
Het gebruik van generatieve-AI is niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Zowel in het gebruik van dagelijkse taken als tot op de werkvloer. Maar wat zijn nou de valkuilen en hoe zet je generatieve-AI in?
Gebruik AI voor content
Onderzoek van Adobe laat zien dat generatieve-AI voor diverse use-cases wordt gebruikt door consumenten. Uit een survey onder 5000 Amerikanen komen onder andere de volgende resultaten naar voren:
- 39% van de respondenten geeft aan aan generatieve-AI voor online shopping te gebruiken
- 55% van de respondenten gebruikt generatieve-ai voor onderzoek te gebruiken
- 47% van de respondenten geeft aan AI in te zetten voor productaanbevelingen
Ook werknemers gebruiken natuurlijk generatieve-AI:
- 61% van alle werknemers gebruikt of gaat generatieve AI gebruiken
- 68% van de werknemers geeft aan dat het gebruik van AI hen helpt om klanten beter te bedienen
- 67% van de werknemers zegt dat het gebruik van generatieve-AI hen in staat helpt om andere technologieën beter te gebruiken.
Usecases van generatieve-AI
De mogelijkheden om generatieve-AI in te zetten voor marketeers is nagenoeg eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het optimaliseren van je productinformatie op je website of je feed
- Vertalen van je content naar andere talen
- Schrijven van content voor je social media, je website of advertenties
- Brainstormen en onderzoek
- Grote hoeveelheden informatie samenvatten of te doorzoeken
- Beeld- en videocreatie
- Het maken van AI-avatars om informatie te presenteren
Kwaliteit van AI-content
Gebruik van generatieve-AI is niet zonder gevaren. Als je kijkt naar de valkuilen van generatieve-AI, dan kan je er niet omheen, dat de kwaliteit van de output een belangrijke factor is.
Onderzoek van Columbia Journalism Review laat zien dat ai-chatbots / ai-zoekmachines in algemeenheid slecht zijn in het geven van correcte antwoorden. Dit was niet een probleem dat alleen bij één specifieke chatbot speelde, maar bij alle acht geteste chatbots. Dit is gezien hoe generatieve-AI werkt an sich niet heel verrassend. Het probleem wordt versterkt doordat chatbots niet (voldoende) aangeven dat zij een antwoord op een vraag niet weten. In plaats daarvan verzinnen zij een antwoord en creëren daarbij bronnen ter onderbouwing. Er is hierbij geen verschil in kwaliteit tussen betaalde en gratis varianten van chatbots. Er is wel een verschil hoe het incorrecte antwoord werd gebracht. Betaalde chatbots brachten het incorrecte antwoord met meer zelfverzekerdheid over.
Ook onderzoek van de BBC laat zien dat chatbots verre van feilloos zijn. In hun onderzoek van vier chatbots die informatie op het internet kunnen opzoeken zagen zij dat:
- 51% van alle antwoorden “significant issues” bevatten
- 19% van alle antwoorden “factual errors” bevatten
- 13% van alle quotes niet-vindbaar waren of aangepast waren
Iedereen heeft ondertussen weleens onderzoeken meegekregen waarin AI beter in staat was om tumoren sneller te herkennen dan artsen. Ook hier laat een uitgebreid onderzoek zien dat AI potentie heeft, maar zeker nog niet feilloos is.
Perceptie van AI-content
Los van de objectieve kwaliteit van content dat gemaakt is door generatieve-AI is er nog een subjectieve factor waar rekening mee moet worden gehouden, namelijk de perceptie van de doelgroep. Onderzoek van MIT laat zien dat ChatGPT-4 in staat is om content te produceren dat hoger wordt gewaardeerd op kwaliteit dan content dat door experts handmatig is geschreven. Het ging hierbij om content voor producten en content voor advertentiecampagnes.
Uit dit onderzoek blijkt dat er een voorkeur is voor content dat is geschreven door mensen. Dit uit zich in een hogere gepercipieerde kwaliteit van de content als lezers weten dat deze door een mens is geschreven. De gepercipieerde kwaliteit werd niet beïnvloed als lezers wisten dat de auteurs AI hebben gebruikt.
Tips voor het gebruik van generatieve-AI
Het gebruik van generatieve-AI draagt zeker bij aan een efficiëntere workflow. Het vereist wel een aantal. Hier volgen enkele tips:
Gebruik generatieve-AI zo gericht mogelijk
Test de verschillende tools en modellen en ontdek de zwaktes. Pas hierop het gebruik aan. Denk bijvoorbeeld aan de prompts. Maak prompts zo specifiek mogelijk en voeg specifieke databronnen toe. Hoe meer vrijheid je de AI geeft om er zelf iets van te maken. Hoe groter de kans ook is dat er iets wordt opgeleverd wat feitelijk onjuist is.
