Influencer
marketing
Influencers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in het online landschap. Ze zijn de nieuwe generatie beroemdheden met een aanzienlijke invloed op hun volgers. Deze invloed biedt unieke kansen voor merken om authentiek en effectief met hun doelgroepen te communiceren. SDIM heeft ruime ervaring met influencer marketing, ondersteunt je bij de juiste influencer marketing strategie en helpt je de geschikte influencers te vinden die bijdragen aan jouw marketingdoelstellingen.
Vergroot je merkbereik en betrokkenheid met krachtige influencer marketing die jouw doelgroep écht raakt
Middels online marketing tactieken kun je steeds beter en gerichter adverteren. Toch blijft het lastig om de doelgroep echt te doordringen en te binden met jouw merkboodschap. Influencer marketing zorgt ervoor dat je via invloedrijke personen op social media jouw beoogde doelgroep bereikt. Hierdoor kun je een doelgroep bereiken, die voorheen onbereikbaar leek en bouw je een sterke en betrouwbare relatie op.
Voor wie is influencer marketing?
Influencer marketing is geschikt voor bedrijven die een hogere awareness en betrokkenheid bij hun doelgroep willen bereiken. Dit leidt vanzelfsprekend ook tot meer actiegerichtheid vanuit de doelgroep, maar dit moet niet het voornaamste doel zijn. We meten op basis van KPI’s verbonden aan de awareness, consideration en loyalty fase.
Influencer marketing is verbonden aan social media kanalen en blogs. Een belangrijke eerste vraag is daarom: “Op welke kanalen bevindt mijn doelgroep zich?”. Onderstaande kanalen zijn de meest gebruikelijke platforms waarop influencer marketing zich afspeelt:
Kortom: Wil je influencer marketing inzetten voor meer bereik, merkbekendheid of betrokkenheid met jouw doelgroep? En bevindt jouw doelgroep zich op een van de bovenstaande kanalen? Dan is influencer marketing een zeer sterk middel en onmisbaar binnen jouw online marketingplan.
Wat zijn de voordelen van influencer marketing?
Influencer marketing biedt merken de kans om op een authentieke en effectieve manier verbinding te maken met hun doelgroep. Door samen te werken met influencers, kunnen merken hun bereik vergroten en sterke klantrelaties opbouwen. Wij zetten de voordelen van influencer marketing voor je op een rijtje.
Menselijk contact
Door het werken met influencers wordt de afstand verkleind tussen het merk en de consument. Influencers geven jouw merk een menselijke stem, door het verspreiden van gepersonaliseerde content.
Zichtbaarheid verhogen
Influencers geven merken de kans om ad-blockers te omzeilen en aandacht te verdienen vanuit de niche-communities.
Positieve associaties
Merken profiteren van de positieve reputatie van de influencers en vice-versa.
Authentieke content
Influencers zijn goede content creators. Ze zijn erg bedreven in het creëren van relevante en originele content die een grote impact heeft op hun publiek en zorgt voor meer engagement.
Een zeer gerichte doelgroep
Middels influencers kun je een zeer gerichte doelgroep bereiken. Dit heeft als reden dat het merk via influencers met de consument communiceert, die al reeds interesse in jouw product heeft en daardoor sneller een connectie aangaat.
De kracht van influencers
Uit de laatste onderzoeken blijkt dat 88% van alle consumenten de meningen van influencers evenveel vertrouwen als de meningen van hun beste vrienden. Daarom worden influencers als geloofwaardiger gezien dan reclame of e-mailmarketing.
Micro- of meso-influencers?
Een veel gemaakt misverstand is dat hoe groter de influencer, hoe beter de resultaten. Dit gaat (gelukkig) niet op. De keuze tussen een micro-influencer (5.000 – 50.000 volgers) of meso-influencer (50.000 – 100.000 volgers) is simpel:
Een micro-influencer levert je minder bereik, maar meer betrokkenheid op. Deze influencers zijn herkenbaar voor de volgers, ze kunnen zichzelf met diegene identificeren en de influencer is veel toegankelijker. Dit leidt tot alledaagse gesprekken, alsof het vrienden zijn. Van vrienden nemen we immers de meeste adviezen aan en dat maakt dit zo’n sterke overtuigingstechniek.
Wil je echter awareness creëren voor een nieuw product of een belangrijke boodschap? Dan zijn meso-influencers de juiste keuze. Zij hebben dan wel een minder hoge engagement met hun volgers, maar wel meer kijkers en dus een groter bereik.
Wat is user generated content?
User Generated Content (UGC) is door gebruikers gegenereerde content. In tegenstelling tot influencers, die content delen met hun eigen volgers, maken UGC-creators content specifiek voor bedrijven. Deze content wordt niet direct gedeeld met de volgers van de creators. Dit geeft bedrijven de vrijheid om de gemaakte content in te zetten op hun eigen marketingplatformen of als onderdeel van betaalde advertentiecampagnes, gericht op het genereren van bereik, betrokkenheid, of conversies.
Waarom User Generated Content inzetten?
Volgens Nielsen vertrouwt maar liefst 92% van de consumenten authentieke, door gebruikers gemaakte content meer dan traditionele advertenties. UGC biedt daarom een waardevolle kans voor bedrijven om in te spelen op de groeiende vraag naar echtheid en oprechtheid in merkcommunicatie. Vooral op TikTok kun je niet meer om deze manier van adverteren heen. Ze adviseren het zelf: “don’t make ads, make TikToks.”
Bij SDIM begrijpen we het belang van UGC en helpen we je graag bij het ontwikkelen van een effectieve strategie. We ondersteunen je bij het identificeren van geschikte UGC-creators die perfect passen bij jouw merk en doelstellingen, en begeleiden je door het gehele proces om het maximale uit User Generated Content te halen.
Neem vrijblijvend contact op
Ben je overtuigd van de kracht van influencer marketing en UGC, en denk je eraan om het in te zetten? Neem dan meteen vrijblijvend contact met SDIM op.
In een intake-gesprek vertelt SDIM je graag over het landschap van influencers, de laatste influencer marketing trends en de influencer marketing aanpak. Op basis van dit gesprek kun je een offerte en next steps ontvangen.