Social media monitoring

Ons leven speelt zich in steeds grotere mate online af. 50% van de mediatijd brengen we door op online kanalen zoals Facebook, YouTube, blogs et cetera. Zelfs als we zogenaamd ‘offline’ zijn dan zitten we nog te tweeten tijdens tv-programma’s.

Dit houdt in dat we heel veel informatie en berichten achterlaten op internet. Variërend van statusupdates, gebruikservaringen tot video’s en foto’s. Een groot deel van die berichten gaat over bedrijven en de producten en diensten die ze aanbieden. Belangrijk is om hier een oogje in het zeil te houden.

Social media monitoring kan hierbij uitkomst bieden voor je merk. Het komt neer op het actief monitoren en bijhouden hoe men online spreek over je merk. Dit gebeurt door middel van het in de gaten houden van online kanalen op zoek naar informatie, trends en trefwoorden.

Hoe werkt social media monitoring?

Met social media monitoring kun je peilen wat klanten en concurrenten op social media zeggen. Niet alleen is dit belangrijk om de reputatie van je organisatie te bewaken, ook is dit belangrijk voor de socialmedia-marketingstrategie van je merk. Daarnaast kun je voortijdig trends signaleren en kun je makkelijker potentiële klanten benaderen.

SDIM gebruikt diverse softwaretools om te luisteren naar conversaties binnen je branche. De social media monitoring tools die SDIM gebruikt doorzoeken allerlei websites, monitoren zaken zoals forums, blogs, nieuwssites en beoordelingssites samen met de grote sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram , YouTube enzovoort.

social media monitoring

De meeste monitoringtools werken door sites continu te crawlen en te indexeren. Sommige worden in realtime gecrawld, zoals Twitter. Andere sites worden minder vaak gecrawld, elke 10 minuten of elke dag als ze minder belangrijk zijn. SDIM gebruikt verschillende tools omdat het onlinelandschap complex is en groot qua omvang.

SDIM werkt onder andere met de volgende tools en methoden:

Google AdWords – zoekvolume bekijken van belangrijke keywords Google Trends – zoekvolume bekijken van grote trends om het merk heen
Twazzup.com – realtime socialmedia-monitoring
Coosto.com – realtime socialmedia-monitoring
Obi4wan.com – realtime socialmedia-monitoring
Socialmention.com – realtime socialmedia-monitoring
Blogsearchengine.org – realtime blog search

Waarom zou je als merk social media monitoring moeten inzetten?

Het inzetten van social media monitoring voor je merk is aan te raden om de volgende redenen:

1. Doelgroepanalyse:
Als merk wil je graag weten wat je klanten, prospects en stakeholders vinden en zeggen omtrent je merk. Door goed te luisteren naar de discussies die plaatsvinden leer je de behoeften, passies en pijnpunten kennen van je doelgroep en krijgt je een realtime inzicht hoe mensen je merk waarnemen.

2. Concurrentieanalyse
Als merk wil je ook graag weten wat er online over je concurrentie wordt gezegd. het is belangrijk om op de hoogte te blijven van je concurrenten en hun online activiteiten, zodat je kunt bijhouden waar ze mee bezig zijn en waar ze minder goed presteren. Met deze kennis kun je aan de slag.

3. Webcare- en issuemanagement
Met social media monitoring kun je ook je webcare goed inrichten door middel van realtime serviceverlening naar klanten via social media. Proactieve monitoring van nieuwsbronnen en belangrijke figuren kunnen ervoor zorgen dat je veel sneller kunt reageren op eventuele crisissen.

4. Performance kanalen en content beoordelen
Je kunt in de gaten houden hoe goed of slecht je contentmarketing presteert. Je kunt per socialmedia-post of blogitem kijken wat de reacties zijn. Hier kun je weer learnings uit trekken voor toekomstige contentcreatie.

5. Het vinden van online influencers
Door invloedrijke personen of groepen invloedrijke personen te identificeren, kan een merk relaties opbouwen met deze zogenaamde influencers. Deze influencers kun je benaderen met een samenwerkingsvoorstel.

6. Realtime overview door dashboard
Ook kun je een socialmedia-dashboard maken voor interne stakeholders zoals het management en de medewerkers. Bijkomend voordeel is dat je alle socialmedia-data op deze manier visueel en makkelijk leesbaar maakt. Bekijk hier een voorbeeld van KLM.

Onze aanpak

Op basis van een doelgroepomschrijving en bedrijfsdoelstellingen kan SDIM aan de slag met een socialmonitoring-voorstel. SDIM komt daarna als eerste met een setup-document. In dit document staan de keywords en keywordgroepen waarop wordt gemonitord. Na akkoord gaat SDIM aan de slag met de socialmediamonitoring-setup.

Na de afgesproken periode van een week, maand of tweemaandelijks zal SDIM een socialmedia-report opleveren. Hierin rapporteren wij hoe het merk wordt beoordeeld binnen het socialmedia-landschap. Tevens zit er een kwantitatieve- en kwalitatieve analyse van de online buzz omtrent het merk, producten en diensten. Daarnaast nemen wij twee concurrerende merken mee in het rapport.

In het report worden onderstaande metrics meegenomen en uitgelegd:

  • bereik
  • sentiment
  • thema’s
  • locaties
  • auteurs- en influencers
  • invloed

Waarom is SDIM de juiste partij om social media monitoring te doen voor je merk?

Op basis van de briefing kent SDIM jullie merk, strategie, wensen en knelpunten. SDIM fungeert daarna als de ogen en oren van het merk. De toegevoegde waarde van SDIM is het leveren van betere informatie omtrent het merk en een doorvertaling van deze informatie naar inzichten voor de marketeers.

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Vragen over Social media monitoring?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.