Copywriting
Iedereen kan schrijven, maar je verhaal op een heldere en overtuigende manier overbrengen blijkt in de praktijk toch echt iets anders. Want hoe vertel je wie je bent en wat je doet, zonder te vervallen in clichés of wollig taalgebruik? Hoe verwerk je relevante zoektermen? En hoe zorg je dat klanten uiteindelijk de gewenste acties ondernemen? Als jij worstelt met dit soort vragen, staan de copywriters van SDIM voor je klaar.
- Heldere en doeltreffende communicatie
- Voor elke doelgroep de juiste aanpak
- Betere vindbaarheid door het juist verwerken van zoektermen
Tekst is cruciaal om je boodschap over te brengen
Copywriting is een onmisbaar onderdeel van contentmarketing. Of je je organisatie in een paar woorden wilt omschrijven in een tagline of descriptor, of wilt uitweiden in gedetailleerde beschrijvingen van je producten of diensten: tekst is cruciaal om je boodschap over te brengen. En daarmee ook om je doelen te bereiken. Daarom werkt SDIM voor elk type tekst vanuit een duidelijke strategie.
SDIM is je partner voor elk type copywriting
Creative copy
Een slogan voor je campagne, een tagline voor je merk of de uitsmijter bij een inhaker: wij produceren creatieve copy die een glimlach op je gezicht tovert en blijft hangen.
Bij creatieve uitingen is het extra belangrijk om te bepalen waar je als organisatie voor staat en hoe je naar buiten treedt. Voor je het weet sla je de plank mis. Een manier om duidelijke keuzes te maken over jouw communicatie is het opstellen van een creatieve strategie. Ook hiervoor kun je contact opnemen met SDIM.
Blogs, nieuwsbrieven en whitepapers
Naast creative coopy kun je voor elke vorm van copywriting bij SDIM terecht. Wil je hulp bij het schrijven van een nieuwsbrief of brochure? Een diepgaande whitepaper of een inspirerend blog? Onze copywriters kiezen samen met jou de beste aanpak om de aandacht van jouw doelgroep te grijpen.
SEO en copywriting
Je teksten maken pas impact als ze gevonden en gelezen worden. Daarom houden onze copywriters bij elke online tekst rekening met de eisen en verwachtingen van zoekmachines. Het optimaliseren van teksten voor zoekmachines (een belangrijk onderdeel van SEO) kan op verschillende manieren. Het verwerken van veel gebruikte zoektermen is één van de bekendste, maar ook nog steeds één van de effectiefste. We verzamelen deze termen door middel van een zoektermenonderzoek, en verwerken de meest kansrijke termen op een slimme en natuurlijke manier in de teksten.
Zoekmachines halen informatie uit koppen, subkoppen, links en afbeeldingen om de structuur en hiërarchie van een pagina en site te begrijpen. Daarom verwerken onze copywriters deze elementen standaard in elke tekst. Ook tekstelementen die niet op de pagina zelf te lezen zijn, zoals meta descriptions en paginatitels, worden bij copywriting voor webpagina’s standaard aangeleverd. Zo wordt je website ook echt gevonden en gelezen.
Copywriting training
Wil je zelf aan de slag met copywriting? Dan kunnen wij ook trainingen voor webredacteuren verzorgen.
Onze aanpak
Om effectieve teksten te schrijven, gaan we op strategische wijze te werk. Ontdek hoe we te werk gaan.
1. Kennismaken
Voordat we starten met een traject, maken we uitgebreid kennis. Tijdens de kick-off bespreken we hoe jouw organisatie eruit ziet en welke informatie er al beschikbaar is.
2. Aanpak bepalen
Zoals gezegd, vraagt elk type copywriting om een specifieke aanpak. Wat is de doelgroep, wat weet de klant al, en in welke fase van het aankoopproces bevindt hij of zij zich? Op basis van deze informatie en de beschikbare documenten bepalen we een werkwijze.
3. Research / brainstorm
Voordat onze copywriters beginnen met schrijven, duiken ze diep in de materie. Hoe zitten jouw producten en diensten nou precies in elkaar? Of, in het geval van een creatieve opdracht: hoe vinden we manieren om bekende dingen op een nieuwe manier te zeggen?
4. Schrijven en schrappen
Het schrijven zelf is en blijft de belangrijkste fase in het copywritingproces. Een structuur neerzetten, zoeken naar de juiste woorden. Kiezen tussen een punt of een komma. Laten staan of toch maar schrappen? Wij zien ChatGPT als handig hulpmiddel, maar zien schrijven toch vooral als ouderwets handwerk.
5. Feedback
Na het schrijven volgt er altijd minimaal één feedbackronde. Jij kent je merk als geen ander, en kan dus het best bepalen of de aangeleverde tekst daarbij aansluit. Zie je termen die je liever vermijdt of spot je een feitelijke onjuistheid? Dan halen we die er natuurlijk uit.
6. PUBLICEREN
Als de teksten af zijn, publiceren wij (of jij – afhankelijk van de afspraken) de teksten op je website of in je campagnes. Uiteraard in een nette opmaak en gebruikmakend van de juiste codes. Dit is het moment dat je teksten eindelijk kunnen shinen!
7. Rapportage en evaluatie
Onze specialisten houden nauwlettend in de gaten wat jouw nieuwe teksten precies doen. Zorgen ze voor meer verkeer naar je website? Hebben ze het gewenste effect? Aan de hand van deze bevindingen kunnen we verder testen en optimaliseren.