Data & Analytics

Google Analytics goals en trechter set-up op dezelfde url

HomeHelpcentrumWebanalytics & reportingGoogle Analytics goals en trechter set-up op dezelfde url

De instelling van Google Analytics trechters en goal conversions levert soms problemen op. In veel gevallen worden verschillende stappen in, bijvoorbeeld, een online bestelproces afgehandeld op één en dezelfde URL. Mogelijk wilt u echter wel de voortgang bijhouden van bezoekers in een trechter die voor elke stap dezelfde URL heeft.

Uw aanmeldingstrechter kan er als volgt uitzien:

* Stap 1 (Aanmelden) – www.bijvoorbeeld.nl/aanmelden.cgi
* Stap 2 (Akkoord gaan met overeenkomst) – www.bijvoorbeeld.nl/aanmelden.cgi
* Stap 3 (Voltooien) – www.bijvoorbeld.nl/aanmelden.cgi

De beste oplossing is om de website URL structuur aan te passen en het bestelproces ook daadwerkelijk op 3 unieke URL’s af te handelen, per stap. Dit voorkomt extra handelingen bij de Google Analytics set-up. Soms is dit echter niet mogelijk.

Als u het moet omzeilen, kunt u als volgt de functie _trackPageview in elke stap aanroepen (meestal binnen een onload-gebeurtenis):

pageTracker._trackPageview(“/funnel_G1/step1.html”)
pageTracker._trackPageview(“/funnel_G1/step2.html”)
pageTracker._trackPageview(“/funnel_G1/step3.html”)

Stel de stappen van de trechter als volgt in:

Houd er rekening mee dat het argument pad/bestandsnaam geen bestaand pad of bestaande bestandsnaam hoeft te zijn. Het argument voor _trackPageview zorgt voor een fictieve paginanaam waaraan Google Analytics paginaweergaves kan koppelen.

Belangrijk: de conversiecode voor Analytics en aanroepen voor _gat._getTracker moeten op de pagina boven de aanroep voor_trackPageview worden geplaatst.

<script src=”https://www.google-analytics.com/ga.js” type=”text/javascript”>
</script>
<script type=”text/javascript”>
var pageTracker = _gat._getTracker(“UA-xxxxxx-x”);
pageTracker._trackPageview();
</script>

Als u er zeker van wilt zijn dat _trackPageview op de juiste manier wordt aangeroepen, controleert u uw rapport Belangrijkste inhoud 24 tot 48 uur nadat de bijgewerkte conversiecode is uitgevoerd. Als het goed is, ziet u de toegewezen paginanaam in uw rapport verschijnen.

Hulp nodig?

SDIM geeft u graag en vrijblijvend hulp bij al uw vragen met betrekking tot Google Analytics tracking.

SDIM is, naast Google Analytics tracking consultant, specialist op het gebied van het vindbaar maken van sites bij zoekmachines via:

Besproken diensten

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat, of antwoorden op al uw online marketing vragen.

023 - 711 44 01 Neem contact op