Social media

Social media monitoring

Elke seconde worden er duizenden nieuwe social media berichten geplaatst op het internet. Waardevolle berichten die iets kunnen zeggen over de huidige trends, de mening van doelgroepen of de marktomgeving. Social media monitoring is dus een grote kans voor uw bedrijf. Maar hoe brengt u dit in kaart? 

Waarom SDIM

  • Google reviews: 4,9 uit 5 *****
  • 95% tevreden tot uiterst tevreden opdrachtgevers
  • Klantrelatie gemiddeld 5,5 jaar
  • In-house ontwikkelde toolkit, of via uw bestaande tooling
  • 20 jaar online marketing ervaring
HomeDienstenSocial mediaSocial media monitoring

Wat is social media monitoring?

Met social media monitoring kunt u peilen wat klanten en concurrenten op social media doen. Dit is niet alleen belangrijk om de reputatie van een organisatie te bewaken, maar het is ook interessant voor de social strategie van uw merk. Daarnaast kunt u voortijdig trends signaleren, uw content bepalen en makkelijker potentiële klanten benaderen.

social media monitoring

Social media monitoring tools

Er zijn diverse monitoring tools die helpen luisteren naar conversaties binnen uw branche. Deze tools doorzoeken allerlei websites en sociale netwerken. Denk aan forums, blogs, nieuwssites en beoordelingssites, maar dus ook social media zoals Facebook, Twitter, Instagram, YouTube enzovoort.

De meeste social media monitoring tools werken door sites continu te scannen: de tools crawlen en indexeren. Sommige worden in realtime in kaart gebracht, zoals Twitter. Andere sites worden minder vaak gecrawld, bijvoorbeeld elke 10 minuten of om de dag. SDIM gebruikt verschillende tools, omdat het online landschap complex is en groot qua omvang.

Tools voor social media monitoring:

Google AdWords – zoekvolume bekijken van belangrijke keywords
Google Trends
– zoekvolume bekijken van grote trends om het merk heen
Twazzup.com – realtime socialmedia-monitoring
Coosto.com – realtime socialmedia-monitoring
Obi4wan.com – realtime socialmedia-monitoring
Socialmention.com – realtime socialmedia-monitoring
Blogsearchengine.org – realtime blog search

Waarom een merk social media monitoring in moet zetten

Het inzetten van social media monitoring is aan te raden, omdat het een breed inzicht in de omgevingsfactoren die uw business beïnvloeden. Daarnaast helpt het bij het verscherpen van uw strategie, omdat u exact weet wat de doelgroep wilt, de concurrentie doet, welke issues en vragen, hoe het kanaal presteert et cetera. Monitoring geeft inzicht in de volgende onderdelen:

1. Doelgroepanalyse:
Als merk is het belangrijk wat klanten, prospects en stakeholders vinden en zeggen over het merk. Door goed te luisteren naar de discussies die plaatsvinden leert u de behoeften, passies en pijnpunten kennen van de doelgroep. Dit geeft een realtime inzicht hoe mensen uw merk waarnemen.

2. Concurrentieanalyse
Wat zegt uw doelgroep over de concurrentie? Dat is interessant om te weten, zodat u uw online activiteiten hierop af kunt stemmen. Leer daarnaast ook van concurrenten; wat werkt fantastisch bij de doelgroep en wat presteert slechter? Met deze kennis kun je aan de slag.

3. Webcare- en issuemanagement
Door social media monitoring kunt u de webcare goed inrichten en realtime serviceverlening bieden voor klanten via social media. Proactieve monitoring van nieuwsbronnen en influencers kan ervoor zorgen dat u veel sneller kunt reageren op eventuele crisissen.

4. Performance kanalen en content beoordelen
Door social media monitoring weet u of uw contentmarketing goed of slecht presteert.  Check per social media post of blogitem wat de reacties zijn en trek hier learnings uit voor toekomstige contentcreatie.

5. Online influencers spotten
Door invloedrijke personen of groepen te identificeren, kan een merk relaties opbouwen met deze zogenaamde influencers. Deze influencers kunnen wij voor u benaderen met een samenwerkingsvoorstel. Ontdek onze influencerdienst!

6. Realtime overview door dashboard
Verzamel alle date in een social media dashboard voor interne stakeholders, zoals het management en de medewerkers. Bijkomend voordeel is dat alle social media data op deze manier visueel en makkelijk leesbaar is. Bekijk hier een voorbeeld van KLM.

Social media monitoring service: onze aanpak

SDIM ondersteunt graag met het het in kaart brengen van uw online omgeving. Tijdens onze social media monitoring service starten we met een introductiegesprek. Op basis van een doelgroepomschrijving en bedrijfsdoelstellingen kan SDIM aan de slag met een socialmonitoring-voorstel. SDIM komt daarna als eerste met een setup-document. In dit document staan de keywords en keywordgroepen waarop wij monitoren. Na akkoord volgt een set-up!

Na de afgesproken periode van een week, maand of tweemaandelijks zal SDIM een socialmedia-report opleveren. Hierin rapporteren wij hoe het merk wordt beoordeeld binnen het social media landschap. Ook zit er een kwantitatieve- en kwalitatieve analyse van de online buzz omtrent het merk, producten en diensten. Daarnaast nemen wij twee concurrerende merken mee in het rapport. In het report worden onderstaande metrics meegenomen en uitgelegd:

  • Bereik
  • Sentiment
  • Thema’s
  • Locaties
  • Auteurs- en influencers
  • Invloed

Waarom is SDIM de juiste partij voor social media monitoring?

Op basis van de briefing kent SDIM jullie merk, strategie, wensen en knelpunten. SDIM fungeert daarna als de ogen en oren van het merk. De toegevoegde waarde van SDIM is het leveren van betere informatie over het merk. Daarnaast vertalen wij de informatie door naar concrete inzichten voor uw online marketing prestaties!

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.


Vragen over Social media monitoring?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op