De kolom gemiddelde positie verdwijnt uit Google Ads

De kolom met gemiddelde positie gaat verdwijnen uit de Google Ads Interface. Voor mij, als doorgewinterde advertising specialist is dit noemenswaardig nieuws.  Het voelt een beetje als afscheid nemen van iets dat me tegenstond staan maar wat ook een uitdagend onderdeel van mijn werk met zich meebracht.

HomeBerichtenDe kolom gemiddelde positie verdwijnt uit Google Ads
Geplaatst 2 september 2019 - Geschreven door: Annette Fielmich

Wat wordt er gerapporteerd bij Gemiddelde Advertentiepositie

In de kolom gemiddelde advertentiepositie werd gerapporteerd wat de gemiddelde vertoningspositie was van een Advertenties in Google Search. Hoe meer je bereid bent om te betalen per klik, hoe hoger de advertentie wordt vertoond. Positie 1 is de hoogste positie

Wat is er mis met de rapportage van Advertentie Posities

Uiteraard maakt Google de keuze voor het verwijderen van de kolom Advertentie Positie niet voor niets. Immers wat betekent het nou eigenlijk als je advertentie op positie 1 wordt weergegeven? Positie 1 is niet per definitie bovenaan de pagina, de eerste positie kan ook onder de organische resultaten zijn.
Daarbij komt dat een gemiddelde positie van 1 ook kan betekenen dat er slechts 1 advertentiepositie beschikbaar is. Google bepaalt immers elke veiling hoeveel advertentieposities beschikbaar zijn. Het kan dus zijn dat 2 adverteerders bieden op die ene beschikbare advertentiepositie. De vraag werd die wij ons als advertising specialisten stelde was: “Hoe vaak is mijn ad eigenlijk vertoond op momenten dat ik voor een vertoning in aanmerking kwam?” Hierop geeft de rapportage voor gemiddelde advertentiepostie geen antwoord. Hoog tijd voor een meer passende rapportage dus!

Het sentiment achter deze kolom

Er kleeft vanuit de Google AdWords geschiedenis veel sentiment aan de kolom Posities in Google Ads. De kennis over de gemiddelde advertentiepositie gaf onzekerheid maar ook vreugde. Voor minder ervaren adverteerders was het altijd een leuke matric om te zien hoe hoog de Ads, gemiddeld, werden vertoond, vooral als dit hoog was. Maar voor advertising specialisten was de wens van de opdrachtgever om “hoog te staan” een doorn in het oog. Ik neem je even mee terug in de tijd…
Je hebt een nieuwe opdrachtgever en je zet een goede Search campagne op. De campagne gaat live en je deelt de livegang met je klant. Ook voor jou een spannend moment, je wilt immers zo snel mogelijk goed nieuws kunnen brengen. Na livegang deed de klant dit:
Toetst in: www.google.nl > toetst relevantie zoekopdracht > ziet zijn ads niet > mailt/belt jou direct. “ik sta niet hoog” of “ik zie mijn ad niet”.
Ik had destijds, als advertising specialist van het midden- klein bedrijf een standaard antwoord op deze vraag geformuleerd en opgeslagen in mijn mailprogramma. Copy-Paste: “Ik bel je zo even, dan lopen we samen door de interface en laat ik je zien waar je kunt zien op welke positie je daadwerkelijk werd vertoond. Google werkt namelijk met gepersonaliseerde resultaten” of “Als woorden goed scoren sta je hoger, als ze minder goed scoren sta je lager. Positie is niet belangrijk want mogelijk te duur. Een hoge positie op álle woorden moet je dus niet willen”. Als het lukte om opdrachtgevers goed en duidelijk uit te leggen (vaak meer dan eens) wat de voor en nadelen van een hoge positie waren, voelde dat goed. Vaak werd in het begin van de looptijd van een campagne dan al een hele goede basis voor vertrouwen gelegd.

Een betere rapportage

Natuurlijk wil elke opdrachtgever en advertising specialist weten hoe het gaat met de vertoningen van de advertenties. Dit is immers een belangrijk gegeven om te ontdekken waar de kansen liggen voor meer volume / rendement. Nu wij en ook onze klanten, alle mitsen en maren over de rapportage van gemiddelde advertentiepositie kennen zijn we al lang gelden overgestapt op rapportage van zichtbaarheid ipv rapportage op basis van positie.

Gelukkig introduceerde Google in de afgelopen jaren meerdere gegevens om een beter beeld van de zichtbaarheid van ads te krijgen. Denk aan de kolommen “Vertoningspercentage” en “Percentage vertoningen op topposities”. Deze data geeft duidelijk weer wat de zichtbaarheid van de ads is en waar eventueel nog kansen liggen.
De vraag: “Hoe vaak staan mijn advertenties nú echt bovenaan?” wordt inmiddels dus vervangen door: “Hoe zichtbaar zijn mijn advertenties?”. Dat is een goede ontwikkeling. Voor meer informatie over de vervangende statistieken voor advertentie positie, verwijs ik graag naar het blog van mijn collega Mike uit nov. 2018. Hij legt uit welke statistieken je kunt analyseren om te kunnen beoordelen hoe zichtbaar jouw advertenties zijn.

Geen verwarring meer

Er was dus al vele jaren sprake van een heuse haat / liefde verhouding met de “gemiddelde positie” van de advertenties, maar verwarring over data is iets dat we zo veel mogelijk willen elimineren. Het roept immers vragen op en dat brengt onrust. Wat ons betreft dus zéker een hele goede keuze om de kolom gemiddelde advertentiepositie nu definitief te verwijderen. Ik ga mijn standaard antwoorden van 10 jaar geleden nu definitief wissen.

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.