Reporting & datavisualisatie

Data-gedreven besluitvorming en strategie is onmisbaar in de hedendaagse wereld van digitale marketing, en goede rapportages zijn hier key in. Uiteindelijk worden de meeste business beslissingen gemaakt op basis van harde cijfers, of deze nou marktstandaarden of eigen onderzoek zijn maakt niet uit, je kunt niet zonder. Desalniettemin roept het veel vragen op zoals welke tooling hiervoor het beste is, wat goede KPI’s zijn, hoe ik mijn data het beste kan vertalen of visualiseren, enzovoorts, en dit is voor iedereen anders. Hoe graag we het soms ook zouden willen, er is simpelweg niet een one-size-fits-all aanpak zoals velen denken, maar geen zorgen, bij SDIM hebben we daar meer dan genoeg ervaring mee en helpen we je graag met het ontwikkelen van een plan dat werkt – van visuele dashboards tot custom rapportages, we’ve got you!

SDIM collega's Jorn en Céline

  • Meer dan 20 jaar online marketing ervaring
  • Top 3 Emerce 100
  • Loyale partner voor de lange termijn
  • Hoog kennisniveau
  • Meer dan 20 jaar online marketing ervaring
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner

Data-analyse & Rapportages op maat

Allereerst is het belangrijk om de data te begrijpen. Hoewel tools zoals Google Analytics 4 waardevolle informatie kunnen bieden, zijn ze vaak niet voldoende om aan de specifieke behoeften van een bedrijf te voldoen. Bij SDIM begrijpen we dat een bedrijf unieke doelstellingen en KPI’s heeft, en daarom zorgen wij er altijd voor dat rapportages toegepast worden op deze wensen, dashboards een unieke flair krijgen en platformen als Google Analytics worden ingericht op basis van belangrijke maatstaven. Hierdoor is het makkelijker om pijnpunten in de gaten te houden, nieuwe ontwikkelingen toe te passen en proactief online performance te blijven optimaliseren.

De setup

Bij SDIM beginnen we dit proces uiteraard met een setup van de juiste platformen om de gewenste data te gaan verzamelen, kortom de tracking setup. Hier kunnen verschillende platformen aan te pas komen, denk bijvoorbeeld aan het Google ecosysteem van Tag Manager, Analytics, Ads en Search Console. Vervolgens wordt dit uitgebreid, mits gewenst, met kanalen als social media, marketing automation en meer.

De visualisatie

Vervolgens is het van belang dat de verzamelde data ook op een manier wordt gevisualiseerd die eenvoudig te begrijpen is; oftewel de vertaalslag. Deze visualisatie kan van vrij standaard inzichten tot complex gaan, en met vele verschillende bronnen in een tooling naar keuze.Vervolgens is er ook nog de keuze om bijvoorbeeld een data warehouse als Google BigQuery te koppelen voor diepgaande of specifieke analyses. De visualisatie kan de volgende inzichten in beeld brengen:

  • Prestaties van webanalytics, search engine advertising, social media, organisch verkeer, en meer.
  • Multi-device verkeer en conversies.
  • Best presterende marketingkanalen.
  • Rendabiliteit van campagnes.
  • Tijdelijke acties en marketing automation.

Verder helpen we bij SDIM uiteraard met het kiezen van het juiste platform om de data in the visualiseren. Alhoewel standaard de keuze bij Looker Studio ligt, simpelweg omdat dit de meest voor de hand liggende keuze is, is het uiteraard mogelijk om andere opties te bespreken. Wil je het dashboard bijvoorbeeld liever in Power BI hebben, dan is dit uiteraard mogelijk.

De rapportages

Zodra de setup van zowel de tracking als het dashboard is afgerond, kan er gekeken worden naar de inzichten die het dashboard met zich meebrengt. Is de data te begrijpen en kunnen we hier bruikbare informatie uit halen? Dan kan het dashboard ingezet worden voor het analyseren en monitoren van campagnes, website prestaties, ontwikkelingen, struikelblokken, en meer. 

Vervolgens kunnen op basis van deze data rapportages opgesteld worden. Deze rapportages kunnen in verschillende vormen worden samengesteld, afhankelijk van de wens. Denk bijvoorbeeld aan een slidedeck of een geschreven rapportage.

Bedrijven die wij hebben versterkt met Datagedreven SUCCES

Uiteraard hoeft het niet te stoppen bij een standaard setup van tracking, dashboarding en rapportages.
Mocht je net die extra stap willen zetten, dan kan SDIM ook hierbij helpen.
Om jouw digital marketing naar het volgende niveau te tillen, kunnen we nog veel verder
gaan dan simpelweg een rapportage schrijven. Denk bijvoorbeeld aan processen als:

1
Doelgroepanalyse

Mocht je meer inzicht willen hebben in wie op jouw website komt, dan kunnen we een doelgroepanalyse uitvoeren. Daarnaast kunnen we onderzoeken of de huidige doelgroep passend is en hoe nieuwe doelgroepen het best kunnen worden bereikt.

2
Strategische consultancy

Naast dat we strategie in onze dagelijkse werkzaamheden toepassen, kunnen we ook extra focus hier op leggen door middel van een strategisch onderzoek. Hierbij kijken we naar markttrends, concurrentie, positionering, en meer.

3
Custom dashboarding

Bij custom dashboarding pakken we net wat groter uit dan bij een standaard dashboard dat wordt opgezet bij bijvoorbeeld Advertising. Hierbij kunnen we kijken naar algemene inzichten of veel dieper duiken en verschillende systemen te koppelen – van Google Analytics 4 tot aan CRM systemen, wij kunnen het!

4
Data warehousing

Als aanvulling op custom dashboarding kan data warehousing absoluut een interessante toevoeging zijn. Door marketingdata op te slaan, en het vervolgens te modelleren met bijvoorbeeld SQL in BigQuery, kunnen er unieke inzichten aan bod gebracht worden.

  • Kennis. Met vele jaren aan kennis in de digitale marketing, kunnen onze specialisten helpen met vrijwel elk probleem.
  • Flexibel. Jouw wensen staan voorop en daar passen wij ons op aan. Daarentegen is ons team niet bang voor een uitdaging, stellen we kritische vragen, en helpen we graag om tot het beste resultaat te komen.
  • Data-driven. Een besluit maken wij niet zomaar, en zeker niet zonder onderbouwing. Wij laten de data spreken zodat wij de beste beslissingen kunnen maken voor onze klanten.

Hebben we jouw aandacht te pakken en ben je geïnteresseerd in wat wij kunnen bieden? Of heb je aanvullende vragen? Twijfel niet en neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis consult!

Contact opnemen
Vraag naar
‘dashboard’ Dave
SDIM collega's Tim en Danique

Onze data
experts

Jesse Wieleman
Jesse Wieleman
22 maart 2024
De voor- en nadelen van Piano Analytics
Vanuit SDIM proberen wij altijd de laatste snufjes en innovaties in de gaten te houden. Vanuit de markt is…
22 maart 2024
4 minuten lezen
Steven van Eck
Steven van Eck
4 juli 2023
Google BigQuery
De toolbox van de online marketeer is tegenwoordig erg uitgebreid te noemen. Data raakt al gauw versplinterd als je…
4 juli 2023
3 minuten lezen
Bas van Poorten
Bas van Poorten
31 maart 2023
Click through rate
Wat is Click-Through-Rate (CTR)? De Click-through-rate (CTR) is een verhouding die aangeeft hoe vaak een link of advertentie is…
31 maart 2023
1 minuut lezen