25 juli 2024

Wat is native advertising?

3 minuten lezen
Voorbeeld Native Advertising op NU.nl

Native advertising is een vorm van adverteren waarbij advertenties naadloos worden geïntegreerd in de gebruikerservaring van een platform. Hierdoor voelt het aan als natuurlijke content en kun je meeliften op de merkwaarde van de publishers in je doelgroep. In tegenstelling tot traditionele advertenties, zijn native advertenties ontworpen om op te gaan in de omgeving waarin ze worden weergegeven. Hierdoor zijn ze minder opdringerig en lijken ze relevanter voor de doelgroep. 

Deze vorm van adverteren kan verschillende formaten aannemen zoals gesponsorde artikelen, video’s, gesponsorde posts op social media en aanbevolen inhoud op websites. Het doel van native advertising is om de betrokkenheid van het publiek te vergroten en merkbekendheid te creëren door waardevolle en boeiende content te leveren die aansluit bij de interesses en behoeften van de doelgroep.

Native ads zijn opgebouwd uit een aantal metadata-elementen, zoals een kop, miniatuurafbeelding, content-URL en een tekst die in verschillende opmaak kunnen worden vertoond. Native advertising zorgt ervoor dat meer bezoekers uw advertentie zien. Bannerblindheid wordt voorkomen en vele adblockers worden omzeild. Wanneer de inhoud relevant en interessant is, boeit de landingspagina het publiek meer en zorgt dit voor een grotere engagement dan bij traditionele advertenties of display ads. Minder opdringerige advertenties zorgen voor minder afhakers.

Voorbeeld Native Advertising op NU.nl

Native advertising zit anders in elkaar dan traditionele adversiting. Traditionele ads zie je vaak voorbij komen. Denk aan ads op social media, banners op een website, pre-rolls bij video’s op bijvoorbeeld YouTube, maar ook vensters die verschijnen als je een website aanklikt. Terwijl traditionele ads duidelijk te herkennen zijn, ligt dat bij native ads een beetje anders. Native ads zijn subtieler en beter geïntegreerd in de omgeving, waardoor ze minder opvallen als advertenties. Native ads lijken qua vorm en stijl op de redactionele content van de website of het platform waarop ze vertoond worden. Terwijl traditionele advertenties duidelijk zijn in hun commerciële boodschap, probeert native advertising een natuurlijkere, content-gebaseerde benadering te bieden die de gebruiker niet afschrikt, maar eerder informeert of entertaint.

Hoe zet je native advertising in?

Wanneer je native advertising wilt inzetten is het belangrijk de specifieke doelgroep en de context van het platform waarop de advertenties worden weergegeven goed te begrijpen. Vervolgens moet je hoogwaardige en relevante content creëren die past bij de gebruikerservaring van het platform en tegelijkertijd de boodschap van je merk overbrengt. Het selecteren van de juiste formats zoals gesponsorde artikelen, video’s of social media posts, is ook belangrijk om effectief te communiceren met je doelgroep. Door te focussen op authenticiteit, relevantie en het bieden van waarde aan de gebruikers, kun je de betrokkenheid vergroten en positieve resultaten behalen met native advertising.

Voordelen van native advertising

Native advertising heeft veel voordelen: 

  • Het is minder storend dan elk ander advertentieformaat
  • De advertenties hebben een hogere attentiewaarde dan standaard banners
  • Relevante inhoud zorgt voor meer engagement
  • Native ads ontvangen een hogere klikfrequentie (CTR) dan display-advertenties
  • Native advertising laat je merk presenteren als expert in het vakgebied
  • Native ads worden als betrouwbaarder gezien dan normale ads
  • Het is geschikt voor zowel conversiegerichte campagnes als naamsbekendheid
  • Je hebt nauwkeurige targeting mogelijkheden

Wij hebben al jaren ervaring met het managen van kleine en grote native advertising trajecten. Door middel van strenge kwaliteitscontroles voldoen wij aan kwaliteitseisen en redactionele eisen van publishers. Wij helpen je bij de strategie, het concept, de productie en de reporting van de volledige campagne. Én we zorgen ervoor dat de juiste kanalen met het juiste bericht worden voorzien. Wil jij ook native advertising inzetten voor jouw product of dienst? Neem vrijblijvend contact op.

Advertentie

Hulp nodig met native advertising?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *