Deurbeslag
Content & creatie

Online Deurbeslagshop: Hoe influencer marketing leidt tot een loyale community van merkambassadeurs

Online Deurbeslagshop, zocht naar manieren om hun Instagram-volgers te laten groeien en meer betrokkenheid met hun doelgroep te creëren. Met behulp van een influencer marketing strategie van SDIM werd een loyale community van merkambassadeurs opgebouwd. Door gerichte samenwerkingen met influencers via het platform Influentials zagen ze een enorme groei in volgers, naamsbekendheid en website-verkeer.

  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner
  • Zeer specialistisch in elke discipline
  • Meetbaar rendement als uitgangspunt
  • Data-driven & resultaatgericht
  • Heldere taal, no nonsense
  • Een van de grootste onafhankelijke agencies van NL

Online Deurbeslagshop is een webwinkel die gespecialiseerd is in hoogwaardig deurbeslag. Ze werken sinds 2012 samen met SDIM. Sinds die tijd zijn er aanzienlijke successen geboekt op het gebied van advertising en SEO. Echter, een aantal vraagstukken bleven open. Vooral op het gebied van Instagram. De vraagstukken luidden als volgt:

  • Hoe stimuleren we de groei in volgers?
  • Hoe versterken we de betrokkenheid onder onze doelgroep?
  • Hoe worden klanten merkambassadeurs?
Volgers verhoogd van Online Deurbeslagshop

Een van de vraagstukken van Online Deurbeslagshop luidde: Hoe worden klanten merkambassadeurs? Het grootste deel van de consumenten geeft aan de (e)Word-of-mouth de belangrijkste invloed is op hun aankoopbeslissing. Dit betekent dat digitale mond-tot-mondreclame consumenten positief of negatief beïnvloedt. Wanneer je strategische en gestuurde marketingactiviteit inzet voor het product, merk of bedrijf, dan doet de (e)WOM zijn werk. Influencers vormen hierbij de katalysator tot merkambassadeur. Het resultaat:

  • Meer naamsbekendheid
  • Hoger vertrouwen
  • Groei in klanten
  • Content creatie

Influencer marketing heeft voor ons al veel naamsbekendheid opgeleverd. We zijn hierdoor in een korte tijd op social media enorm gegroeid in het aantal volgers en bereik. Het is onwijs leuk om te zien hoe influencers op hun eigen creatieve manier onze producten promoten, wat ons natuurlijk ook weer nieuwe klanten oplevert.

Brenda de Wagt van Online Deurbeslagshop
Content creator bij Online Deurbeslagshop
Brenda de Wagt

Op het gebied van social media heb je verschillende niveaus van betrokkenheid. We lichten ze kort toe:

  • Consumeren: Volgers zien en lezen de content
  • Bijdragen: Volgers reageren op de door jou gemaakte content
  • Cocreëren: Volgers maken content over jouw merk


Wanneer je het niveau van cocreëren hebt behaald, heb je het hoogste punt van merkambassadeurschap bereikt. Een merkambassadeur is iemand die tevreden en loyaal is naar jouw product of merk. Ze staan volledig achter je en wijzen andere consumenten op de voordelen en waarden van het product of merk.

Maar, welke stappen moet je zetten om influencer marketing te laten leiden tot een loyale community van merkambassadeurs? Wij zetten het voor je op een rijtje:

  • Doelgroepanalyse: Om te beginnen start je met een doelgroep analyse. Wie is de doelgroep en wat is hun activiteit op social media? Het is belangrijk om deze werkwijze data-driven aan te pakken. Bekijk de social statistieken en houd die goed in de gaten.
  • Samenwerking met influencers: De volgende stap is het opzetten van de samenwerking met influencers. In het geval van Online Deurbeslagshop ging dit middels een barterdeal. Op die manier jaag je de naamsbekendheid en co-creatie aan.
    • Voorbeeld: Influencers mochten voor een X bedrag producten kopen bij Online Deurbeslagshop in ruil voor content. Daarnaast mochten ze een tegoedbon verloten onder hun volgers om zo een interactief element toe te voegen. Door middel van de winactie kwam de zichtbaarheid onder andere op gang en die had een positieve invloed op de betrokkenheid.
  • Evalueren: Na een campagneperiode worden de resultaten geëvalueerd en die data wordt weer ingezet voor de volgende campagne.

Deze werkwijze heeft SDIM twee jaar lang structureel ingezet voor Online Deurbeslagshop. Iedere 6 weken begon er een nieuwe campagne. Het voordeel van de influencers is dat ze de producten van Online Deurbeslagshop nog jaren taggen in posts en positief benoemen door middel van (e)WOM. Wanneer ze een interieurfoto plaatsen, bijvoorbeeld van de badkamer, zal het deurbeslag vaak zichtbaar zijn op de foto. Zelfs ver nadat de campagne voorbij is. Zo heeft Online Deurbeslagshop nog jarenlang profijt van de barterdeal.

Groei volgers Online Deurbeslagshop Instagram
In januari 2020 zijn we begonnen met user generated content van Influencers. Vanaf juli 2020 zijn we gestart met winacties in combinatie met Influencers. Vanaf dat moment zijn deze winacties always-on.
ODS

Samenwerken als
Online Deurbeslagshop?

Contact

Door middel van de structurele, data-driven social strategie, heeft SDIM voor Online Deurbeslagshop mooie resultaten geboekt. 

  • Groei volgers: Van 160 Instagram-volgers naar 4.450+ volgers binnen drie jaar. Dat is een groei van ruim 2600%.
  • Co-creatie: Waar in 2019 online niet over Online Deurbeslagshop gesproken werd, worden er nu 25 berichten per maand op Instagram geplaatst via co-creatie
    • Slechts twee hiervan zijn maandelijks betaalde samenwerkingen
  • Naamsbekendheid: Maandelijks bereik van 300.000 tot 400.000 weergaves, waarvan 160.000 unieke accounts op Instagram
  • Website traffic: Gemiddeld 500 bezoekers per maand naar de website vanuit Instagram
    • 45% bounce
    • 3 pagina’s/sessie
    • Sessieduur van 1:30 minuut

Online Deurbeslagshop wordt niet alleen goed gevonden online, ze zijn toonaangevend als interieurspecialist.

Zo zie je dat alle niveaus van betrokkenheid worden gehaald. Door de stijging van weergaves op Instagram, wordt de content meer geconsumeerd. Daarnaast reageren volgers op de gemaakte content en als kers op de taart wordt ook het derde, en hoogste niveau bereikt: de co-creatie. In dit niveau maken volgers content over het merk. De drie niveaus van betrokkenheid zie je dus goed terug in de resultaten.

Deze cijfers zijn extra bijzonder omdat deurbeslag een niche doelgroep betreft. Een niche doelgroep is vaak lastig te bereiken. Daarom is influencer marketing een mooie tool om in te zetten voor deze niche doelgroep.

De samenwerking met de influencers verliep via het platform Influentials. Influentials is een platform voor zowel bedrijven als influencers. Bedrijven kunnen op dit platform de juiste influencer(s) voor hun campagnes selecteren. De influencer krijgt de opdracht van het bedrijf. Het platform meet de resultaten van de campagne. Daarnaast regelt Influentials de financiële afhandeling wanneer je werkt met een fee. Het bedrag wordt pas betaald op het moment dat de afgesproken resultaten zijn behaald. Door middel van Influentials kon SDIM doelgericht en met een efficiënte aanpak te werk gaan. Er was geen hustle voor Online Deurbeslagshop of de influencer. Langdurige relaties werden opgebouwd. Perfect dus voor het opbouwen van een goede Instagram-community!

Zij waren betrokken bij deze case

Gwoon Sun Lai
Team lead content
Tom Duivenvoorden
Teamlead SEO
Melissa van Ketel
Content marketeer
Ruud Oostdam
Team lead relatiebeheer & sales
Stefan Rooijakkers
Manager SEO & content