Urban Iki
Data & automation

Hoe Urban Iki met A/B testen erachter kwam of en vanaf welk bedrag ze gratis verzending moeten bieden

Door gebruik te maken van A/B testen via Google Optimize onderzochten Urban Iki en SDIM vanaf welk bedrag er gratis verzending moest zijn voor klanten om opbrengst, transacties en winst te maximaliseren. Hoe Urban Iki en SDIM dit samen getest hebben en tot het optimale punt zijn gekomen vanaf waar gratis verzending is, staat hier verder uitgelegd. 

  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring
  • Strategisch partner
  • Zeer specialistisch in elke discipline
  • Meetbaar rendement als uitgangspunt
  • Data-driven & resultaatgericht
  • Heldere taal, no nonsense
  • Een van de grootste onafhankelijke agencies van NL

Verzendkosten zijn voor 55% van de consumenten het belangrijkste criterium om wel of niet voor een webshop te kiezen. Het wel of niet hebben van verzendkosten is alle webshops een heikel punt. Aan de ene kant kost gratis verzending natuurlijk geld omdat de kosten van de verzending nu voor de webshop zelf zijn. Aan de andere kant kost het weer omzet omdat bezoekers afhaken door de verzendkosten of nog erger: bestellen bij een concurrent met gratis verzending. Met dit probleem worstelde Urban Iki ook. Ook kwam het duidelijk naar voren in het continue data onderzoek vanuit SDIM.

Urban Iki is een Nederlands bedrijf met Japanse roots en wil het alledaagse leven verrijken met Iki. Genieten van de kleine en mooie momenten is waar Iki voor staat. De fietsstoeltjes van Urban Iki stralen dat herkenbare gevoel uit: verfijnd, eerlijk, origineel en functioneel. Urban staat voor straats, rauw en stoer, terwijl Iki juist draait om zachtheid en mooie vormen. Dit zorgt voor een mooi contrast. Dankzij het praktische Dutch Design zijn de zitjes veilig, comfortabel en weerbestendig. De Japanse roots houdt Urban Iki altijd in het achterhoofd. Daarom werken ze met kleuren die dichtbij de Japanse natuur staan. Alle producten zijn praktisch, veilig en goed betaalbaar.

Urban Iki fietsstoeltjes
Urban Iki fietsstoel

Om de website en marketingresultaten te kunnen optimaliseren gebruiken SDIM en Urban Iki Google Analytics. In combinatie met de e-commerce data die verzameld wordt over het verkeer op de Urban Iki website weten we precies hoe de algehele flow op de website en de flow per product loopt. Van elk product kunnen we de data terugvinden hoe vaak die is bekeken op een categorie en product pagina, hoe vaak een bezoeker een product heeft toegevoegd aan zijn winkelwagen, in de checkout is geweest en uiteindelijk een aankoop heeft gedaan.

Bij het analyseren van deze data bleek dat de Urban Iki website al erg goed presteerde qua categorie en product pagina’s, maar er teveel afhaak bleek te zijn in de checkout. Hier werden relatief veel bezoekers verloren. Na analyse van Google Analytics data en Microsoft Clarity videos van afhakers in de checkout, werd er besloten om te gaan testen met gratis verzendkosten om de lekkende emmer te verbeteren.

Urban Iki logo

Ook samenwerken met ons?

Contact

Om puur te kijken naar het effect van wel of geen verzendkosten berekenen voor een klant bij Urban Iki is er gekozen voor de volgende setup:

  • Bezoekers in de checkout werden willekeurig verdeeld in 2 groepen: 50% kreeg gratis verzending en 50% kreeg de originele situatie met verzendkosten. Een bezoeker wist uiteraard niet dat ze onderdeel waren van een test en/of dat er 2 groepen waren.
  • In Google Optimize werd onderwater, dus buiten het zicht van de klant, voor de testvariant met gratis verzending een kortingscode toegevoegd.
  • Het werd alleen op de websites voor Nederland, België en Duitsland getest. Andere landen waar Urban Iki aan levert waren voor nu buiten beschouwing gehouden.
  • Belangrijk detail: bezoekers kregen gratis verzending bij deze test, ongeacht hun winkelmand waarde. Later is deze waarde los geanalyseerd.
  • De test heeft gedraaid voor 90 dagen zodat het statistisch significante data opleverde.

De resultaten waren erg duidelijk: het conversiepercentage steeg met ruim 34% en de opbrengst met 20%! Het verschil zat onder andere in de lagere orderwaarde omdat er geen verzendkosten waren.

Specifiek is daarnaast gekeken voor welke klanten de gratis verzending de meeste impact had, door per situatie (met of zonder verzendkosten) te kijken waar het duidelijkste omslagpunt ligt. Die lag bij Urban Iki rond de €50 euro. Dit was een logisch omslagpunt, omdat de concurrentie van Urban Iki, ten opzichte van andere resellers die al gratis verzending boden, groot was boven dit bedrag.

Voor transacties met alleen goedkopere accessoires zoals een Urban Iki kinderstuur of windscherm was de impact minder groot tot nihil. Qua transacties en opbrengst bleven deze orders nagenoeg gelijk. Het bood hier dus geen meerwaarde om gratis verzending te bieden.

Na analyse bleek het eerder besproken omslagpunt qua marge en kost technisch ook de beste optie. Vanwege deze test is gekozen om vanaf dat moment gratis verzending te hanteren bij Urban Iki vanaf €50.

De resultaten na implementeren van de gratis verzending werden alleen maar beter. Naast het gemeten effect in de checkout, was de impact natuurlijk nog groter. Gratis verzending heeft natuurlijk ook nog effect op de categorie & product pagina’s, Google Shopping veiling, en algehele concurrentie. Deze effecten zijn niet verwerkt in de test, maar dragen bij aan het algemene resultaat.

Urban Iki en SDIM blijven samen experimenteren om zo het beste resultaat voor Urban Iki te halen zowel als merk als qua webshop.

  • Substantiële stijging in conversiepercentage
  • Aanzienlijke omzetstijging
  • Geoptimaliseerde verzenddrempel
  • Concurrentievoordeel

Zij waren betrokken bij deze case

Jesse Wieleman
Team lead data & analytics
Melissa van Ketel
Content marketeer
Steven Hiemstra
Product lead e-commerce
Jorn Staats
Senior sales consultant