Marketplaces
Een ontwikkeling die al meerdere jaren gaande is: steeds meer (grote) bedrijven bieden hun webshops aan om jouw producten via hun platform online te verkopen. De grootste en bekendste marktplaatsen zijn bol.com en Amazon. Maar ook het wereldwijd grote eBay is in Nederland beschikbaar. En er zijn een hoop marktplaatsen die zich focussen op specifieke productcategorieën. Denk bijvoorbeeld aan Kleertjes.com voor kinderkleding, Decathlon voor sportbenodigdheden of Obelink.nl voor vouwwagens, campers en alles omtrent kamperen.
- Grote bekende webshops: veel marktplaatsen zijn van gevestigde namen als Bol, Amazon, maar bijvoorbeeld ook Praxis. Bekende namen stralen vaak betrouwbaarheid uit, zeker in het online landschap.
- Laag risico: de meeste marketplaces werken o.b.v. commissiepercentages van de verkoop. Daardoor kun je van tevoren goed inschatten of de commissies passen binnen jouw marges. Als dat zo is kun je met weinig risico verkopen op veel marktplaatsen.
- Geoptimaliseerde websites: omdat het grote organisaties zijn, zetten ze op hoog niveau online marketing in. Hun website zorgt voor miljoenenomzet dus de website doorlopend optimaliseren en verbeteren is nuttig. Daardoor verkopen jouw producten mogelijk ook beter op Marketplaces dan op jouw eigen website.
Marketplaces kunnen een nieuwe doelgroep aanspreken die met jouw eigen website niet wordt bereikt.
Het doel van je producten aanbieden op Marketplaces is uiteraard om meer verkoop te realiseren. Bij SDIM spreken we vooraf duidelijk af wat de doelstellingen zijn, zodat daarna de juiste tactiek bepaald kan worden. Door transparante communicatie en regelmatige optimalisatie zullen we het resultaat uit marktplaatsen maximaliseren.
Belangrijke doelstellingen en metrics zijn:
- Verkopen
- Omzet volume uit marktplaatsen
- Marge vergroten
- Vertoningen van jouw producten marktplaatsen
- Verkeer op jouw productpagina’s van Marketplaces
Marketplaces Strategie
Welke marktplaatsen passen bij jouw productassortiment, zijn er marktplaatsen die focussen op jouw niche en hoe zetten we deze optimaal in?
Deze vragen zijn belangrijk om te stellen. SDIM heeft ruime ervaring in het beantwoorden van deze vragen en kan de beste marketplace strategie voor jouw bedrijf uitwerken.
Waarom SDIM voor het beheren van jouw Marketplaces?
Maximaal resultaat uit marktplaatsen is het uitgangspunt bij SDIM. Zowel omzet, marge als winst. Natuurlijk heeft SDIM jarenlange ervaring met Marketplaces. Daarnaast biedt SDIM:
Opzetten, beheren en optimaliseren productaanbod
Zo blijf je altijd optimaal presteren op iedere marktplaats.
Overkoepelend strategisch meedenken
Welke effecten heeft adverteren op bepaalde marktplaatsen voor jouw merk? SDIM kan hierin adviseren.
Strategisch meedenken op product(categorie)niveau
Waarom presteren bepaalde producten of categorieën goed of slecht en wat kunnen hier van leren?
Adverteren op Marketplaces
Sommige marktplaatsen bieden advertentiemogelijkheden voor nog meer resultaat.
Custom dashboards
Overkoepelende inzichten vanuit meerdere marktplaatsen? SDIM kan een op maat dashboard bouwen.
Altijd in het belang van jouw organisatie
SDIM zet in op een lange termijn relatie waardoor jouw belangen ook onze belangen zijn.