SDIM collega Chloe Fonville

Brandbook laten ontwikkelen en maken

Een sterk merk bouw je op vanuit een krachtig en samenhangend fundament, bestaande uit een merkstrategie en een brandbook. Een brandbook vertaalt de merkstrategie naar concrete richtlijnen voor de visuele identiteit. Ontdek wat de voordelen van een brandbook zijn en hoe SDIM de ontwikkeling van een brandbook aanpakt.

  • Ons creatieve team heeft jarenlange ervaring bij het ontwikkelen van sterke brands
  • Een brandbook vertaalt je merkstrategie naar concrete richtlijnen voor de visuele identiteit
  • Een redesign op een bestaande huisstijl? Ook hiervoor is SDIM de juiste partij

Een brandbook is het visuele fundament van jouw merk

Een brandbook is een strategisch document dat de visuele identiteit van een merk vastlegt. Het bevat richtlijnen voor het gebruik van visuele elementen zoals logo’s, kleurenpaletten, typografie, grafische elementen, fotografie en de tone of voice. Het brandbook dient als een leidraad voor iedereen die met het merk werkt; van interne teams tot externe partners. Het zorgt ervoor dat het merk op een consistente manier wordt gepresenteerd.

Voorbeeld van een brandbook door SDIM

Waarom kiezen voor een brandbook?

  • Unieke merkpositionering: Het brandbook helpt om je merk te onderscheiden van de concurrentie, met een eigen unieke stijl en tone of voice. Het sluit naadloos aan op jouw merkverhaal en bereikt de doelgroep effectief. 
  • Consistente merkcommunicatie: Een brandbook zorgt ervoor dat je merk overal en altijd consistent wordt gepresenteerd. 
  • Binding met de doelgroep: Het versterkt het vertrouwen en de emotionele connectie met de doelgroep. 
  • Duidelijkheid voor het team: Intern biedt een brandbook heldere richtlijnen, wat helpt bij het maken van beslissingen in campagnes, social media en meer.

Wij helpen merken groeien

Onze aanpak: van strategie naar creativiteit

Bij de ontwikkeling van een brandbook komen strategie en creativiteit samen. Het brandbook vertaalt jouw merkwaarden en doelen door naar visuele richtlijnen. 

1. Briefing en debrief

We beginnen met een kennismaking waarin we jouw wensen bespreken en onze aanpak toelichten.

2. Interview

In deze fase gaan we in gesprek met jou en je team. We willen alles weten over jullie drijfveren, bedrijfsambities, doelgroep en concurrenten. Dit geeft ons een goed beeld van de merkpersoonlijkheid die bij jullie past.

3. Analysefase

Naast de kwalitatieve inzichten, analyseren we ook data van je website, social media, en beschikbare onderzoeken over je doelgroep en de markt. Dit helpt ons een compleet beeld te krijgen van het speelveld waarin je opereert.

4. Merkstrategie

Vervolgens gaan onze strategen aan de slag met het ontwikkelen van een ijzersterke, onderscheidende merkstrategie, die niet alleen past bij het merk, maar die ook volledig is afgestemd op de doelgroep.

5. Presentatie & evaluatie

Na afronding van de strategie volgt er een presentatie aan het team. Na deze sessie is het mogelijk om feedback te geven.

6. Ontwikkeling brandbook

Wanneer de merkstrategie staat, wordt, op basis van de strategie, de creatieve invulling bepaald. We ontwikkelen richtlijnen voor het logo, de kleuren, de typografie, de grafische elementen en indien gewenst de tone of voice. Al deze elementen vormen samen een unieke en krachtige visuele merkpersoonlijkheid.

7. Reviewmoment

Wanneer de eerste richtlijnen voor de creatieve invulling zijn bepaald, vindt er een reviewmoment plaats met jou als klant. Pas wanneer jij net zo blij bent met de gekozen stijl als wij, gaan we verder met de volledige uitwerking van het brandbook.

8. Re)design logo

Indien gewenst neemt SDIM ook het logo onder handen. Dit kan zowel een geheel nieuw logo ontwerp zijn, als een redesign op een bestaand logo. 

9. Presentatie en evaluatie

We presenteren het brandbook aan jou en aan je team. Zo zorgen we ervoor dat iedereen die met de nieuwe stijl aan de slag gaat, weet hoe deze gebruikt dient te worden. 

10. Executiefase

Wanneer het brandbook compleet is, bieden we verdere ondersteuning aan bij het doorvoeren van de nieuwe visuele stijl in alle communicatie-uitingen.

Een aantal van
onze creativelingen