21 april 2023

Waarom (bijna) elke advertiser Server Side Google Tag Manager zou moeten gebruiken

6 minuten lezen
App tracking

Iedere online marketeer doet er alles aan om het maximale te halen uit zijn online marketing inspanningen en kosten. Google Analytics en data in de advertentieplatformen zoals Google of Facebook dienen hiervoor als basis voor optimalisaties en beslissingen. Echter is deze data zonder Server Side Google Tag Manager onvolledig en krijgen de algoritmes niet de optimale data binnen. Een van de oplossingen? Server Side Google Tag Manager.

Google Tag Manager (GTM) is een tool die marketeers gebruiken om het beheer van trackingcodes en het verzamelen van data van een website te vergemakkelijken. Met GTM kunnen marketeers tags en triggers instellen om verschillende soorten gegevens te verzamelen, zoals paginaweergaven, klikken, formulierverzendingen, transacties en nog veel meer. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers en om gerichte marketingacties te ondernemen. Informatie vanuit Google Tag Manager dient als basis voor je tracking en algoritmes.

Server Side Google Tag Manager (SGTM) is een variant van GTM waarbij de tags niet worden uitgevoerd in de browser van de gebruiker, maar op de server van de website. Dit biedt verschillende voordelen ten opzichte van de traditionele client side tracking. Bij SDIM gebruiken we doorgaans een hybride vorm waarin de aangepaste client side Google Tag Manager informatie doorgeeft aan de Server Side Google Tag Manager met minimale last van adblockers, browserpreventies en andere zaken die de tracking schaden.

Om te begrijpen wat Server Side Tracking is leggen wij eerst uit wat Client Side Tracking is. Bij Client Side Tracking worden metingen op het apparaat van de websitebezoeker uitgevoerd. Dit gebeurt vanuit de browser waarmee de bezoeker een website bezoekt. Hierbij geeft de browser informatie aan client side Google Tag Manager die vanuit de browser direct informatie stuurt naar third parties zoals Google Analytics, Google Ads etcetera. Adblockers en browsers kunnen ingrijpen door het signaal vanuit de tag te blokkeren richting de kanalen.

cgtm

Hoe client side Google Tag Manager eruit ziet schematisch

Bij Server Side Tracking worden metingen vanaf een aparte server afgevuurd (in plaats van de browser van de bezoeker). Bij een websitebezoek wordt er eerst vanuit de browser (Client Side) een signaal gestuurd naar de server. Op basis van dat signaal worden vervolgen vanuit de server alle metingen naar de nodige platformen gestuurd. Naast dit maken we ook aanpassingen in de implementatie van de scripts in de client side, zodat tracking preventies op de client side vrijwel weg zijn.

sgtm

Hybride vorm van SGTM waarbij cGTM doorgeeft naar de sGTM.

Wat levert het nou voor voordelen op, dat SGTM? Een aantal voordelen zetten we hieronder op een rijtje:

Een van de belangrijkste voordelen van SGTM is dat het meer data kan registreren. Adblockers kunnen geen metingen vanaf de server blokkeren, waardoor er grofweg 10-15% meer data kan worden geregistreerd die anders verloren zou gaan. Dit betekent dat er meer conversies kunnen worden geïdentificeerd en dat marketeers betere inzichten kunnen krijgen in het gedrag van gebruikers. Hiermee pak je juist informatie van een doelgroep die je vaak zou missen.

Met SGTM hebben marketeers volledig beheer over alle metingen die vanaf de server worden afgevuurd. Dit in tegenstelling tot client side tracking, waarbij tags soms data van de site kunnen scrapen. Zo meet een Facebook pixel en/of TikTok pixel ook zaken zoals toetsaanslagen en klikken op alle elementen Met SGTM kunnen marketeers er zeker van zijn dat de data die wordt verzameld betrouwbaar en nauwkeurig is. Daarnaast is er volledige controle op welke informatie wel of niet ergens heen gaat. Wil je bijvoorbeeld geen IP-adressen delen met Google of Facebook? Geen probleem, halen we dat eruit.

