De belangrijkste stappen naar succesvol verkopen op Bol.com

Succesvol verkopen op Bol.com

In 2020 vond meer dan de helft van alle online verkopen plaats via een marktplaats. En van alle marktplaatsen die Nederland kent, is Bol.com veruit de populairste. Als webshopeigenaar of fabrikant van producten kan Bol.com dus een interessant kanaal zijn om uw producten aan te bieden. Voor u hiermee van start gaat zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden en uiteraard is een juiste aanpak van grote invloed op het succesvol verkopen via Bol.com. In dit artikel helpen wij u graag op weg.

HomeHelpcentrumE-commerce marketingSuccesvol verkopen op Bol.com

Succesvol verkopen op Bol.com, de belangrijkste stappen:

Allereerst is het goed om te realiseren dat het optuigen van een goed ingericht Bol.com account best wat tijd kost. En als het eenmaal staat is het belangrijk om uw producten blijvend te optimaliseren, maar vergeet niet dat basisdingen zoals voorraad bijwerken ook nodig blijft (hoewel hiervoor ook geautomatiseerde oplossingen zijn). We zullen iedere stap in dit artikel uitgebreider toelichten, maar de belangrijkste stappen voor verkopen op Bol.com zijn:

  • Voorwaarden en servicenormen voor verkopen op Bol.com
  • EAN/ISBN-codes
  • Commissie voor verkopen op Bol.com
  • Bol.com en de koopknop ‘winnen’
  • Productenaanbod op Bol.com zetten
  • Productcontent volledig maken
  • Productcontent optimaliseren
  • Adverteren van producten

Voorwaarden en servicenormen voor verkopen op Bol.com

Uiteraard stelt Bol.com een aantal voorwaarden aan partners die zich aan willen sluiten. Bol.com is zo succesvol omdat ze o.a. service hoog in het vaandel hebben staan. De enige manier om dat serviceniveau hoog te houden is om diezelfde service ook van partners te eisen. En omdat Bol.com steeds meer afhankelijk wordt van verkooppartners, zijn die voorwaarden heilig. Op het partnerplatform van Bol is uitgebreide informatie te vinden. De belangrijkste voorwaarden vatten we hier voor u samen:

  • U staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of het Belgisch Handelsregister.
  • Uw artikelen passen binnen een bestaande Bol.com productcategorie.
  • Uw artikelen beschikken over een ISBN of EAN code.
  • U kunt binnen 1-8 werkdagen leveren.
  • Klanten kunnen binnen 30 dagen retour sturen.
  • U bent in staat om klantvragen binnen 24 uur te beantwoorden in het Nederlands.
  • U voldoet aan de servicenorm

De servicenormen zijn erg belangrijk om te bekijken en in te schatten in hoeverre u hier aan kunt voldoen. Als u als verkooppartner (te lang) niet aan deze normen voldoet, dan zal Bol uw account t.z.t. opschorten en kunt u niet meer verkopen op Bol.com. Erg belangrijk om hier bovenop te zitten dus. De servicenormen die Bol hanteert zijn:

  • Maximaal 2% van alle bestellingen mag geannuleerd worden.
  • Uit maximaal 5% van alle bestellingen mogen vragen van klanten komen (belangrijk om uw content dus zo correct mogelijk te maken).
  • Uw beoordelingscijfers moet minimaal een 8 zijn.
  • 98% van de bestelde artikelen moet op tijd geleverd zijn.
  • 100% van de artikelen moet een Track & Trace nummer bevatten.
  • Minimaal 90% van de telefonische gesprekken moeten worden opgenomen.

Bol.com en EAN/ISBN-codes

Hierboven al kort benoemd, maar zonder EAN of ISBN-codes gaat verkopen op Bol.com niet lukken. Om een goede match te kunnen maken met de bestaande productdatabase van Bol vragen ze altijd om een EAN-code of een ISBN-nummer. Zonder één van deze codes zal Bol uw producten niet accepteren. Als u zelf de fabrikant van uw producten bent en u heeft geen EAN-codes, dan kunt u deze aanschaffen. Als u producten van een andere fabrikant verkoopt, dan zou de fabrikant deze EAN-codes bij u moeten kunnen aanleveren.

Overigens kan het inrichten van uw account een hoop tijd schelen wanneer een EAN-code al bekend is bij Bol. Wanneer u uw producten indient bij Bol zal deze naast hun database gelegd worden. En bestaat de door u aangeleverde EAN-code al? Dan zal Bol uw producten automatisch verrijken met de kenmerken van dit product. Dat scheelt u weer werk bij het invullen van de productspecificaties. Toch raden wij u aan om hier altijd kritisch doorheen te lopen en te optimaliseren waar nodig.

Commissie voor verkopen op Bol.com

Leuk dat Bol.com een enorm bereik heeft en dus een interessant kanaal kan zijn om uw producten aan te bieden. Maar ze doen dit uiteraard niet gratis. Voordat u aan de slag gaat is het daarom goed om uit te zoeken of de commissie die Bol.com vraagt überhaupt past bij uw marges. Optioneel kunt u er daarom voor kiezen om alleen de producten aan te bieden die na afdracht van de commissie genoeg marge overhouden. Bol.com heeft per productcategorie een commissiepercentage bepaald, daarnaast betaalt u voor iedere transactie vaste administratiekosten. Deze administratiekosten zijn afhankelijk van de verkoopprijs van uw product. Het volledige overzicht van commissies voor verkopen op Bol.com vindt u uiteraard op het partnerplatform.

Bol.com en de koopknop ‘winnen’

Een kreet die u waarschijnlijk vaker zult gaan tegenkomen is ‘het winnen van de koopknop’. In onderstaande afbeelding ziet u de gele ‘in winkelwagen’ knop. Dat is de koopknop waar we in dit geval op doelen (die overigens binnen heel Bol.com te herkennen is als enige gele knop).

R

Deze knop is niet alleen belangrijk omdat iemand daarmee een product in het winkelwagentje plaatst, maar ook omdat hier bepaald wordt welke aanbieder de verkoop realiseert. In bovenstaand voorbeeld ziet u boven de koopknop staan ‘Verkoop door Nelson Schoenen’. Dit betekent dat als iemand het product in het winkelwagentje plaatst, de verkoop gerealiseerd wordt door Nelson Schoenen.

Als u iets verder onder de koopknop kijkt dan ziet u dat staan dat er 11 andere verkopers zijn. Deze bieden allemaal exact dezelfde schoen aan, maar de verkoop via de koopknop gaat naar Nelson Schoenen. Hoewel de consument de mogelijkheid heeft om andere aanbieders te bekijken, koopt meer dan 90% van de mensen op Bol.com bij de aanbieder die de ‘koopknop wint’.

Hoe wint u dan de koopknop? Dat doet u door aan zoveel mogelijk van de voorwaarden van Bol.com te voldoen. Belangrijk daarin zijn:

  • Biedt u de beste prijs?
  • Is uw productcontent volledig en goed geoptimaliseerd?
  • Wordt uw product relatief vaak verkocht?
  • Voldoet u aan de servicenormen van Bol?
  • Heeft u veel en goede beoordelingen gekregen?

Al deze zaken kunt u positief beïnvloeden door enerzijds uw producten zo goed en volledig mogelijk aan te bieden op Bol.com. Anderzijds door ervoor te zorgen dat de service die u levert optimaal is en voldoet aan de minimumeisen van Bol.com. Hierin geldt echter wel: hoe beter Bol u beoordeelt op service, hoe groter de kans dat u de koopknop wint.

Productaanbod op Bol.com zetten

Er zijn meerdere manieren om uw productaanbod op Bol.com te krijgen: u kunt alle producten handmatig invoeren in het systeem, u kunt o.b.v. een spreadsheet uw producten uploaden in het systeem of u kunt gebruik maken van een connector zoals Channable of Channelengine. Het voordeel van het gebruiken van een connector is dat deze tools u vaak mogelijkheden bieden om in bulk informatie te verrijken waardoor u niet handmatig alle producten hoeft aan te passen. Let op: uiteindelijk zult u ook op productniveau optimalisaties moeten doen, maar met Channable of Channelengine kunt u veel basisinformatie zoals maten, kleuren etc. in bulk doorschieten (mits u dit in uw eigen webshop op orde heeft natuurlijk).

Voor welke optie u ook gaat, het is belangrijk om te realiseren dat Bol veel informatie over uw product zal vragen. Daarin maakt Bol onderscheid tussen basisinformatie en aanvullende informatie. De basisinformatie is nodig om uw product überhaupt online te krijgen op Bol.com. Daarbij kunt u denken aan afbeeldingen, titels, EAN-codes etc. De aanvullende informatie is niet verplicht, maar we sterk aan te raden. Hoe meer informatie u aanlevert, hoe duidelijker uw productpagina voor de consument zal zijn. Dat heeft effect op uw conversie, maar ook op het beperken van vragen en retouren.

