Sessiekwaliteit – Google Analytics

Google Analytics heeft sinds kort een nieuw rapport toegevoegd: sessiekwaliteit. In dit rapport wordt getoond waar de gebruiker zich in het conversieproces bevindt. Het sessiekwaliteitrapport heeft overeenkomsten met het learning-algoritme dat Google onder andere gebruikt om slimme doelen te bepalen. In deze blogpost leest u alles over het nieuwe rapport en hoe u er gebruik van kunt maken.

Sessiekwaliteitrapport

Helaas is het Google Analytics-sessiekwaliteitrapport alleen beschikbaar voor adverteerders die minimaal 1.000 e-commerce-transacties per maand meten. Valt u binnen deze doelgroep? Dan kunt u het rapport vinden onder ‘doelgroep’ > ‘gedrag’ > ‘sessiekwaliteit’.

Waar kan je het rapport sessiekwaliteit vinden?

Doelgroeprapport sessiekwaliteit

Beschikbare informatie in het rapport

Tot op heden had u allerlei manieren om te bepalen hoe groot de kans is dat een sessie tot een conversie leidt. Bijvoorbeeld door te kijken naar de gemiddelde sessieduur, het aantal pagina’s per sessie en het procentuele aantal nieuwe sessies. Door het toevoegen van specifieke segmenten kunt u bepalen welke segmentgroepen beter converteren. Maar het inrichten van een dergelijk proces kost veel tijd en u weet nog steeds niet in welke aankoopfase de bezoeker zich bevindt. Het sessiekwaliteitrapport brengt daar nu verandering in. Zo kunt u met behulp van dit rapport per sessie de positie berekenen waar de bezoeker zich in de aankoopfase bevindt.

Dat ziet er in het rapport als volgt uit:

Rapport Sessiekwaliteit

Voorbeeld rapport sessiekwaliteit

 

 

 

 

 

In bovenstaande afbeelding ziet u een voorbeeld waarin de sessiekwaliteit is opgedeeld in verschillende scoregroepen. Sessies met score 1 zullen hoogstwaarschijnlijk het minst snel converteren. De score 100 geeft aan dat een sessie het dichtst tegen een transactie aan zit. Indien u een 0-score in het rapport tegenkomt, geeft dit aan dat er geen sessiekwaliteit is berekend. De sessiekwaliteit wordt berekend per sessie over een bepaalde periode die u zelf kunt bepalen.

Sessiekwaliteit inzetten voor remarketing

Websitebezoekers die ver in het aankoopproces in uw webshop zitten, bijvoorbeeld een winkelwagenverlater of een bezoeker die een product meerdere malen heeft bekeken maar geen bestelling plaatst, kunnen wel degelijk later alsnog het product willen aanschaffen. Waarom? We kunnen gevoeglijk aannemen dat deze bezoeker op het punt stond iets te kopen. Kortom: dit is de doelgroep die we een extra duwtje in de rug willen geven. Met remarketing is het mogelijk om deze doelgroep nog een keer te benaderen met een gerichte boodschap.

De optie om een dynamische remarketingcampagne op te zetten voor productbekijkers en winkelwagenverlaters bestond natuurlijk al. Maar door de komst van sessiekwaliteit kunt u deze doelgroepen verder uitsplitsen. En dat is interessant! De kans op een conversie bij productbekijkers met een score tussen de 51-100 is hoger dan die bij personen van wie de kwaliteit 6-20 is. Aan hen kunt u nu verschillende biedingen meegeven. De uitsplitsing naar sessiekwaliteit maakt een dynamische remarketingcampagne rendabeler, aangezien u nu op irrelevant verkeer aanzienlijk minder kunt bieden.

Sessiekwaliteit in aangepaste rapporten

De sessiekwaliteit kunt u nu in Google Analytics ook als extra dimensie inzetten om aangepaste rapporten te maken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de sessiescore tussen verschillende kanalen te vergelijken. Vervolgens kunt u sessiekwaliteit ook als segmenten toepassen, zoals u ziet in onderstaand voorbeeld:

Aangepast rapport: Sessiekwaliteit & Conversieratio voor e-commerce

Voorbeeld aangepast rapport met segment sessiekwaliteit

In dit rapport kunt u per kanaal bepalen welke doelgroep beter scoort door bijvoorbeeld te kijken naar de sessiekwaliteit en de e-commerce-conversieratio. In het voorbeeld ziet u Google Organic in het segment ‘sessiekwaliteit tussen 21-50’ met een sessiekwaliteit van 22,2, de hoogste score die is behaald. Tevens ziet u dat in deze doelgroep de hoogste e-commerce-conversieratio 25,64% is. Met behulp van dit aangepaste rapport kunt u nu onderbouwen welke doelgroep hoogstwaarschijnlijk het meest zal converteren.

Vraag of opmerking over de mogelijkheden van sessiekwaliteit?

SDIM is enthousiast over het sessiekwaliteitrapport. Het geeft nieuwe inzichten binnen verschillende doelgroepen (kanalen, leeftijdsgroepen, apparaattype, etc.), waardoor u in staat bent om nog gerichter remarketingcampagnes voor e-commerce in te zetten. Heeft u een vraag of opmerking over sessiekwaliteit? Wilt u precies weten hoe u sessiekwaliteit voor uw e-commerce-campagnes het beste kunt inzetten? Neem dan nu contact op met SDIM.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *