
Tag management
Tag Management platformen zoals Google Tag Manager zijn de manier waarop we vanuit SDIM de zaken meten op websites van onze klanten. Ze vormen een gemakkelijke en kost efficiënte manier om tracking toe te voegen aan elk soort website. Vanuit SDIM hebben we in de afgelopen 18 jaar al vele honderden setups gedaan via verschillende Tag Managers bij klanten van groot naar klein met ons vaste ervaren data team.
De juiste data is de basis voor onze keuzes
Bij SDIM beginnen we bij elke klant met een goede data setup. SDIM gelooft immers dat we alleen keuzes kunnen maken op basis van data gecombineerd met onze opgedane kennis en ervaring. Onder Tag Management valt immers het opzetten van de tracking van alle kanalen en analytics tooling, zoals van de grote advertentieplatformen Google Ads of Meta, Google Analytics tot Reddit. Door deze goed en uniform op te zetten, garanderen wij de beste en efficiënte metingen en kunnen er betrouwbare keuzes gemaakt worden. U kunt rekenen op on ons grote team ervaren data specialisten die elke situatie waarschijnlijk al meermaals heeft meegemaakt voor uw website of webshop. Ongeacht welk systeem, server of client side.
Onze werkwijze
Tag management systemen kunnen worden ingezet voor alle soorten websites, van NGO’s tot e-commerce en van B2B tot B2C. Ze stellen je in staat om niet langer afhankelijk te zijn van een webdeveloper voor het plaatsen van tracking scripts. Dit zorgt voor meer efficiëntie en kostenbesparing. Daarnaast zitten er verschillende andere voordelen aan het gebruik van een tag management systeem.
Verschillende werkruimten
De meeste tag management systemen hebben de mogelijkheid tot het aanmaken van verschillende werkruimten. Dit stelt verschillende teams in de gelegenheid om tegelijkertijd wijzigingen te maken zonder elkaar in de weg te zitten.
Gebruiksvriendelijkheid
Er is weinig technische kennis vereist om met een tag management systeem te werken. Dit zorgt ervoor dat het een laagdrempelige manier is om zelf analytische tools en advertentieplatformen in te zetten.
Testen
Ingebouwde ‘debugger’ waarmee je gemakkelijk kunt testen of tags goed werken. Hierdoor zorg je dat de metingen goed ingesteld staan voordat je ze publiceert.
Centraal beheer van tags
Doordat al je tags vanuit één plek worden beheerd, behoud je overzicht over welke verschillende metingen er lopen en pas je gemakkelijk instellingen tegelijk aan.
Versiebeheer
In de meeste tag management systemen wordt bij elke wijziging automatisch een nieuwe versie aangemaakt. Daarnaast kun je gemakkelijk teruggaan naar een eerdere versie indien nodig.
Combinaties voor
de optimale data verzameling
- Server Side Tracking – Voor het registreren van meer data
- Google BigQuery – Data warehouse dat je in staat stelt om grote hoeveelheden data op te slaan en te verwerken.
- Datalayer – Door informatie in een datalayer toe te voegen, kan je zorgen dat dit gemeten wordt via een tag management systeem. Denk hierbij aan het meten van een aankoop en het registreren van omzetwaarde.
- Analytics – Je kunt verschillende analytics tools inladen via een tag management systeem. Denk hierbij aan Google Analytics, Piano Analytics of Microsoft Clarity.
- Advertentieplatformen – Je kunt metingen voor verschillende advertentieplatformen inladen via een tag management systeem. Hierbij kun je denken aan Google Ads, Facebook Ads en LinkedIn Ads.
Voorbeelden van tools
waarmee wij werken
SDIM maakt belangrijke data inzichtelijk en bruikbaar voor jouw organisatie. We denken graag mee over de beste oplossing voor jouw organisatie en hebben ruime ervaring met het verzorgen van tracking. We zijn uiteraard niet gebonden aan een specifieke tool. Een aantal voorbeelden van tag management tools zijn:
- Google Tag Manager – Staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke interface.
- Piwik Pro – Prioriteert gegevensbescherming en biedt mogelijkheid om data op hun eigen servers te hosten.
- Zaraz – Focust op het verbeteren van websitesnelheid en laadtijd.
- Tealium IQ – Customer Data Platform met tag management systeem waarbij privacy hoog in het vaandel staat.
- Matomo Tag Manager – Open source platform dat goed samenwerkt met Matomo Analytics en focust op privacy.
- Segment
- Signal