Hoe Sanquin met een full funnel Arbeidsmarktcampagne een YOY uplift in sollicitaties realiseerde van 23%
Sanquin staat, volgens een onderzoek van Randstad, in de top 3 van beste en meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. Toch heeft ook Sanquin moeite met het vervullen van functies binnen de IT en Research/Laboratorium sector. SDIM draaide een full funnel vacaturemarketing campagne gericht op deze sector en Sanquin zag een YOY uplift van 23% in sollicitaties. Meer weten? Lees het in deze case!
De strategie
Om niet alleen awareness te creëren onder de IT en Research/Laboratorium doelgroep, maar ook een nieuwe stroom sollicitaties te realiseren was er een full funnel aanpak vereist.
SDIM is gestart met een doelgroepanalyse. Op welke kanalen bevindt de doelgroep zich? Zowel de IT als de Research/Laboratorium doelgroep kon goed bereikt worden op LinkedIn, Meta, Google en Indeed waarbij de IT doelgroep aanvullend via DV360 Display en Reddit bereikt kon worden.
Na de doelgroepanalyse werd de funnel opgebouwd. Google en Indeed zijn Sell kanalen waar de gebruiker op zoek is naar informatie. Meta, LinkedIn, Reddit en display advertising zijn upper funnel kanalen welke goed zijn om bereik te realiseren.
De campagnes
Elke fase wordt afgerekend op een andere KPI, daarnaast is voor elke fase een aparte aanpak gekozen qua boodschap, content en landingspagina.
Touch
In de touch fase wil Sanquin zichzelf als werkgever neerzetten bij de potentiële doelgroep. Om Sanquin als werkgever goed te laten zien is gekozen voor een video. Mocht de gebruiker doorklikken dan landt deze op een algemene werken bij pagina van Sanquin.
- KPI: CPM
- CTA: Ontdek werken bij Sanquin
- Content: Video
- Landingspagina: https://www.sanquin.org/nl/werken-bij
Tell
In de tell fase worden de potentiële kandidaten meegenomen in de USP’s van werken bij Sanquin. Hier is gekozen voor beeld om zo de focus te leggen op het doorklikken naar de website. Sanquin heeft landingspagina’s ontwikkeld voor de Tell fase die goed aansloten bij de campagnes.
- KPI: Klikken
- CTA: Bekijk onze vacatures
- Content: Beeld
- Landingspagina: https://www.sanquin.org/nl/werken-bij/ict en https://www.sanquin.org/nl/werken-bij/lab
Sell
In de sell fase zoekt een gebruiker naar informatie over de vacatures. De focus hier is de gebruiker leiden naar de juiste vacatures.
- KPI: Sollicitaties
- CTA: Solliciteer direct
- Content: Vacaturetekst
- Landingspagina: Specifieke vacature landingspagina’s
SDIM heeft ons stap voor stap meegenomen in alle analyses van de data. En geholpen met de vertaling van de data naar concrete conclusies. Ook in het maatwerk leveren in het inzetten van budget op welk kanaal zijn we goed geadviseerd.
De strategie
De campagnes hebben in totaal 4 maanden live gestaan. Door middel van een uitgebreid campagnedashboard in Lookerstudio gemaakt door onze Analytics specialisten werd de campagne tijdens deze periode nauwkeurig gemonitord en geoptimaliseerd.
De eindanalyse gaf de volgende conclusies:
- De voorafgestelde prognoses qua CPM, klikken en sollicitaties werden ruimschoots behaald.
- Naast sollicitaties uit de sell fase zijn er ook aanvullend sollicitaties gerealiseerd uit de Touch en Tell fase.
Resultaat
Het totaal aantal sollicitaties steeg tijdens de campagneperiode met 23% ten opzichte van het voorgaande jaar.