TikTok marketing
TikTok is een relatief jong kanaal in het social media landschap. Het platform heeft de afgelopen jaren enorm veel terrein gewonnen, voornamelijk onder de jonge social media gebruikers en is daarmee een belangrijke concurrent geworden van de gevestigde namen zoals Instagram en Snapchat. Met meer dan 1 miljard actieve gebruikers biedt TikTok ontzettend veel kansen om jouw doelgroep te bereiken. Meer weten? Lees hier hoe wij jou kunnen helpen om TikTok optimaal te benutten voor jouw marketingstrategie.
Grote adverteerders zijn je voorgegaan, waaronder Albert Heijn, Hema, Coca Cola en Spinnin’ Records
In 2019 steeg in korte tijd de populariteit van het platform onder jongeren in de leeftijdsgroep van 6 – 14 jaar. Met TikTok kunnen gebruikers korte video’s op een laagdrempelige manier editen en vervolgens online plaatsen.
Adverteren op TikTok
TikTok ads stelt je in staat om jouw merk op een effectieve en creatieve manier te verspreiden. TikTok Ads is vooral geschikt voor het vergroten van je merkbekendheid maar werkt ook goed voor het genereren van leads en het boosten van conversies. Dit kan o.a. via onderstaande advertentiemogelijkheden:
- In-feed native video: In-Feed Native Video-advertenties op TikTok zijn videoadvertenties die tussen de 9 en 15 seconden lang moeten zijn. De advertenties zijn zichtbaar tussen gebruikers video’s in de TikTok feed en kunnen worden overgeslagen of gescrold
- Brand Takeover: Brand Takeover-advertenties worden weergegeven in de vorm van stilstaande beelden, GIF’s of video’s. Gebruikers kunnen door middel van de Brand Takeover advertenties naar een landingspagina of app gestuurd worden. Brand Takeover advertenties worden weergegeven bij een specifieke categorie en kunnen daardoor slechts één merk per dag faciliteren.
- Hashtag challenge: Met een Hashtag Challenge kan een merk een advertentie op de TikTok Discover-pagina maken om gebruikers aan te zetten tot een specifieke actie. Merken kunnen het succes van hun Hashtag Challenge meten door het aantal advertentievertoningen en klikken en gegenereerde video’s inclusief de hashtag te analyseren.
- Merk lezen: Net als bij Snapchat, kunnen adverteerders met TikTok’s Branded Lenzen-advertentie aanmaken. Deze lenzen kunnen tot 10 dagen per keer live gaan en moedigen de gebruiker aan om content te creëren met jouw merk op de voorgrond.
TikTok organische marketingstrategie
Naast adverteren werkt TikTok ook erg goed voor het realiseren van organische groei. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram heb je op TikTok geen duizenden volgers nodig om een enorm bereik te creëren. Door het sublieme algoritme op het platform kan een viral video al een gigantisch bereik opleveren, wat TikTok een toegankelijk en interessant kanaal maakt voor bedrijven die willen groeien op organisch vlak. Als SDIM kunnen wij je ondersteunen met:
- Contentplanning: Het opstellen van een contentkalender en plan van aanpak die aansluiten bij de interesses van je doelgroep en trends op TikTok.
- Contentcreatie: Het bedenken en maken van pakkende TikTok posts die jouw merk op een authentieke manier zichtbaar maken en de potentie hebben om een groot bereik te realiseren.
- Betrokkenheid stimuleren: Door actief in te spelen op trending onderwerpen en structureel posts te plaatsen bouw je aan je engagement op TikTok.
Voordelen van TikTok als Marketingplatform
TikTok is het ideale platform om op te vallen en je doelgroep te bereiken, of je nu van plan bent om te adverteren of juist aan je organische aanwezigheid wilt werken.
Targeting mogelijkheden
TikTok Ads biedt diverse targetingopties om je doelgroep te bereiken, waaronder interesses, demografische gegevens en aangepaste doelgroepen op basis van jouw websitebezoekers.
Actieve gebruikers
TikTok heeft 700.000 gebruikers in Nederland, waarvan 280.000 gebruikers dagelijks gebruik maakt van het platform.
Sterk algoritme
TikTok’s sublieme algoritme stelt gebruikers in staat om snel organisch bereik te genereren en de juiste doelgroep aan te spreken.
Waarom TikTok inzetten?
TikTok is een uniek platform in het huidige social media landschap dat zich perfect leent om jouw bedrijf, merk, product of dienst op een originele manier te promoten aan een jong en divers publiek.