Employer branding strategie
Nieuwe werknemers werven is niet makkelijk. De arbeidsmarkt staat onder druk en als je reacties krijgt op een vacature, is het belangrijk dat een groot deel van de sollicitanten bij het bedrijf en de rest van het team passen. Employer branding is daarom net zo belangrijk als de communicatie naar klanten. Deze onmisbare strategie geeft namelijk richting: wie in de arbeidsmarkt wil je bereiken en hoe doe je dat op een succesvolle manier?
- SDIM heeft jarenlange ervaring op het gebied van employer branding
- We nemen de tijd om de doelstellingen en wensen in kaart te brengen
- Onze marketeers denken bij de uitrol van de strategie proactief mee
Hoe bereik je werknemers die bij jouw onderneming passen?
Het bereiken van de ideale werknemers benaderen wij vanuit strategisch oogpunt:
- Je bereikt werknemers die bij je onderneming passen: Ook jouw werkgeverschap is een merk. Daarom gaan we met de strategie terug naar de kern: waar staat jouw merk voor en welke werknemers passen hierbij? Wie zijn deze werknemers en welke demografische kenmerken hebben zij?
- Je ontdekt wat je te bieden hebt: Wat maakt jouw bedrijf uniek ten opzichte van vergelijkbare werkgevers in de markt? Door deze unieke factoren te ontdekken, kun je je gerichter onderscheiden in de arbeidsmarkt.
- Je ontdekt hoe je nieuwe werknemers bereikt: De strategie maakt duidelijk waar de doelgroep het beste bereikt kan worden. Denk aan social media kanalen of vacaturewebsites zoals Indeed. Ook maken wij een plan voor de paid, earned en owned content richting potentiële werknemers.
- Werknemers binnen jouw organisatie weten waar jullie voor staan: Iedereen binnen de organisatie weet dankzij de employer branding strategie waar jullie voor staan en zij kunnen dit zelf ook naar buiten dragen.
Onze aanpak: strategie, creativiteit en effectiviteit
Bij SDIM geloven we dat de beste strategieën een combinatie zijn van strategie, creativiteit en effectiviteit.
1. Inventariseren en kennismaken
Het beginpunt van de employer branding strategie begint bij jou. Samen maken we een briefing. Hieruit volgt een debriefingsessie om ervoor te zorgen dat alle doelstellingen en verwachtingen besproken zijn. Ook verzamelen wij alle kwalitatieve informatie over de doelgroep, jullie propositie en USP’s.
2. Data-analyse
Na deze eerste fase duiken wij in de data van jouw website en alle social media kanalen die jullie inzetten. SDIM verzorgt en begeleidt deze inventarisatie van begin tot eind.
3. Uitwerken strategie
Op basis van de inventarisatie uit stap 1 en 2 wordt het concept uitgewerkt dat als basis geldt voor de employer branding strategie. De doelstellingen, KPI’s, een nulmeting, een omschrijving van de beoogde doelgroep en het distributieplan worden uitgewerkt.
4. Presentatie en oplevering van de strategie
Het concept wordt aan jullie gepresenteerd. Vervolgens is er nog een mogelijkheid om feedback te geven. Vervolgens wordt de strategie definitief opgeleverd.
5. Implementatie
De employer branding staat klaar om toegepast te worden. Wij kunnen helpen bij het schrijven van vacatureteksten en het uitzetten van advertenties. Heb je een marketeer in huis? Dan geven wij graag advies, om jullie zo veel mogelijk te ontzorgen.
6. Rapportage en evaluatie
Tijdens het evalueren van de strategie kunnen we waar nodig bijsturen en bijschaven, om ervoor te zorgen dat de strategie succesvol is voor jouw onderneming.