De modellen worden doorlopend geoptimaliseerd. Blijf daarom altijd evalueren wat de actuele sterktes en zwaktes zijn. Elk update brengt (in potentie) nieuwe sterktes of zwaktes met zich mee.
Bekijk of het model wat je wilt inzetten ook ontworpen is voor jouw usecase. Een generatieve-AI dat is ontworpen voor het schrijven van teksten zal niet accuraat weersverwachtingen kunnen geven.
Realiseer dat generatieve-AIs geprogrammeerd zijn om zo efficiënt mogelijk te werken. Dit heeft impact op de input dat wordt meegenomen en daarmee ook de output die wordt opgeleverd.
Controleer altijd de content dat is opgeleverd
Zorg ervoor dat de content die door AI wordt opgeleverd altijd voorzien is van bronvermelding, waarmee controleren of wat geschreven is ook feitelijk waar is. Nu is niet elke bron natuurlijk even nuttig, dus probeer daarin altijd relevante bronnen gelijk te geven.
Alleen kijken of er een bronvermelding wordt gegeven is niet voldoende. Onderzoek laat zien dat diverse chatbots bronnen en quotes verzinnen. Controleer daarom of de informatie überhaupt terugkomt in de bronnen, maar ook of deze volledig overeenkomt.
Speel in op de voorkeur voor menselijk gecreëerde content
AI kan content produceren met een hoge waardering van kwaliteit. Echter, de perceptie van kwaliteit neemt toe als duidelijk is dat er een menselijk aspect is. Het gaat daarom niet alleen om hoe de content wordt gemaakt, maar ook om de presentatie hiervan. Het is aannemelijk dat dezelfde inhoud die door een mens in een video wordt gepresenteerd beter wordt gewaardeerd door je doelgroep dan als dezelfde content door AI-avatars in een video wordt gepresenteerd.
Het is daarom ook aannemelijk dat productinformatie waarbij je duidelijk laat zien dat het is geschreven door een menselijk auteur kwalitatiever wordt beoordeeld, dan wanneer dit niet zo is.
De kracht van generatieve-AI met een menselijke touch
Het is duidelijk dat generatieve-AI een blijvertje is en op veel vlakken het leven een stuk makkelijker maakt. De vraag is niet of je generatieve-AI moet inzetten, maar met name hoe. Het is hier met name van belang te weten welke valkuilen er zijn en hoe je voorkomt dat dit negatieve gevolgen heeft voor jou als bedrijf en merk.
Het gebruik van generatieve-AI is niet meer weg te denken in de huidige maatschappij. Zowel in het gebruik van dagelijkse taken als tot op de werkvloer. Maar wat zijn nou de valkuilen en hoe zet je generatieve-AI in?
Gebruik AI voor content
Onderzoek van Adobe laat zien dat generatieve-AI voor diverse use-cases wordt gebruikt door consumenten. Uit een survey onder 5.000 Amerikanen komen onder andere de volgende resultaten naar voren:
- 39% van de respondenten geeft aan aan generatieve-AI voor online shopping te gebruiken
- 55% van de respondenten gebruikt generatieve-AI voor onderzoek te gebruiken
- 47% van de respondenten geeft aan AI in te zetten voor productaanbevelingen
Ook werknemers gebruiken natuurlijk generatieve-AI:
- 61% van alle werknemers gebruikt of gaat generatieve AI gebruiken
- 68% van de werknemers geeft aan dat het gebruik van AI hen helpt om klanten beter te bedienen
- 67% van de werknemers zegt dat het gebruik van generatieve-AI hen in staat helpt om andere technologieën beter te gebruiken.
Use-cases van generatieve-AI
De mogelijkheden om generatieve-AI in te zetten voor marketeers is nagenoeg eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het optimaliseren van je productinformatie op je website of je feed
- Vertalen van je content naar andere talen
- Schrijven van content voor je social media, je website of advertenties
- Brainstormen en onderzoek
- Grote hoeveelheden informatie samenvatten of te doorzoeken
- Beeld- en videocreatie
- Het maken van AI-avatars om informatie te presenteren
Kwaliteit van AI-content
Gebruik van generatieve-AI is niet zonder gevaren. Als je kijkt naar de valkuilen van generatieve-AI, dan kan je er niet omheen, dat de kwaliteit van de output een belangrijke factor is.
Onderzoek van Columbia Journalism Review laat zien dat AI-chatbots / AI-zoekmachines in algemeenheid slecht zijn in het geven van correcte antwoorden. Dit was niet een probleem dat alleen bij één specifieke chatbot speelde, maar bij alle acht geteste chatbots. Dit is gezien hoe generatieve-AI werkt an sich niet heel verrassend. Het probleem wordt versterkt doordat chatbots niet (voldoende) aangeven dat zij een antwoord op een vraag niet weten. In plaats daarvan verzinnen zij een antwoord en creëren daarbij bronnen ter onderbouwing. Er is hierbij geen verschil in kwaliteit tussen betaalde en gratis varianten van chatbots. Er is wel een verschil hoe het incorrecte antwoord werd gebracht. Betaalde chatbots brachten het incorrecte antwoord met meer zelfverzekerdheid over.
