Social media monitoring

Sinds de revolutie van Social Media zijn diverse online tools beschikbaar voor allerlei verschillende functies. Denk daarbij aan tools voor het plaatsen van content of tools voor social media campagnes. De laatste jaren is de aandacht meer en meer verschoven naar het zogenoemde social media monitoring. Met social media monitoring kunt u peilen wat klanten en concurrenten op social media zeggen. Niet alleen is dit belangrijk om de reputatie van uw organisatie te bewaken, ook kan dit belangrijk zijn voor uw social media marketing strategie. Daarnaast kunt u voortijdig trends signaleren en kunt u makkelijker potentiële klanten benaderen.

Hoe werkt social media monitoring

Wat voor inzichten verwerft u precies met social media monitoring? U kunt bijvoorbeeld inzichtelijk maken of er positief of juist negatief over uw organisatie gesproken word. Daarnaast kunt u de impact van een social media bericht meten door te kijken naar de volume waarmee een bericht zich verspreid. Verder kan het handig zijn om te weten welke mensen over uw organisatie praten via bijvoorbeeld Twitter, Facebook of Linkedin. Tot slot is het belangrijk om in de gaten te houden hoe uw concurrent zich online beweegt.

Social media monitoring inzetten

Het is belangrijk om vooraf vast te stellen welke doelstellingen u met social media monitoring voor ogen heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reputatiemanagement, kwantitatief marktonderzoek of de uitbreiding van uw klantenservice. Daarna moet u een geschikte social media monitor tool kiezen waarmee u wilt gaan werken. Houd rekening met het gewenste gebruiksgemak, welke social media kanalen belangrijk zijn en of uw organisatie zich richt op de nationale of internationale markt. Verder worden social media monitoring tools ingezet voor de volgende toepassingen:

  • Social media monitoring: het daadwerkelijk monitoren van social media
  • Webcare: real time serviceverlening naar klanten via social media
  • Social media marketing: via welke kanalen bereik je de klant en hoe creëer je de betrokkenheid met de klant
  • Social media dashboards: hoe maak je data visueel en makkelijk leesbaar voor het publiek
  • Social crm: het registreren van uitingen via social media en online klantprofielen

De rol van S&D Interactive Media

SDIM voorziet u graag van advies omtrent social media monitoring. Daarbij kijkt SDIM naar de doelstellingen van uw organisatie. SDIM kijkt verder naar de voordelen van social media monitoring voor uw organisatie. Daarnaast denkt SDIM graag mee met uw social media strategie.

Vragen over Social media monitoring?

Mark Piket

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01Neem contact op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.