Voordelig Design Sanitair
Digital marketing

Hoe Voordelig Design Sanitair de online sanitair markt verovert

Voordelig Design Sanitair biedt het mooiste design sanitair aan tegen de beste prijs doordat zij je bestelling direct doorleveren naar jou als consument. Zo kunnen zij, zonder tussenkomst van andere partijen, kwaliteitsproducten tegen de scherpste prijs aanbieden. Door deze unieke combinatie probeert het zijn marktaandeel in het lage en middensegment te blijven vergroten. SDIM is hierbij de strategische partner op digital marketing gebied om hun online groei te blijven vergroten. Hoe dit is bewerkstelligd, lees je in deze case.

+82,5% opbrengst

  • Full-service e-commerce marketing expertise
  • Machine learning voor slimme optimalisaties
  • Innovatieve oplossingen voor e-commerce uitdagingen
  • Serverside tracking voor beste gegevensverzameling
  • Customer Data Platform voor realtime klantprofielen en personalisatie
  • Transparante KPI’s afgestemd op ROAS en margedoelstellingen
  • Top 3 Emerce 100
  • Meer dan 20 jaar digital marketing ervaring

Toen Voordelig Design Sanitair was begonnen met hun webshop in 2019, liepen ze tegen enkele problemen aan. Ze hadden een laag conversieratio en weinig verkeer op de website. Uiteraard bleef de opbrengst en winst daardoor ook achter. De producten en prijsniveau was goed, maar ze kregen het maar niet online verkocht. Hun eerste online marketing bureau kreeg het ook niet voor elkaar en dus namen ze contact op met SDIM.

Vanuit SDIM begonnen we bij onze vaste data gedreven basis: Eerst de basis qua tracking goed zetten in Google Analytics en de advertentiekanalen. Alle aankopen, contactformulieren en nieuwsbriefopt-ins werden vanaf dat moment zo betrouwbaar en compleet mogelijk gemeten. Data als de basis voor alle online marketing keuzes. Ook is ervoor gezorgd dat alle tracking in Google Analytics betrouwbaarder werd door het gebruik van moderne tooling zoals Server Side Google Tag Manager en Tracedock. Nu hadden we de basis om te kijken waar de knelpunten lagen en wat geoptimaliseerd moest worden om tot het huidige succes te komen.

Een van de eerste problemen die opkwamen waren de advertising campagnetypes die Voordelig Design Sanitair gebruikte. Deze waren gedateerd. Door SDIM zijn deze omgezet naar machine learning campagnetypes in combinatie met slim bieden. Dit waren eerst Search Campagnes aangevuld met Smart Shopping. Later zijn de Smart Shopping campagnes vervangen door meerdere Performance Max campagnes volgens onze setup. Met deze aanpassingen stond de basis goed en gingen de eerste resultaten direct omhoog. We konden ons nu gaan focussen op de verdere groei van het bedrijf en kanalen.

Voordelig Design Sanitair

Ook samen een case maken?

Contact

Als full-service online marketing bureau heeft SDIM met een kostenbesparende aanpak, een flinke groei voor Voordelig Design Sanitair kunnen realiseren. November 2020 ging de nieuwe website live. Vanaf dat moment is de groei non stop geweest. Zo was de groei van heel 2022 t.o.v. 2021 maar liefst 82,5% qua opbrengst en de groei blijft mooi doorgaan ook daarna.  Deze groei komt doordat er non-stop stappen gezet worden op het gebied van:

  • SEO
  • CRO
  • Tracking/data
  • Advertising op Google, Meta, Microsoft en Pinterest
  • Verschillende marktplaatsen
  • Strategie
  • Content marketing
  • E-mailmarketing

De KPI’s zijn geoptimaliseerd en afgestemd op de ROAS-doelen en margedoelstellingen. Zo zijn de campagnes de gehele samenwerking rendabel geweest vanaf het begin en alsnog enorm hard gegroeid. Dit komt omdat er gebruik wordt gemaakt van een bottom-line doelstelling per kanaal. Een bottom-line zorgt ervoor dat over de hele linie (advertentie)kosten nooit te hoog worden ten opzichte van de omzet en zo de winst en marges gewaarborgd blijven.

Opbrengst YoY 2022 t.o.v. 2021

Sessies YoY 2022 t.o.v. 2021

Trustpilot Voordelig Design Sanitair reviews

Als full-service online marketing bureau heeft SDIM met een kostenbesparende aanpak, een flinke groei voor Voordelig Design Sanitair kunnen realiseren. November 2020 ging de nieuwe website live. Vanaf dat moment is de groei non stop geweest. Zo was de groei van heel 2022 t.o.v. 2021 maar liefst 82,5% qua opbrengst en de groei blijft mooi doorgaan ook daarna.  Deze groei komt doordat er non-stop stappen gezet worden op het gebied van:

SEO

SEO, dat zich focust op de drie pijlers content, techniek en autoriteit, heeft ervoor gezorgd dat Voordelig Design Sanitair in een jaar tijd ruim verdubbelde in opbrengst en sessies uit organisch verkeer. Per pijler zijn er stappen ondernomen.

  • Zo zijn er teksten geschreven voor de website om beter te ranken
  • Op betrouwbare wijze linkbuilding gedaan
  • Techniek aangepakt zoals websitesnelheid en web vitals

Daarnaast zijn de inzichten uit SEO uiteraard ook ingezet om de Performance Based Google Ads Search campagnes te verbeteren. De samenwerking tussen SEO en Search Ads is twee kanten op om het maximale uit beide kanalen te halen op een kosten-efficiënte manier.

