De Volksuniversiteit in Rotterdam
Content & creatie

Zo stimuleerde een social media campagne een groei +507% cursisten voor Volksuniversiteit.nl

Hoe zorg je ervoor dat je als fysieke leerplek genoeg cursisten aantrekt in een wereld waarin kennisdeling voor zo’n groot deel digitaal verspreid wordt? Voor Volksuniversteit.nl heeft SDIM meerdere, succesvolle socialmediacampagnes gedraaid. Met nieuwe, frisse designs, doeltreffende targeting en het continu optimaliseren wist het team van specialisten indrukwekkende resultaten te bereiken. Waaronder dus een groei van +507% meer cursusaanmeldingen na de eerste campagneperiode. Hoe ons team dit resultaat voor elkaar kreeg? Ontdek het in deze case!

  • Data-gedreven aanpak voor maximale resultaten
  • Full-funnel strategien voor complete customer journey
  • Full-service digitale marketingpartner
  • Creatieve, verfrissende uitingen die inspireren en prikkelen
  • Effectieve targeting en segmentatie van doelgroepen
  • Bewezen trackrecord met indrukwekkende resultaatgroei
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring

Volksuniversiteit.nl is het toonaangevende online platform voor het complete cursusaanbod van álle aangesloten volksuniversiteiten in Nederland. Een ongekend breed landelijk leerscholennetwerk voor volwassenen, waar je terechtkunt voor elke denkbare vaardigheid – van pottenbakken tot webdevelopment, fotografie tot schilderen. Kortom, bijleren werd nog nooit zo toegankelijk en divers.

Maar ondanks dit uitgebreide aanbod, zag Volksuniversiteit.nl een dalende instroom via traditionele kanalen. De meetbaarheid liet bovendien te wensen over. Zij realiseerden zich dat een digitale marketingstrategie de sleutel vormde tot duurzame groei. Dus kwamen zij bij SDIM met één cruciale vraag: Hoe inspireren en bereiken we onze doelgroep zo effectief mogelijk via online media, zodat meer mensen een cursus volgen bij een lokale volksuniversiteit?

Met andere woorden: SDIM moest de online cursistenwerving naar een hoger niveau tillen. Een uitdaging die we met beide handen aangrepen!

Samen met Volksuniversiteit hebben onze specialisten de beste tactieken bepaald. Om de doelstelling te behalen, was een pushstrategie het meest relevant. De doelgroep door middel van verfrissende uitingen inspireren om iets nieuws te leren vanuit een datagedreven aanpak. Social media advertising was daarom de beste match voor dit vraagstuk.

SDIM stelde daarom een multidisciplinair team samen van advertising experts, data-analisten en creatievelingen. Volksuniversiteit maakte hierdoor een grote digitaliseringsslag door op het gebied van tracking en analytics. Want om te weten of je succesvol bent, moet je uiteraard eerst de inspanningen meetbaar maken. Daarnaast werkten de betrokken advertiser en contentspecialist een full funnel strategie uit om de doelgroep in elke fase van de customer journey te bereiken, te prikkelen en uiteindelijk te overtuigen. Hieruit ontstond een sterke, strategische mix van data, strategie en creativiteit.

Volksuniversiteit logo

Ook aan de slag?

Wil jij ook aan de slag met social media marketing,
zoals een advertising-campagne?
Of wil je jouw dataverzameling verbeteren?
Kom je er niet uit met een invalshoek voor jouw
campagne die creatief, maar ook data-driven is?

Contact

Na het in kaart brengen van de doelgroep, het analyseren van de behoeften vanuit de community én het spotten van trends, ontwikkelde het team van SDIM een inspirerende campagne met een data-driven grondslag. Per fase werden diverse uitingen gepresenteerd met als doel het prikkelen van de doelgroep.

  • See: In de See-fase van de customer journey draaide het om bereik genereren voor volksuniversiteiten: Jouw volksuniversiteit, dé plek om te leren. Hiervoor werd een breed scala aan ads gecreëerd om zo veel mogelijk te experimenteren en te leren.
  • Think: Tijdens de Think-fase wilden we het diverse aanbod verder benadrukken en showcasen om zo veel mogelijk relevante website clicks te verzamelen. Door middel van dynamische ads werden populaire cursussen uitgelicht, om de doelgroep te enthousiasmeren over het aanbod en de Unique Selling Points van de klant.
  • Do: De Do-fase hebben we voor deze klant concreet gehouden; weinig afleiding en concrete statements: Binnenkort start het aanbod, meld je snel aan. De combinatie tussen herkenbare kleuren en het terugkerende design, bleek de ideale match voor een actiegericht resultaat.

Door deze uitsplitsing en het deskundig monitoren van de campagne, verkreeg het team interessante insights. Met deze inzichten konden we zowel de campagneboodschappen en targeting verder uitsplitsen. Tijdens de twee campagnefases voerden we vele experimenten uit om hierdoor steeds meer relevante inzichten te verkrijgen over de doelgroep en de best scorende campagne. Wat indrukwekkende resultaten gaf!

Best scorende campagne in see-fase:

Volksuniversiteit campagne
Volksuniversiteit talen campagne

Best scorende campagne in think-fase:

Volksuniversiteiten campagne fotograferen
Volksuniversiteit campagne think fase

Best scorende campagne in do-fase:

Volksuniversiteit wat wil jij leren campagne
Volksuniversiteiten wat wil je leren campagne

Uiteindelijk heeft deze campagne vier keer gedraaid op diverse momenten, verspreid over een periode van 3 jaar.

Met de see-fase creëerden we een groot bereik. Deze groep mensen hebben we vervolgens met een doelgerichte boodschap getarget, waar het doel was om zo veel mogelijk verkeer naar de website te behalen. De CTR van deze campagne was hoger dan gemiddeld. Vervolgens was het belangrijk om deze groep mensen opnieuw te bereiken met een actiegerichte boodschap. Daarom hebben we in de do-fase ons gericht op retargeting van websitebezoekers. Deze groep liet hiermee namelijk al een vorm van interesse zien. In de do-fase hebben bovengemiddeld veel mensen geklikt naar de website. Hiervan heeft 41% doorgeklikt naar een specifieke cursus.

Na verdere optimalisaties en het doorvoeren van learnings op het gebied van advertising én creatives, kreeg de campagne in het nieuwe cursusjaar een vervolg. De opbouw van de campagne was in deze tweede fase hetzelfde. We hanteerden dus dezelfde metingen en targeting. Maar op basis van de verkregen inzichten, konden we de doelgroep verder uitsplitsen om zo doelgerichter een boodschap af te vuren. Zo hebben we een uitsplitsing gemaakt tussen de populaire stroming ‘Taal’ en ‘Creativiteit’. Voor deze doelgroepen hebben we specifieke content gemaakt om zo de doelgroep te bereiken op basis van hun interesses.

Met de campagne hebben we bijna twee miljoen mensen bereikt en scoorden we een CTR die zeer bovengemiddeld was. Dit droeg bij aan een groei van 507% in het aantal cursusaanmeldingen.

Door het goed uitvragen van de klant, het voorstellen van de best passende oplossing en een team van enthousiaste specialisten, behaalden we resultaten waar zowel SDIM als de klant erg trots op is!

Van initieel plan en vorming van projectteam tot daadwerkelijke uitvoering en budgetbewaking, al deze aspecten binnen onze sociale mediacampagne voor volksuniversiteiten werden door SDIM op een uitstekende wijze gemanaged. Door continu monitoring van resultaten – over 4 fases in 2 cursusjaren – werden in elke campagnefase weer aantoonbaar betere resultaten behaald.

Rene de Kok van Cultuurconnectie en Volksuniversiteit
Commercieel Manager van Cultuurconnectie en Volksuniversiteit.nl
René de Kok

De socialmediacampagnes voor volksuniversiteit.nl zijn tot stand gekomen in opdracht van en in samenwerking met Cultuurconnectie en de Stichting tot Steun aan het Volksuniversiteitswerk

Zij waren betrokken bij deze case

Sabine Ligtenberg
Digital advertising specialist
Jesse Wieleman
Team lead data & analytics
Dirko Borst
Digital advertising specialist & client lead
Don de Haan
Digital advertising specialist
Justin van Leeuwen
Digital advertising specialist
Céline van Veen
Digital advertising specialist