Conversie optimalisatie advies

Wat is conversiepercentage?

HomeHelpcentrumConversie OptimalisatieWat is conversiepercentage?

Definitie: Conversie is de actie die u wilt dat een bezoeker aan uw website doet.

De conversie kan dus een aanschaf, inschrijving, doorklik of het kijken van een video zijn. Er wordt vaak gedacht dat een conversie gelijk staat aan een sale. Dat is zeker niet altijd zo. Een inschrijving op een nieuwsbrief kan net zo goed een conversie zijn. Wanneer iemand lid is van de nieuwsbrief dan is de betrokkenheid bij die site groter en de kans dat er uiteindelijk iets aangeschaft wordt is groter dan gemiddeld. Dit betekent dat ook een inschrijving waarde heeft. Maar ook een reactie op een forum of een klik op een call-to-action button kan een conversie zijn.  De belangrijkste, meest gebruikte, website conversiepunten zijn:

  1. Een voltooide bestelling online
  2. Een ingevuld contactformulier of offerteaanvraag formulier

Hoe bereken ik conversiepercentage?

Hoe vaak komt de conversie voor ten opzichte van het grote geheel? Wanneer we als conversiepunt een verkoop nemen, dan neemt u het aantal bezoekers en u kijkt hoeveel daarvan iets hebben aangeschaft online. De berekening is dan als volgt:

Het totaal aantal bestellingen gedeeld door het totaal aantal website bezoeken *100%  = de conversieratio van een webshop

Wat zijn de vuistregels en benchmarks bij conversie?

  • Conversiepercentages van site bezoek tot aankoop liggen tussen de 0,5% en 7%, meestal zo rond 1,5%
  • Hoe hoger de gemiddelde prijs van de producten of diensten waar het om gaat, hoe lager het conversiepercentage
  • Een actieve nieuwsbrief inschrijving is pakweg €3,50 waard
  • Een bezoek aan een store-locator pagina is pakweg €5 tot €15 omzet waard
  • Een bekend merk scoort hogere conversiepercentage dan een minder bekend merk
  • Conversiepercentages zijn te verbeteren(!): winkelwagen/bestelproces optimalisatie en nog veel meer.
  • Als uw website gemiddelde conversiepercentage stijgt, zal ook uw AdWords campagne geheel vanzelf beter gaan scoren
  • Betere conversiepercentages zijn een teken van een goede website en Google beloont goede websites met hogere rankings
  • Direct verkeer scoort veelal het beste conversiepercentage, evenals branded search(merknaam zoekopdracht)

Intern bij SDIM zijn nog veel meer benchmarks en data beschikbaar, ook per branche of type conversie. We kunnen ze altijd toepassen op uw specifieke website of organisatie, dus schroom niet om even contact op te nemen. We helpen graag met goed advies.

Hoe meet ik Google Analytics conversies?

Let op, u moet conversies apart instellen in uw Google Analytics. Het systeem weet natuurlijk niet uit zichzelf welke conversies voor uw website belangrijk zijn.
In Google Analytics worden conversie gemeten door het aantal bezoekers te nemen en niet het aantal unieke bezoekers. Dit echter wel per statistiekenprogramma. Ook is meting niets meer dan dat, meting. Het biedt data waarop u kunt sturen, vergelijken en rapporteren, maar meting is niet de werkelijkheid. Vraag ons graag om hulp en advies bij conversie optimalisatie, webanalytics of reporting. We kunnen u ongetwijfeld aan meer resultaat uit uw website helpen.

Leestips:

Case studies

Overzicht conversie optimalisatie tools

Conversie attributie uitleg

Conversie optimalisatie door SDIM

Overzicht helpcentrum artikelen over conversie optimalisatie

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.