Een ander voordeel van SGTM is dat het de mogelijkheid biedt om first-party cookies te plaatsen. Omdat de server op het eigen subdomein draait, kunnen cookies first-party worden geplaatst. Dit betekent dat marketeers meer controle hebben over de data die wordt verzameld en dat er minder kans is op verlies van gegevens door third-party cookies die worden geblokkeerd. Ook de nieuwste tracking preventies op dit moment van Safari rondom cookies gezet door third parties is geen issue voor SGTM, maar wel voor de standaard manieren. Dit terwijl er uiteraard volledig wordt voldaan aan de AVG.

Ten slotte bevordert SGTM de laadsnelheid van de website. Dit komt omdat het aantal tags dat bij de gebruiker (client side) wordt afgevuurd, wordt verminderd door de tags vanaf een server af te vuren. Dit betekent dat de website sneller laadt en dat gebruikers een betere ervaring hebben op de website. Uiteindelijk leidt dit tot meer conversies, want een snelle website is cruciaal voor het conversieratio van een website.

  • Customer Journey beter in kaart te brengen door langere cookies
  • Attributie weer beter (onmogelijk anders straks goed met cookieless era)
  • Gebruikersrapporten vollediger (ook bezoekers die ‘ouderwetse’ metingen blokkeren)
  • Dichter bij 100% van de data
  • Optimaal ROAS bepalen (over langere termijn), ook hogere funnel fases die verkeer wel naar de website sturen en je nu vaak kwijt bent qua conversiedata
  • Beter campagnes sturen / optimaliseren want meer data voor de algoritmes
  • Elke klant kan nu Facebook Conversion API -> Niet langer CMS afhankelijk voor plugins
  • Cookies langer houdbaar, worden niet meer automatisch geblokkeerd/verwijderd door browsers

Bij SDIM zijn we altijd transparant en zoals altijd heeft alles ook een aantal nadelen. Deze zetten we daarom hieronder dan ook op een rijtje:

De setup van Server Side Tracking heeft iets meer voeten in de aarde dan een reguliere Client Side Tracking setup.

Niet alle (advertising) platformen ondersteunen momenteel het gebruik van Server Side Tracking. Zo voldoen LinkedIn en Microsoft Advertising bijvoorbeeld nog niet aan een mogelijkheid om de tracking via de server te laten lopen. Een gedeelte van je pixels zal dus via de client side blijven lopen. Uiteraard profiteren die wel alsnog van de mogelijkheid om alle cookies first-party te plaatsen en daardoor een langere attributietijd.

Uiteraard ben je eenmalig kosten kwijt voor de implementatie als je dit door een bureau zoals SDIM laat doen. Voor het gebruik van de servers betaal je daarnaast een maandelijkse fee. Dit kan op eigen servers, bij Google of bij partijen zoals Stape.io. Vanuit SDIM werken wij vaak met servers van Stape. Dit is namelijk stukken goedkoper dan wanneer je dit direct bij Google afneemt. Daarnaast zijn er nog enkele voordelen rondom implementaties en efficiëntie die je erbij krijgt via Stape zoals cookies verlengen en extra rondom adblockers heen.

PersonalProBusiness
Aantal requests per maand10.000500.0005.000.000
Aantal pageviews per maand (gem)1.00050.000500.000
Aantal servers135
Kosten bij StapeGratis$ 20,- (p.m.)$ 100,- (p.m.)
Kosten Google Cloud ter vergelijking Gratis$120, – (p.m.)$200, – (p.m.)

Kortom, SGTM biedt tal van voordelen voor online marketing, waaronder meer dataregistratie, de mogelijkheid om first-party cookies te plaatsen, meer controle op metingen en een verbeterde laadsnelheid van de website. Zoals we de blog al startten, zijn wij ervan overtuigd dat als je het maximale wilt halen uit je advertising, SGTM een onmisbare schakel is als je meer dan €1000 per maand aan mediabudget hebt. Je stuurt er optimaal je algoritmes mee, krijgt de juiste inzichten en laat ook je hogere funnel campagnes optimaal renderen. Het is dan ook zeker de moeite waard voor marketeers om deze variant van Google Tag Manager te overwegen.

Heb je vragen hierover of wil je ook aan de slag met Server Side Google Tag Manager? Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen naar de ideale oplossing voor jouw bedrijf.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *