Collega Jorn kijkt op Marktplaats

Marketplaces

Een ontwikkeling die al meerdere jaren gaande is: steeds meer (grote) bedrijven bieden hun webshops aan om jouw producten via hun platform online te verkopen. De grootste en bekendste marktplaatsen zijn bol.com en Amazon. Maar ook het wereldwijd grote eBay is in Nederland beschikbaar. En er zijn een hoop marktplaatsen die zich focussen op specifieke productcategorieën. Denk bijvoorbeeld aan Kleertjes.com voor kinderkleding, Decathlon voor sportbenodigdheden of Obelink.nl voor vouwwagens, campers en alles omtrent kamperen.

  • Grote bekende webshops: veel marktplaatsen zijn van gevestigde namen als Bol, Amazon, maar bijvoorbeeld ook Praxis. Bekende namen stralen vaak betrouwbaarheid uit, zeker in het online landschap.
  • Laag risico: de meeste marketplaces werken o.b.v. commissiepercentages van de verkoop. Daardoor kun je van tevoren goed inschatten of de commissies passen binnen jouw marges. Als dat zo is kun je met weinig risico verkopen op veel marktplaatsen.
  • Geoptimaliseerde websites: omdat het grote organisaties zijn, zetten ze op hoog niveau online marketing in. Hun website zorgt voor miljoenenomzet dus de website doorlopend optimaliseren en verbeteren is nuttig. Daardoor verkopen jouw producten mogelijk ook beter op Marketplaces dan op jouw eigen website.

Marketplaces kunnen een nieuwe doelgroep aanspreken die met jouw eigen website niet wordt bereikt.

Het doel van je producten aanbieden op Marketplaces is uiteraard om meer verkoop te realiseren. Bij SDIM spreken we vooraf duidelijk af wat de doelstellingen zijn, zodat daarna de juiste tactiek bepaald kan worden. Door transparante communicatie en regelmatige optimalisatie zullen we het resultaat uit marktplaatsen maximaliseren.

Belangrijke doelstellingen en metrics zijn:

  • Verkopen
  • Omzet volume uit marktplaatsen
  • Marge vergroten
  • Vertoningen van jouw producten marktplaatsen
  • Verkeer op jouw productpagina’s van Marketplaces
Marketplaces icon

Welke marktplaatsen passen bij jouw productassortiment, zijn er marktplaatsen die focussen op jouw niche en hoe zetten we deze optimaal in?

Deze vragen zijn belangrijk om te stellen. SDIM heeft ruime ervaring in het beantwoorden van deze vragen en kan de beste marketplace strategie voor jouw bedrijf uitwerken.

SDIM helpt
webshops met

Onze ervaren marketplace specialisten kunnen tot in detail meedenken over de beste aanpak
voor jouw webshop als het gaat om marketplaces. Denk hierbij aan:

1
Kiezen van de juiste marketplaces

Welke marketplaces passen bij jouw productaanbod, passen de commissies binnen jouw marges en waar zijn de volumes het grootst?

2
Productaanbod aanbieden op marketplaces

Elke marktplaats heeft haar eigen eisen op het gebied van aangeleverde productinformatie. SDIM neemt dit volledig uit handen.

3
Uw productinformatie optimaliseren voor maximale vindbaarheid

Elke marketplace werkt net even anders. De productinformatie en hoe deze wordt aangeleverd kan de vindbaarheid enorm beïnvloeden.

4
Orderkoppeling met jouw CMS

Voor sommige CMS’en is het mogelijk om een geplaatste order op een marktplaats direct naar jouw voorraadsysteem door te schieten. SDIM regelt dit in als dat mogelijk is.

5
Sponsored products

Soms kun je nog meer verkoop realiseren door Sponsored Products in te zetten. Ook hier heeft SDIM ruim ervaring mee.

Waarom SDIM voor het beheren van jouw Marketplaces?

Maximaal resultaat uit marktplaatsen is het uitgangspunt bij SDIM. Zowel omzet, marge als winst. Natuurlijk heeft SDIM jarenlange ervaring met Marketplaces. Daarnaast biedt SDIM:

Opzetten, beheren en optimaliseren productaanbod

Zo blijf je altijd optimaal presteren op iedere marktplaats.

Overkoepelend strategisch meedenken

Welke effecten heeft adverteren op bepaalde marktplaatsen voor jouw merk? SDIM kan hierin adviseren.

Strategisch meedenken op product(categorie)niveau

Waarom presteren bepaalde producten of categorieën goed of slecht en wat kunnen hier van leren?

Adverteren op Marketplaces

Sommige marktplaatsen bieden advertentiemogelijkheden voor nog meer resultaat.

Custom dashboards

Overkoepelende inzichten vanuit meerdere marktplaatsen? SDIM kan een op maat dashboard bouwen.

Altijd in het belang van jouw organisatie

SDIM zet in op een lange termijn relatie waardoor jouw belangen ook onze belangen zijn.

Onze
successen

SDIM werkt dagelijks voor uiteenlopende soorten opdrachtgevers. Vanaf
dag één is de samenwerking hecht en intensief. Samen doelstellingen en
budgetten bepalen en heldere afspraken maken. 

Bol.com

Hoe tekstoptimalisaties op bol.com leidden tot omzetgroei voor Online Deurbeslagshop

Online Deurbeslagshop verkoopt producten via het platform Bol.com. Echter bleven de verkoopresultaten via dit kanaal achter. SDIM zag kansen om door het optimaliseren van producttitels en -beschrijvingen meer zichtbaarheid en omzet te realiseren op Bol.com. Door inzichten uit zoekdata van zowel Bol als Google aan te grijpen, werden de productteksten verbeterd om beter aan te sluiten op het zoekgedrag van consumenten. De resultaten lieten een duidelijke stijging zien in verkeer, zichtbaarheid en omzet voor Online Deurbeslagshop op Bol.com.
Klanten aan het woord

SDIM is goed bereikbaar en duidelijk en eerlijk over wat er gedaan is en moet worden. Dat alles geld kost is een feit en dat maakt het soms lastig om door te pakken, zeker bij een kleine onderneming zoals wij zijn. Wij hebben weinig verstand van het werk wat jullie voor ons doen, maar hebben al het vertrouwen dat jullie het beste met ons voor hebben en dat gevoel stralen jullie ook uit naar ons, dat is fijn. SDIM is goed bereikbaar en heeft maandelijks goede rapportages, waar snel op gehandeld wordt als er iets niet klopt

André Van Der Weiden
Eigenaar Jan Monnikendam
André van der Weijden
Klanten aan het woord

Wij zijn enorm blij met onze samenwerking met SDIM, er wordt altijd heel vlot gereageerd en meegedacht. Er is veel expertise binnen SDIM en ook het serviceniveau in de samenwerking is heel goed!

Anne Laurine Stadermann
Marketing Manager bij ViewSonic Benelux
Anne Laurine Stadermann
Klanten aan het woord

Onze samenwerking met SDIM loopt vlekkeloos. Ze hebben veel know-how op gebied van PPC en SEO. We hanteren een bottom-line doelstelling voor de kosten/baten. Deze wordt continu gehandhaafd waardoor we geen onnodige hoge kosten maken als het een keer een mindere maand is. Daarnaast zijn ze meedenkend om extra bereik en omzet te genereren. Zo zijn we begonnen met Google Search Ads en Shopping Ads. Inmiddels zetten we ook in op Display, Remarketing en Microsoft Ads. Dit heeft een positieve invloed op onze bezoekers en omzet. En dit alles uiteraard weer met de bottom-line doelstelling in het achterhoofd.

Daniël Bennik
E-commerce manager van Badkamerxxl
Daniël Bennik
Badmeubels van Badmeubelnet

Hoe Badmeubelnet haar omzet vanuit Google Shopping ads met 61% verhoogde voor de productcategorie ‘badkamermeubels’

Badmeubelnet kampte met een uitdaging: hoe de omzet voor badkamermeubels op een winstgevende manier te verhogen? SDIM schoot te hulp door de campagnestructuur slimmer in te richten en producttitels te optimaliseren met geavanceerde tools, zagen we het aantal conversies met 59,3% stijgen. De omzet schoot zelfs met 61,4% omhoog, bij een indrukwekkende ROAS van bijna 475%. Het onverwachte succesverhaal toont aan dat met de juiste data-gedreven aanpak en innovatieve technologie, elke uitdaging aan te pakken is.
Urban Iki fietsstoel

Hoe Urban Iki met A/B testen erachter kwam of en vanaf welk bedrag ze gratis verzending moeten bieden

Door gebruik te maken van A/B testen via Google Optimize onderzochten Urban Iki en SDIM vanaf welk bedrag er gratis verzending moest zijn voor klanten om opbrengst, transacties en winst te maximaliseren. Hoe Urban Iki en SDIM dit samen getest hebben en tot het optimale punt zijn gekomen vanaf waar gratis verzending is, staat hier verder uitgelegd. 
Badkamer van Voordelig Design Sanitair

Hoe Voordelig Design Sanitair de online sanitair markt verovert

Voordelig Design Sanitair levert hoogwaardig sanitair rechtstreeks aan consumenten tegen scherpe prijzen. Door tussenpartijen uit te schakelen, biedt het kwaliteitsproducten in het lage en middensegment. SDIM ondersteunt als digital marketing partner de online groeiambitie van het bedrijf.
Klanten aan het woord

Het succes van onze samenwerking zit hem vooral in het vertrouwen dat wij in SDIM hebben. Zij weten als geen ander wat er speelt en leeft in de online marketing industrie en op welke zaken wij ons als webshop moeten richten om deze succesvolle lijn voort te blijven zetten. Hierdoor kunnen wij samen snel schakelen en blijven wij de markt altijd net één stapje voor.

Jan de Wagt van Online Deurbeslagshop
Eigenaar van onlinedeurbeslagshop.nl
Jan de Wagt

Andere marketplaces en
interessante pagina’s

Onze laatste artikelen
over marketplaces

Bas van Poorten
Bas van Poorten
31 maart 2023
Click through rate
Wat is Click-Through-Rate (CTR)? De Click-through-rate (CTR) is een verhouding die aangeeft hoe vaak een link of advertentie is…
31 maart 2023
1 minuut lezen
Angelo Eudoxie
Angelo Eudoxie
30 september 2022
E-commerce update september 2022
Europese mode-industrie groeit de aankomende jaren met 50%, Nederlandse e-commerce markt groeit t.o.v. 2021 en Klarna en Shopify breiden…
30 september 2022
2 minuten lezen
Steven Hiemstra
Steven Hiemstra
29 juli 2022
E-commerce update juli 2022
Bol.com zit niet stil en gaat zelf pakketjes ophalen bij hun verkooppartners. Daarnaast beloont Bol.com ook nog eens verkooppartners…
29 juli 2022
3 minuten lezen
Menno Goossens
Menno Goossens
27 mei 2022
E-commerce update mei 2022
Uit de Salesforce Shopping Index die ieder kwartaal wordt uitgebracht blijkt dat de Nederlandse e-commercemarkt een daling van 27%…
27 mei 2022
4 minuten lezen
SDIM collega Chloe Fonville

Vraag het aan
onze marketplaces EXPERTS