YouTube
YouTube is wereldwijd het belangrijkste en grootste videoplatform. Ook is het de op één na (na Google) grootste zoekmachine ter wereld. En zoals dat met iedere vorm van media gaat: als de doelgroep er te vinden is, wil je daar als organisatie (adverteerder) ook aanwezig zijn. Door het hoge zoekvolume en uitgebreide targeting mogelijkheden kunnen adverteerders zeer specifieke doelgroepen, zonder waste, bereiken. Een uitstekende combinatie met reguliere TV-spots.
- Het grootste videoplatform voor alle doelgroepen
- Adverteren via YouTube is goedkoper dan op TV én de doelgroep targeting is zeer specifiek
- Meer dan 70% van de kijkers geeft aan dat ze via YouTube nieuwe merken leren kennen
YouTube is het grootste videoplatform van elke leeftijdscategorie
Veel adverteerders denken dat YouTube met name populair is onder een jonge doelgroep. En hoewel kinderen en jongeren inderdaad goed te bereiken zijn via YouTube, laat onderstaande grafiek zien dat YouTube in Nederland het grootste videoplatform onder elke leeftijdsgroep is.
YouTube Marketing: de mogelijkheden
YouTube is inmiddels zo groot dat er een hoop mogelijkheden zijn om je merk onder de aandacht te brengen. Sterker nog: er zijn inmiddels een hoop beroemdheden ontstaan dankzij YouTube, de welbekende influencers. Als bedrijf zijn er verschillende mogelijkheden interessant.
Een eigen YouTube kanaal
Bind de doelgroep aan je merk met relevante en boeiende video’s.
YouTube Advertising
Van generieke campagnes tot specifieke remarketing campagnes via YouTube of van YouTube gebruikers. Benieuwd wat het effect is geweest van de YouTube campagne op je naamsbekendheid? Dit kan via YouTube Brand Lift Studies.
YouTube SEO
Het optimaliseren van de organische vindbaarheid binnen de YouTube en Google zoekresultaten.
YouTube Analytics
Het inzichtelijk maken van alle data uit het YouTube kanaal en de YouTube advertising campagnes.
YouTube Marketing: waar kan SDIM je bij helpen?
Als Premier Google Partner zijn we bij SDIM altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen bij YouTube en hebben we toegang tot de bèta’s. Uiteraard zorgen wij dat ook onze klanten hiervan op de hoogte zijn en waar mogelijk aan kunnen deelnemen.
Is adverteren op YouTube helemaal nieuw voor je? Of ben je juist een ervaren YouTube adverteerder? SDIM kan je met het volgende helpen:
- Het aanmaken en inrichten van een YouTube kanaal.
- YouTube SEO (het verbeteren van de vindbaarheid van jouw kanaal en video’s).
- YouTube contentstrategie.
- Videocreatie advies.
- Contentplanning.
- YouTube Advertising.
- Ter promotie van je kanaal en video’s.
- Ter promotie van je merk, product of dienst.
- Als onderdeel van je totale (online) marketing strategie.
Voordelen van YouTube Advertising
Youtube Advertising is goedkoper (GRP) dan TV, op specifieke doelgroepen:
- Je kunt jouw doelgroep zéér gericht targeten.
- Geen onnodige waste
- Je bent vaak de enige spot/adverteerder
- Bestaande TV-spot kan, met kleine aanpassingen, worden gebruikt
- Je kunt simpel via Google Ads campagne adverteren in YouTube
- Je ad heeft de volle aandacht omdat deze altijd volgt na een actie van de viewer
- Je betaalt desgewenst alleen voor werkelijk volledig bekeken ads
In-stream
De ad verschijnt voor, of tijdens, een andere video. Deze kan als “skip-ad” worden ingekocht.
In-display
De ad verschijnt als “suggested video”. De gehele video is de ad.
In-search
De ad wordt getoond door zoektermen, vooral geschikt voor langere video’s ads. De ad is de video.
Remarketing
Zowel van de gebruiker die de gehele video heeft bekeken als de gebruikers die video’s van je YouTube kanaal hebben bekijken.
YouTube Advertentietypen en targeting
Door het brede scala aan advertentiemogelijkheden is adverteren op YouTube voor vrijwel elk bedrijf en budget geschikt. Voor adverteerders heeft YouTube op dit moment meerdere opties voor het tonen van een video-advertentie.
De targeting mogelijkheden zijn divers en nemen nog steeds toe. Demografisch, onderwerpen en interesses, keywords, kanalen en de mogelijkheden veranderen snel, dus wij adviseren je graag.