Emerce Google Analytics User Conference 2018

HomeBerichtenEmerce Google Analytics User Conference 2018
Geplaatst 14 december 2018 - Geschreven door: Kjell de Raad

Met data houdt men online en offline van alles bij wat te maken heeft met het doen en laten van een bedrijf en de mensen die in contact komen met het bedrijf. Het doel hiervan is om het product/de dienst waar je zelf in gelooft bij de juiste doelgroep te krijgen en deze ervan te overtuigen van het product of de dienst. Met data kan worden vastgesteld of een strategie  werkt of dat deze nog iets bijgeschaafd moet worden. Om hier een goed genoeg beeld van te krijgen willen we steeds meer meetbaar maken in onze Web Analytics tools. Tegelijk kun je met een overload aan data door de bomen het bos niet zien, dus wil je alleen data waar je wat mee kunt. Op de Google Analytics User Conference kwamen webanalisten bij elkaar om de laatste ontwikkelingen door te nemen op het gebied van Web Analytics.

Meer Conversies (door ook offline je campagnes te meten)

Belletjes, winkel bezoeken en offline campagnes zijn steeds beter meetbaar te maken. Conversies gaan lang niet allemaal alleen via je website. Dit terwijl je marketing campagne misschien wel online en offline wordt gecommuniceerd. Hier kan veel overloop in zitten, waardoor het belangrijk om ook de offline conversies te koppelen aan je online aankopen (en vice versa).

We kunnen programma’s als Qooqie of AdCalls gebruiken om alle telefoontjes naar je bedrijf te meten. Ongeacht of er op een nummer is geklikt op de mobiele website, of de gebruiker het op zijn/haar mobiel heeft overgenomen van de desktop website, of dat het nummer is overgenomen vanuit een fysieke folder, het kan inzichtelijk worden gemaakt.

Ook komt er een nieuw ‘winkelbezoeken’ rapport in Google Analytics:

Wat is de invloed van uw website op de bezoeken aan uw fysieke locatie, zoals uw winkel, restaurant of hotel? Op basis van gebruikers die gebruik maken van locatiegeschiedenis kan Google Analytics een schatting maken hoeveel van uw website bezoekers vervolgens uw winkel bezoeken. Vervolgens kunt u zien welke bronnen de meeste bezoekers aan uw winkel verzorgen en kunt u hier uw communicatiestrategie op aanpassen. Het rapport is nog in bèta en wordt langzamerhand uitgerold. Wanneer u dit rapport ook in uw Analytics account heeft kunt u het vinden onder de categorie conversies tussen het doelen en e-commerce rapport.

Meer informatie hierover vindt u op het Google Analytics helpcentrum.

Meer kwalitatieve data verzamelen

“Uw leadgeneratie campagne heeft voor 20% meer conversie gezorgd dan de vorige campagne!”. Dat is natuurlijk heel leuk, maar is niet per se heel moeilijk. Verbreed de doelgroep, vraag minder gegevens, maak het aanmelden sneller en leg minder uit waarvoor iemand zich inschrijft en je kunt gemakkelijk je conversie verhogen! Maar hoe kwalitatief zijn deze conversies vergeleken met uw vorige campagne? Levert dit wel leads op waar u iets mee kunt? Één van de onderwerpen waar het dan ook over ging was daarom kwalitatieve leads. Nadat je in Google Analytics een conversie registreert weet je nog niet of dit een kwalitatieve conversie is. Wat hier een oplossing voor kan zijn is om achteraf in je eigen backend bij te houden hoe kwalitatief een lead was en dit als met behulp van de client-id terug te sturen naar Analytics. Zo kunt u niet alleen overzichtelijk krijgen welke bron de meeste leads oplevert, maar ook welke de meest hoogwaardige leads oplevert.

Hoe maak je data duidelijk?

Ook ging het er in meerdere presentaties over hoe je data vertaald.Hoe zorgt u ervoor dat u op een duidelijke manier kunt uitleggen wat iemand kan zien in de data. Het antwoord hierop is een dashboard. Wanneer u data visualiseert is het belangrijk dat u rekening houdt met de manier waarop u uw grafiek presenteert. Welke grafiek gebruikt u wanneer? Kijk bijvoorbeeld op chart.guide voor een overzicht in welke situatie u welke grafiek kunt gebruiken.

Afsluitend

Data wordt meer en meer belangrijk om uw organisatie succesvol te maken. Niet alleen voor het succes van uw online werkzaamheden, maar ook offline. Door data te verzamelen, te analyseren en goed te kunnen presenteren weet u waar de focus op moet komen te liggen in het bedrijf en weet u hier anderen ook van te overtuigen.

Meer weten wat data voor uw bedrijf kan betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *