voor Volksuniversiteit.nl

Volksuniversiteit kwam bij SDIM met de uitdaging om via online media meer cursisten te werven voor de aangesloten volksuniversiteiten. SDIM ontwikkelde een data-gedreven social media advertising campagne met een multidisciplinair team. Door middel van een full-funnel strategie met verfrissende creaties werd de doelgroep in elke fase van de customer journey bereikt en geprikkeld. Na doorlopende monitoring en optimalisatie over meerdere campagnes, resulteerde dit in een indrukwekkende groei van 507% in cursusaanmeldingen en een zeer hoge doorklikratio.
Klanten aan het woord

Onze vaste aanspreekpunten zijn stuk voor stuk mensen met kennis van zaken, kritisch, flexibel en meedenkend. We kunnen met al onze online marketing vragen bij ze terecht en kunnen altijd rekenen op een snelle reactie. We staan samen aan de basis van een mooi online platform met als doel om onze missie (het helpen van kinderen in nood) te realiseren!

Jeroen Beelen
Digital & Marketing Automation Manager bij Save The Children
Jeroen Beelen
Save the Children aan het werk

Save the Children: YouTube for Action

Als grootste onafhankelijke kinderrechtenorganisatie ter wereld geeft Save the Children kinderen een gezonde start, de kans om te leren en bescherming tegen onrecht. Toen door corona de offline face-to-face marketing stilgelegd moest worden, was het zaak om de performance marketingmix verder uit te diepen. Lees in onderstaande case hoe SDIM het lukte om de prestaties…

Wij behalen
digitaal succes
VOOR

Gerelateerde
artikelen

UNHCR vluchtelingenorganisatie
Google Premier Partner

Google Grants biedt NGO’s de mogelijkheid om kosteloos te adverteren binnen het advertentienetwerk van Google. Hiervoor stelt Google maximaal $ 10.000 promotiebudget beschikbaar voor non-profits. Dit budget is ook aan te vragen voor musea en kleinere stichtingen. SDIM helpt bij het bepalen van de juiste aanpak voor Google Grants en ondersteunt bij de accountaanvraag, inrichting én continue optimalisatie van de campagnes. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?