Sanquin
Digital marketing

Hoe Sanquin met een full funnel Arbeidsmarktcampagne een YOY uplift in sollicitaties realiseerde van 23%

Sanquin staat, volgens een onderzoek van Randstad, in de top 3 van beste en meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. Toch heeft ook Sanquin moeite met het vervullen van functies binnen de IT en Research/Laboratorium sector. SDIM draaide een full funnel vacaturemarketing campagne gericht op deze sector en Sanquin zag een YOY uplift van 23% in sollicitaties. Meer weten? Lees het in deze case!

  • Slimme budgettering over best presterende kanalen
  • Uitgebreid campagnedashboards voor constante monitoring
  • Zeer ervaren in de non-profit sector
  • Bewezen succescases in lastige arbeidsmarkt
  • Maximale rendement op recruitmentbudget gerealiseerd
  • SDIM vertaalt data naar concrete optimalisaties
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring

Om niet alleen awareness te creëren onder de IT en Research/Laboratorium doelgroep, maar ook een nieuwe stroom sollicitaties te realiseren was er een full funnel aanpak vereist.

SDIM is gestart met een doelgroepanalyse. Op welke kanalen bevindt de doelgroep zich? Zowel de IT als de Research/Laboratorium doelgroep kon goed bereikt worden op LinkedIn, Meta, Google en Indeed waarbij de IT doelgroep aanvullend via DV360 Display en Reddit bereikt kon worden.

Na de doelgroepanalyse werd de funnel opgebouwd. Google en Indeed zijn Sell kanalen waar de gebruiker op zoek is naar informatie. Meta, LinkedIn, Reddit en display advertising zijn upper funnel kanalen welke goed zijn om bereik te realiseren.

Elke fase wordt afgerekend op een andere KPI, daarnaast is voor elke fase een aparte aanpak gekozen qua boodschap, content en landingspagina.

Touch Tell Sell

Touch

In de touch fase wil Sanquin zichzelf als werkgever neerzetten bij de potentiële doelgroep. Om Sanquin als werkgever goed te laten zien is gekozen voor een video. Mocht de gebruiker doorklikken dan landt deze op een algemene werken bij pagina van Sanquin.

Tell

In de tell fase worden de potentiële kandidaten meegenomen in de USP’s van werken bij Sanquin. Hier is gekozen voor beeld om zo de focus te leggen op het doorklikken naar de website. Sanquin heeft landingspagina’s ontwikkeld voor de Tell fase die goed aansloten bij de campagnes.

Sell

In de sell fase zoekt een gebruiker naar informatie over de vacatures. De focus hier is de gebruiker leiden naar de juiste vacatures.

  • KPI: Sollicitaties
  • CTA: Solliciteer direct
  • Content: Vacaturetekst
  • Landingspagina: Specifieke vacature landingspagina’s

SDIM heeft ons stap voor stap meegenomen in alle analyses van de data. En geholpen met de vertaling van de data naar concrete conclusies. Ook in het maatwerk leveren in het inzetten van budget op welk kanaal zijn we goed geadviseerd.

Cornelie de Boer van Sanquin
Manager HR Talent Acquisition bij Sanquin
Cornelie de Boer

De campagnes hebben in totaal 4 maanden live gestaan. Door middel van een uitgebreid campagnedashboard in Lookerstudio gemaakt door onze Analytics specialisten werd de campagne tijdens deze periode nauwkeurig gemonitord en geoptimaliseerd.

De eindanalyse gaf de volgende conclusies:

  • De voorafgestelde prognoses qua CPM, klikken en sollicitaties werden ruimschoots behaald.
  • Naast sollicitaties uit de sell fase zijn er ook aanvullend sollicitaties gerealiseerd uit de Touch en Tell fase.

Het totaal aantal sollicitaties steeg tijdens de campagneperiode met 23% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Wat me enorm beviel tijdens onze samenwerking met SDIM, was hun constante monitoring en optimalisatie van de campagneresultaten.

Dorine van Moorsel van Sanquin
Communicatie adviseur
Dorine van Moorsel

SDIM heeft ons stap voor stap meegenomen in alle analyses van de data. En geholpen met de vertaling van de data naar concrete conclusies. Ook in het maatwerk leveren in het inzetten van budget op welk kanaal zijn we goed geadviseerd. Wat me enorm beviel tijdens onze samenwerking met SDIM, was hun constante monitoring en optimalisatie van de campagneresultaten.

Jeroen Bakker van Sanquin
Teamlead bij Sanquin
Jeroen Bakker

SDIM heeft ons stap voor stap meegenomen in alle analyses van de data. En geholpen met de vertaling van de data naar concrete conclusies. Ook in het maatwerk leveren in het inzetten van budget op welk kanaal zijn we goed geadviseerd.

Cornelie de Boer van Sanquin
Manager HR Talent Acquisition bij Sanquin
Cornelie de Boer

Betrokken collega’s bij Sanquin

Chloë Fonville
Team lead advertising
Stijn Leuven
Digital advertising specialist
Jesse Wieleman
Team lead data & analytics
Daan Aussems
Product lead SEO
Kenneth Theijsmeijer
Data & analytics consultant
Steven van Eck
Data & analytics manager
Yannick Bos
Digital advertising specialist & relatiebeheer
Jorn Staats
Senior sales consultant