Ook onderzoek van de BBC laat zien dat chatbots verre van feilloos zijn. In hun onderzoek van vier chatbots die informatie op het internet kunnen opzoeken zagen zij dat:
- 51% van alle antwoorden “significant issues” bevatten
- 19% van alle antwoorden “factual errors” bevatten
- 13% van alle quotes niet-vindbaar waren of aangepast waren
Iedereen heeft ondertussen weleens onderzoeken meegekregen waarin AI beter in staat was om tumoren sneller te herkennen dan artsen. Ook hier laat een uitgebreid onderzoek zien dat AI potentie heeft, maar zeker nog niet feilloos is.
Perceptie van AI-content
Los van de objectieve kwaliteit van content dat gemaakt is door generatieve-AI is er nog een subjectieve factor waar rekening mee moet worden gehouden, namelijk de perceptie van de doelgroep. Onderzoek van MIT laat zien dat ChatGPT-4 in staat is om content te produceren dat hoger wordt gewaardeerd op kwaliteit dan content dat door experts handmatig is geschreven. Het ging hierbij om content voor producten en content voor advertentiecampagnes. Uit dit onderzoek blijkt dat er een voorkeur is voor content dat is geschreven door mensen. Dit uit zich in een hogere gepercipieerde kwaliteit van de content als lezers weten dat deze door een mens is geschreven. De gepercipieerde kwaliteit werd niet beïnvloed als lezers wisten dat de auteurs AI hebben gebruikt.
Tips voor het gebruik van generatieve-AI
Het gebruik van generatieve-AI draagt zeker bij aan een efficiëntere workflow. Het vereist wel een aantal. Hier volgen enkele tips:
Gebruik generatieve-AI zo gericht mogelijk
Test de verschillende tools en modellen en ontdek de zwaktes. Pas hierop het gebruik aan. Denk bijvoorbeeld aan de prompts. Maak prompts zo specifiek mogelijk en voeg specifieke databronnen toe. Hoe meer vrijheid je de AI geeft om er zelf iets van te maken. Hoe groter de kans ook is dat er iets wordt opgeleverd wat feitelijk onjuist is. De modellen worden doorlopend geoptimaliseerd. Blijf daarom altijd evalueren wat de actuele sterktes en zwaktes zijn. Elk update brengt (in potentie) nieuwe sterktes of zwaktes met zich mee.
Bekijk of het model wat je wilt inzetten ook ontworpen is voor jouw use-case. Een generatieve-AI dat is ontworpen voor het schrijven van teksten zal niet accuraat weersverwachtingen kunnen geven. Realiseer dat generatieve-AI’s geprogrammeerd zijn om zo efficiënt mogelijk te werken. Dit heeft impact op de input dat wordt meegenomen en daarmee ook de output die wordt opgeleverd.
Controleer altijd de content dat is opgeleverd
Zorg ervoor dat de content die door AI wordt opgeleverd altijd voorzien is van bronvermelding, waarmee controleren of wat geschreven is ook feitelijk waar is. Nu is niet elke bron natuurlijk even nuttig, dus probeer daarin altijd relevante bronnen gelijk te geven. Alleen kijken of er een bronvermelding wordt gegeven is niet voldoende. Onderzoek laat zien dat diverse chatbots bronnen en quotes verzinnen. Controleer daarom of de informatie überhaupt terugkomt in de bronnen, maar ook of deze volledig overeenkomt.
Speel in op de voorkeur voor menselijk gecreëerde content
AI kan content produceren met een hoge waardering van kwaliteit. Echter, de perceptie van kwaliteit neemt toe als duidelijk is dat er een menselijk aspect is. Het gaat daarom niet alleen om hoe de content wordt gemaakt, maar ook om de presentatie hiervan. Het is aannemelijk dat dezelfde inhoud die door een mens in een video wordt gepresenteerd beter wordt gewaardeerd door je doelgroep dan als dezelfde content door AI-avatars in een video wordt gepresenteerd. Het is daarom ook aannemelijk dat productinformatie waarbij je duidelijk laat zien dat het is geschreven door een menselijk auteur kwalitatiever wordt beoordeeld, dan wanneer dit niet zo is.
De kracht van generatieve-AI met een menselijke touch
Het is duidelijk dat generatieve-AI een blijvertje is en op veel vlakken het leven een stuk makkelijker maakt. De vraag is niet of je generatieve-AI moet inzetten, maar met name hoe. Het is hier met name van belang te weten welke valkuilen er zijn en hoe je voorkomt dat dit negatieve gevolgen heeft voor jou als bedrijf en merk.
Hulp nodig met gen-AI?