Janel en Kenneth van SDIM met Google Analytics

Tag management

Tag management platformen bieden een oplossing waarmee je eenvoudig tags op je website kunt beheren. Door middel van een tag management platform kun je zelf gemakkelijk scripts voor bijvoorbeeld Google Analytics en Meta toevoegen en bepalen wanneer ze moeten worden uitgevoerd. Het grootste voordeel is dat je niet langer afhankelijk bent van een websiteontwikkelaar, dit maakt het efficiënt en kostenbesparend. Doordat de tracking vanuit één plek beheerd wordt blijft het overzichtelijk voor jou en je team. SDIM helpt je met het vinden van gebruiksvriendelijke oplossingen en zorgt dat data inzichtelijk en bruikbaar wordt gemaakt voor jouw organisatie.

  • Weinig technische kennis vereist om ermee te werken
  • Geen tot nauwelijks hulp van developers nodig na installatie
  • Ons datateam heeft ruime ervaring met tracking

Optimaliseer je tracking
met een tag management systeem

Met een tag management-systeem kun je eenvoudig scripts toevoegen en bepalen wanneer ze moeten worden uitgevoerd. Denk hierbij aan scripts voor analytics- en advertentiemetingen zoals Google Analytics of Meta, of om een cookiebanner op je website toe te voegen. Daarnaast kun je zelf zorgen dat je rekening houdt met of een gebruiker cookies heeft geaccepteerd en wanneer je een tag af wilt vuren. Zo kun je bijvoorbeeld tags afvuren als iemand klikt op een e-mailadres, als er een contactformulier is ingevuld of als er een aankoop heeft plaatsgevonden. Doordat de tags vanuit één plek beheerd worden, blijft de code van je website schoon en behoud je het overzicht. Enkele voorbeelden van tag management systemen zijn Google Tag Manager, Piwik Pro Tag Manager en Zaraz.

Voordelen van het gebruik van een tag management systeem

Tag management systemen kunnen worden ingezet voor alle soorten websites, van NGO’s tot e-commerce en van B2B tot B2C. Ze stellen je in staat om niet langer afhankelijk te zijn van een webdeveloper voor het plaatsen van tracking scripts. Dit zorgt voor meer efficiëntie en kostenbesparing. Daarnaast zitten er verschillende andere voordelen aan het gebruik van een tag management systeem.

Contact opnemen
Spreek een expert

Verschillende werkruimten

De meeste tag management systemen hebben de mogelijkheid tot het aanmaken van verschillende werkruimten. Dit stelt verschillende teams in de gelegenheid om tegelijkertijd wijzigingen te maken zonder elkaar in de weg te zitten.

Gebruiksvriendelijkheid

Er is weinig technische kennis vereist om met een tag management systeem te werken. Dit zorgt ervoor dat het een laagdrempelige manier is om zelf analytische tools en advertentieplatformen in te zetten.

Testen

Ingebouwde ‘debugger’ waarmee je gemakkelijk kunt testen of tags goed werken. Hierdoor zorg je dat de metingen goed ingesteld staan voordat je ze publiceert.

Centraal beheer van tags

Doordat al je tags vanuit één plek worden beheerd, behoud je overzicht over welke verschillende metingen er lopen en pas je gemakkelijk instellingen tegelijk aan.

Versiebeheer

In de meeste tag management systemen wordt bij elke wijziging automatisch een nieuwe versie aangemaakt. Daarnaast kun je gemakkelijk teruggaan naar een eerdere versie indien nodig.

Combinaties voor
de optimale data verzameling

  • Server Side Tracking – Voor het registreren van meer data
  • Google BigQuery – Data warehouse dat je in staat stelt om grote hoeveelheden data op te slaan en te verwerken.
  • Datalayer – Door informatie in een datalayer toe te voegen, kan je zorgen dat dit gemeten wordt via een tag management systeem. Denk hierbij aan het meten van een aankoop en het registreren van omzetwaarde.
  • Analytics – Je kunt verschillende analytics tools inladen via een tag management systeem. Denk hierbij aan Google Analytics, Piano Analytics of Microsoft Clarity.
  • Advertentieplatformen – Je kunt metingen voor verschillende advertentieplatformen inladen via een tag management systeem. Hierbij kun je denken aan Google Ads, Facebook Ads en LinkedIn Ads.
Funnel

SDIM maakt belangrijke data inzichtelijk en bruikbaar voor jouw organisatie. We denken graag mee over de beste oplossing voor jouw organisatie en hebben ruime ervaring met het verzorgen van tracking. We zijn uiteraard niet gebonden aan een specifieke tool. Een aantal voorbeelden van tag management tools zijn:

  • Google Tag Manager – Staat bekend om zijn gebruiksvriendelijke interface.
  • Piwik Pro – Prioriteert gegevensbescherming en biedt mogelijkheid om data op hun eigen servers te hosten.
  • Zaraz – Focust op het verbeteren van websitesnelheid en laadtijd.
  • Tealium IQ – Customer Data Platform met tag management systeem waarbij privacy hoog in het vaandel staat.
  • Matomo Tag Manager – Open source platform dat goed samenwerkt met Matomo Analytics en focust op privacy.
  • Segment
  • Signal

Bedrijven die wij hebben versterkt met Datagedreven SUCCES

Laatste
artikelen

Jesse Wieleman
Jesse Wieleman
22 maart 2024
De voor- en nadelen van Piano Analytics
Vanuit SDIM proberen wij altijd de laatste snufjes en innovaties in de gaten te houden. Vanuit de markt is…
22 maart 2024
4 minuten lezen
Jesse Wieleman
Jesse Wieleman
9 februari 2024
Zaraz: Server Side tracking via Cloudflare
Server-side tracking is een hot topic in de digitale marketingwereld. SDIM maakt al geruime tijd gebruik van server-side Google…
9 februari 2024
4 minuten lezen