Reporting & datavisualisatie
Data-gedreven besluitvorming en strategie is onmisbaar in de hedendaagse wereld van digitale marketing, en goede rapportages zijn hier key in. Uiteindelijk worden de meeste business beslissingen gemaakt op basis van harde cijfers, of deze nou marktstandaarden of eigen onderzoek zijn maakt niet uit, je kunt niet zonder. Desalniettemin roept het veel vragen op zoals welke tooling hiervoor het beste is, wat goede KPI’s zijn, hoe ik mijn data het beste kan vertalen of visualiseren, enzovoorts, en dit is voor iedereen anders. Hoe graag we het soms ook zouden willen, er is simpelweg niet een one-size-fits-all aanpak zoals velen denken, maar geen zorgen, bij SDIM hebben we daar meer dan genoeg ervaring mee en helpen we je graag met het ontwikkelen van een plan dat werkt – van visuele dashboards tot custom rapportages, we’ve got you!
Data-analyse & Rapportages op maat
Allereerst is het belangrijk om de data te begrijpen. Hoewel tools zoals Google Analytics 4 waardevolle informatie kunnen bieden, zijn ze vaak niet voldoende om aan de specifieke behoeften van een bedrijf te voldoen. Bij SDIM begrijpen we dat een bedrijf unieke doelstellingen en KPI’s heeft, en daarom zorgen wij er altijd voor dat rapportages toegepast worden op deze wensen, dashboards een unieke flair krijgen en platformen als Google Analytics worden ingericht op basis van belangrijke maatstaven. Hierdoor is het makkelijker om pijnpunten in de gaten te houden, nieuwe ontwikkelingen toe te passen en proactief online performance te blijven optimaliseren.
De setup
Bij SDIM beginnen we dit proces uiteraard met een setup van de juiste platformen om de gewenste data te gaan verzamelen, kortom de tracking setup. Hier kunnen verschillende platformen aan te pas komen, denk bijvoorbeeld aan het Google ecosysteem van Tag Manager, Analytics, Ads en Search Console. Vervolgens wordt dit uitgebreid, mits gewenst, met kanalen als social media, marketing automation en meer.
De visualisatie
Vervolgens is het van belang dat de verzamelde data ook op een manier wordt gevisualiseerd die eenvoudig te begrijpen is; oftewel de vertaalslag. Deze visualisatie kan van vrij standaard inzichten tot complex gaan, en met vele verschillende bronnen in een tooling naar keuze.Vervolgens is er ook nog de keuze om bijvoorbeeld een data warehouse als Google BigQuery te koppelen voor diepgaande of specifieke analyses. De visualisatie kan de volgende inzichten in beeld brengen:
- Prestaties van webanalytics, search engine advertising, social media, organisch verkeer, en meer.
- Multi-device verkeer en conversies.
- Best presterende marketingkanalen.
- Rendabiliteit van campagnes.
- Tijdelijke acties en marketing automation.
Verder helpen we bij SDIM uiteraard met het kiezen van het juiste platform om de data in the visualiseren. Alhoewel standaard de keuze bij Looker Studio ligt, simpelweg omdat dit de meest voor de hand liggende keuze is, is het uiteraard mogelijk om andere opties te bespreken. Wil je het dashboard bijvoorbeeld liever in Power BI hebben, dan is dit uiteraard mogelijk.
De rapportages
Zodra de setup van zowel de tracking als het dashboard is afgerond, kan er gekeken worden naar de inzichten die het dashboard met zich meebrengt. Is de data te begrijpen en kunnen we hier bruikbare informatie uit halen? Dan kan het dashboard ingezet worden voor het analyseren en monitoren van campagnes, website prestaties, ontwikkelingen, struikelblokken, en meer.
Vervolgens kunnen op basis van deze data rapportages opgesteld worden. Deze rapportages kunnen in verschillende vormen worden samengesteld, afhankelijk van de wens. Denk bijvoorbeeld aan een slidedeck of een geschreven rapportage.
Waarom SDIM?
- Kennis. Met vele jaren aan kennis in de digitale marketing, kunnen onze specialisten helpen met vrijwel elk probleem.
- Flexibel. Jouw wensen staan voorop en daar passen wij ons op aan. Daarentegen is ons team niet bang voor een uitdaging, stellen we kritische vragen, en helpen we graag om tot het beste resultaat te komen.
- Data-driven. Een besluit maken wij niet zomaar, en zeker niet zonder onderbouwing. Wij laten de data spreken zodat wij de beste beslissingen kunnen maken voor onze klanten.
Hebben we jouw aandacht te pakken en ben je geïnteresseerd in wat wij kunnen bieden? Of heb je aanvullende vragen? Twijfel niet en neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis consult!
‘dashboard’ Dave