Advertising

Zoals eerder omschreven waren een aantal stappen ondernomen op het begin om advertising direct te verbeteren. Advertising aan de hand van het eerder gezegde bottom-line principe is een goede manier voor Voordelig Design Sanitair op een kost efficiënte manier op te boksen tegen de andere spelers op de online sanitair markt. Enkele, maar zeker niet alle, zaken die SDIM ondernomen heeft om ze te laten groeien:

  • De resultaten van o.a. de advertising kanalen worden doorlopend geoptimaliseerd zoals die van Google Ads, Microsoft Advertising en verschillende prijsvergelijkers. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de recentste ontwikkelingen om hiermee de aantallen verkopen te maximaliseren. Zo is er in een vroeg stadium gestart met een pilot met Performance Max die erg zijn vruchten heeft afgeworpen.
  • Via Channable zijn de productfeeds voor eerst Google Ads Smart Shopping en later Performance Max continu geoptimaliseerd. Productfeeds zijn de basis immers voor een succesvolle campagne op e-commerce gebied,
  • Via een API-koppeling is het gewenste productaanbod dynamisch vol automatisch doorgezet naar relevante Marketplaces om hiermee de online verkoop te stimuleren. 
  • In combinatie met de SEO afdeling worden inzichten gedeeld over goed presterende zoekwoorden of waar er nog kansen liggen om verder te groeien.
  • Samen met de Data afdeling worden kansen om het algoritme voor de advertenties besproken en ingesteld. Hoe beter de algoritmes gevoed worden, hoe beter de resultaten immers van met name Performance Max campagnes.

Data, Tracking & CRO

De data afdeling is verantwoordelijk om te zorgen dat voor iedereen de juiste data beschikbaar is. Google Analytics het complete plaatje laten geven, de algoritmes maximaal voeden met de juiste informatie en kansen spotten in de data op het gebied van kanalen of CRO. Enkele werkzaamheden die verricht zijn:

  • Google Analytics, Microsoft Clarity en Google Optimize zijn ingezet om, door middel van CRO, te kunnen testen hoe de website het beste resultaat boekt. Dit blijft een doorlopend traject van testen en verbeteren. Conversiepercentage verhogen op de website is immers een katalysator voor alle andere kanalen. Hierbij is er sprake van een testcultuur om te blijven optimaliseren.
  • Naast de standaard tracking voor Enhanced E-commerce zijn Server Side Google Tag Manager, Tracedock, Facebook Conversion API en Enhanced Conversions ingezet om het maximale uit alle algoritmen te halen. Alles is erop gericht om maximaal en betrouwbaar inzicht te krijgen in de data en/of de algoritmes te voeden. Zoals al eerder gezegd is data de basis voor alle (online)marketing beslissingen en ook voor de algoritmes.
  • Een overkoepelend Looker Studio dashboard waarin real-time de prestaties bijgehouden kunnen worden van alle kanalen en inzichten uit getrokken kunnen worden.

Social Media

Uiteraard is Voordelig Design Sanitair ook zichtbaar op de verschillende social platformen waaronder Facebook, Instagram en Pinterest. Hierbij is er een socialmediastrategie uitgewerkt waarbij een aanpak is uitgewerkt voor o.a. de merkboodschap, doelstellingen, learnings, contentpijlers en een stijlgids. Aan de hand daarvan worden minimaal één keer per week social media posts gedaan die passen bij dat platform en doelgroep.

E-mail

Mailchimp is ingezet om de automatische e-mailstromen te creëren en volledig af te stemmen op de klantloyaliteitsfase. Onder de automatische flows vallen: abandoned basket, onboarding flow, activatie flow, upsell flow en een aantal andere flows. Voorafgaand is er een strategie uitgewerkt om e-mailadressen te verzamelen bestaande uit: pop-up, check-out, opt-in en footer opt-in in combinatie met een incentive. Uiteraard zijn we ook maandelijks nieuwsbrieven gaan verzenden. 

CDP

Er word gebruik gemaakt van een Customer Data Platform namelijk Datatrics. Deze CDP maakte het mogelijk om verschillende databronnen met elkaar te koppelen waardoor er in realtime gepersonaliseerde klantprofielen aangemaakt konden worden. Op basis van deze gepersonaliseerde klantprofielen is het mogelijk om aansluitende gepersonaliseerde content te laten zien in verschillende fases van de customer journey. Uiteraard wordt dit ook gekoppeld aan de verschillende advertentie kanalen om weer wederom het maximale hieruit te halen.

Zij waren betrokken bij deze case

Oscar van Wijk
Digital advertising specialist
Jesse Wieleman
Team lead data & analytics
Jeroen Blom
Product lead paid search
Kiara Karg
SEO specialist

Het meetbare resultaat is een enorme stijging van de omzet. De omzet van Voordelig Design Sanitair groeide in twee jaar enorm vanuit de online kanalen met een stabiele en winstgevende bottom-line doelstelling. De samenwerking tussen Voordelig Design Sanitair, website ontwikkelaar Rollema Media en SDIM met allemaal de neuzen dezelfde kant op zorgt voor het maximale resultaat hier. 

Badkamer van Voordelig Design Sanitair