Display advertising
Iedereen heeft wel eens een Display banner gezien. Soms klein en onopvallend en soms kan je er niet omheen. Display is hét kanaal om met afbeeldingen en bewegend beeld meer zichtbaarheid te creëren voor je bedrijf of om eerdere websitebezoekers opnieuw te benaderen.
- Bereik je doelgroep op relevante websites
- Inzicht in bereik, klikken en conversies
- Visueel je doelgroep benaderen
Met display advertising kun je een specifieke doelgroep overal op het internet bereiken en krijg je inzicht in de resultaten
Met adverteren op het display netwerk heb je oneindig veel mogelijkheden. Niet alleen in de verschillende vormen van uitingen, maar ook in de plaatsingen. Daarom is het ontzettend belangrijk om vooraf te bepalen wat je wilt bereiken met display advertising. Je kan bijvoorbeeld met relatief weinig budget een grote groep mensen bereiken om je naamsbekendheid te vergroten, maar je kan ook gerichter targeten op mensen die al bekend zijn met jouw bedrijf. In dit artikel lees je alles over de verschillende mogelijkheden van adverteren met display banners.
Mogelijkheden Display advertising
De mogelijkheden om te adverteren met banners zijn eindeloos. We lichten de meest populaire manieren uit. Maar ook hier geldt dat SDIM graag met je meedenkt om een strategie voor jouw specifieke doelen uit te werken. Display advertising mogelijkheden die populair zijn lichten we hier toe.
Bel
Google Display Netwerk
Het Google Display Netwerk is een verzameling van partnerwebsites waarmee je naar schatting 85% van de Nederlandse internetgebruikers mee kunt bereiken. Voorbeelden van deze partnerwebsites zijn YouTube, nu.nl en Buienradar, maar ook kleinere websites en applicaties. Binnen het Google Display Netwerk heb je verschillende vormen voor targetingmogelijkheden. Denk hierbij aan targeting o.b.v. plaatsing (website), custom intent, affiniteiten, in-market doelgroepen en remarketing.
Digital out of Home
De laatste jaren is er een enorme groei geweest in het aantal digitale borden in openbare ruimtes. Deze digitale borden staan verbonden met het internet en bieden daarom mooie kansen voor adverteerders. Als adverteerder kun je er voor kiezen om jouw display advertentie op bepaalde digitale abri’s te laten zien binnen een bepaalde regio. Ook kun je ervoor kiezen om op bepaalde tijdstippen jouw advertentie te laten zien. Naast locatie en tijdstip zijn er nog tal van targetingmogelijkheden binnen Digital out of Home, waardoor je met een goed plan van aanpak altijd zichtbaar kunt zijn bij jouw doelgroep.
Programmatic Advertising
Met programmatic advertising maak je gebruik van een Demand Side Platform (DSP). Bekende voorbeelden hiervan zijn DV360 (vroeger DoubleClick) en bijvoorbeeld Adform. Met deze systemen heb je toegang tot alle websites die advertentieruimte op hun website aanbieden. Afhankelijk van je wensen kun je hier je doelgroep bereiken en wordt er door middel van real time bidding geboden op plaatsingen die voldoen aan jouw eisen.
Eigen netwerken
Steeds meer bedrijven bieden hun eigen netwerk aan om d.m.v. banners te adverteren. In Nederland is DPG (Nu.nl, autoweek, oudersvannu etc.) bekend, maar ook bijvoorbeeld bol.com biedt tal van mogelijkheden. Afhankelijk van jouw doelstellingen en doelgroep kan het interessant zijn om deze netwerken in te zetten om jouw doelgroep te bereiken.
Wat heb je nodig voor Display advertising?
- Doelstellingen en budget, je kunt oneindig uitgeven op het display netwerk. Dus een basis als deze is essentieel.
- Banners om op te vallen op de websites waar je adverteert.
- First party data, niet essentieel, maar wel goed om sturing te geven aan de doelgroepen die je wilt bereiken.
- Correcte data. Je wilt zeker weten dat je de juiste mensen bereikt. Je metingen moeten daarom kloppen.
Om met display advertising aan de slag te gaan zijn een aantal zaken van essentieel belang:
Targeting mogelijkheden
De targeting mogelijkheden voor Display advertising zijn oneindig. Deels is dit afhankelijk van het netwerk of de tool die je gebruikt. Globaal gezien heb je de volgende opties:
- Locaties
- Interesses
- Demografische gegevens
- Plaatsingen
- Apparaten
- Tijdstip
- Aangepaste doelgroepen (o.b.v. mensen die interactie hebben gehad met advertenties of door het uploaden van e-maillijsten)