Productinformatie Verkopen op Bol.com

Productcontent op Bol.com volledig maken

Hoewel wij u aanraden om bij het online zetten van uw aanbod zoveel mogelijk informatie in te vullen, is het belangrijk om de productinformatie regelmatig in de gaten te houden. Het kan namelijk zo zijn dat Bol nieuwe vereisten aan uw producten stelt. Ook Bol blijft door ontwikkelen en voegt regelmatig nieuwe specificaties toe voor producten.

Wanneer u inlogt in uw verkopersaccount krijgt u automatisch een melding wanneer er meer productinformatie gewenst is bij uw producten. Kijk hiernaar en voeg deze informatie toe waar mogelijk. Daarnaast raden wij u aan om per product in de gaten te houden hoe ‘sterk’ Bol uw aangeleverde informatie beoordeelt. Bol houdt hierin 4 specificaties aan: zwak, oké, sterk en zéér sterk. Hoe sterker uw content, hoe meer vertoningen u zult krijgen. Wij raden aan om er naar te streven dat uw producten minimaal het oordeel sterk krijgen, zéér sterk is altijd wenselijk, maar niet in alle gevallen mogelijk.

Productinformatie op Bol.com

Productcontent op Bol.com optimaliseren

De basisinformatie is nu gedeeld, de volgende stap is het optimaliseren van de titels en product omschrijvingen. Voor de titel is belangrijk dat de productkenmerken hierin terugkomen. Denk daarbij aan merk, producttype, kleur, maat etc. Daarnaast raden we u aan om de zoektrends op Bol.com te analyseren. Hiermee kunt u voor uw producten achterhalen welke termen veelgebruikt worden. Als u deze termen vervolgens in u titel verwerkt, kan u dit veel extra verkeer en verkoop opleveren. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld van een product dat in week 53 van 2020 geoptimaliseerd werd en wat dit daarna met de bezoeken en bestellingen deed.

Conversie analyse Bol

Een goede productomschrijving bevat in ieder geval toelichting op de relevante kenmerken van het product. En ook hier is natuurlijk het gebruiken van populaire zoektermen aan te raden.  Daarnaast raden we aan om te werken met koppen en bullets. Op die manier kan iemand de productpagina gemakkelijk scannen en vindt hij of zij gemakkelijker de informatie waar ze naar op zoek zijn. Bol heeft zelf een video waarin goed uitgelegd wordt waar een goede product omschrijving aan moet voldoen. We raden u dan ook aan om deze te kijken en de daarin gegeven adviezen op te volgen.

Adverteren van producten

Hoewel u na het afronden van bovenstaande stappen al hartstikke succesvol kunt zijn op Bol.com. Raden wij u aan om ook te testen met adverteren op Bol.com d.m.v. Sponsored Products. Zeker wanneer uw producten verkoopt waarvan het aanbod op Bol.com groot is, kan dit de moeite waard zijn. U komt in zo’n geval met een gesponsord product tussen de resultaten op Bol.com te staan.

 

Sponsored Products Bol

Belangrijk om te weten is dat u, naast de commissie die u voor iedere verkoop betaalt, een kosten per klik betaalt wanneer u Sponsored Products inzet. Ons advies zou daarom zijn om te beginnen met producten waar u voldoende marge op maakt, zodat u, zelfs nadat u de commissie aan Bol heeft betaald, nog ruimte heeft om Sponsored Products in te zetten. Op deze manier kunt u in een competitieve categorie toch voet aan wal krijgen. Als mensen op uw product klikken en vervolgens ook kopen, dan zal het algoritme van Bol dit gaan merken. Wanneer uw product regelmatig gekocht wordt, geen of weinig retouren oplevert en mensen ook nog eens positieve reviews achterlaten zal het algoritme van Bol dit oppikken en zal uw product vaker in aanmerking komen voor de koopknop. Wanneer u dat lukt zal uw verkoop ook zonder adverteren een enorme boost krijgen. Hoewel dit zeker haalbaar is zonder adverteren, kunt u dit met adverteren wel versneld realiseren.

Verkopen op Bol.com via SDIM?

Heeft u behoefte aan ondersteuning bij het inrichten en optimaliseren van uw Bol.com verkopersaccount? Uiteraard kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken!

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *