Waarom u als marketeer een DMP nodig heeft

DMP is een veel gehoorde afkorting in marketingland. Maar wat kan u precies met zo’n Data Management Platform? De toepassingen ervan komen aan bod in de tweewekelijkse video-rubriek op Marketingfacts over de laatste ontwikkelingen in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.

 

HomeBerichtenWaarom u als marketeer een DMP nodig heeft
Geplaatst 12 augustus 2020 - Geschreven door: Kjell de Raad

Wat is een DMP?

DMP staat voor Data Management Platform. DMP’s zijn ontwikkeld om als oplossing te dienen voor een probleem dat geldt voor veel online bedrijven. Aangezien bedrijven vaak verschillende platformen gebruiken om in contact te staan met hun (potentiële) klanten, verzamelen zij ook op verschillende plekken de data van gebruikers. Denk bijvoorbeeld aan advertenties, e-mail, CRM en de eigen website. De data van uw gebruiker wordt opgeslagen op het platform of in uw CRM. Hierdoor is uw data gefragmenteerd opgeslagen op verschillende plekken, waardoor u veel waardevolle informatie over uw gebruiker mist. De DMP is hierin nodig om een gebruiker over de verschillende platformen te identificeren als één en dezelfde persoon.

Met een DMP knoopt u de verschillende klantcontactmomenten aan elkaar om een compleet beeld te krijgen. Zo kan u een gebruiker volgen over verschillende apparaten, over verschillende kanalen, over uw website en app en klanten die in uw fysieke winkel zijn geweest.

Waar gebruikt u een DMP voor?

U kunt een DMP dus gebruiken om een completer beeld te krijgen van uw gebruikers om zo uw strategie bij te stellen. Maar u kunt een DMP ook gebruiken voor retargeting. Heeft een gebruiker een product bekeken op uw website en in het winkelmandje gestopt, maar niet afgerekend, dan kan u deze gebruiker via andere kanalen terugvinden en het aanbod nogmaals tonen. U kunt dan beginnen met een goedkoop kanaal, bijvoorbeeld door de gebruiker op te nemen in een e-mail flow. Als de gebruiker nog niet heeft geconverteerd zou u via een display-advertentie nog eens het aanbod kunnen laten zien ter herinnering aan het aanbod. Een DMP maakt dit proces mogelijk.

Door de ontwikkelingen van de verschillende DMP’s die er zijn kunnen er steeds meer bronnen worden gekoppeld en meer inzichten worden gehaald uit de data. Zo kunnen ze ook steeds meer werk overnemen, zoals het analyseren van de data en suggesties doen om iets aan je strategie te veranderen. Op die manier kan u nog beter beter inzicht krijgen in uw doelgroep en ze overtuigen van uw dienst of product.

Vragen over dit blog?

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *